Kjærligheten som brast....
Hos mitt ene palettpar var det "love" ved første boble... Det tok ca 14 dager før det var yngel å se i akvariet. Begge foreldrene passet godt på barna.
Så i dag når jeg skiftet vann forstyrret jeg nok de litt. Hannen brydde seg ikke lengre om yngelen og begynte å "riste" på seg for henne... Han var klar for en ny runde.
Det var ikke hun, og ble så sint at hun jagde han rundt hele karet og nappet han i finnene.
Til slutt fant jeg han klemt opp i et lite hjørne. Bak en mangnetisk algeskrape fant jeg han.. Helt utslitt og hev etter pusten. Finnene var helt opprevet.
Hun passer fremdeles godt på yngelen.
Tok han over i et annet akvarie. Der har jeg et par fra før, men tenkte at akvariet er så stort og det er så mange gjemmeplasser at det bør gå bra.
Den andre hannen var litt frampå og ville vel ikke ha han der , men ikke noe veldig aggresiv. Hunnen ble veldig nysgjerrig på den nye hannen og svømmer rundt og over og under han... kan fort hende at den større hanne blir byttet ut som partner ;oP
Så i dag når jeg skiftet vann forstyrret jeg nok de litt. Hannen brydde seg ikke lengre om yngelen og begynte å "riste" på seg for henne... Han var klar for en ny runde.
Det var ikke hun, og ble så sint at hun jagde han rundt hele karet og nappet han i finnene.
Til slutt fant jeg han klemt opp i et lite hjørne. Bak en mangnetisk algeskrape fant jeg han.. Helt utslitt og hev etter pusten. Finnene var helt opprevet.
Hun passer fremdeles godt på yngelen.
Tok han over i et annet akvarie. Der har jeg et par fra før, men tenkte at akvariet er så stort og det er så mange gjemmeplasser at det bør gå bra.
Den andre hannen var litt frampå og ville vel ikke ha han der , men ikke noe veldig aggresiv. Hunnen ble veldig nysgjerrig på den nye hannen og svømmer rundt og over og under han... kan fort hende at den større hanne blir byttet ut som partner ;oP
Postet 08.02.11 kl 20:58
Postet 08.02.11 kl 21:11
Postet 08.02.11 kl 21:16
Postet 08.02.11 kl 22:14
ElizMå si jeg savner palettene når jeg ser sånne bilder! Er så artig me yngel, men dem lagde såppass problemer for de andre fiskene at jeg til slutt solgte dem :(
Paletter er veldig spesielle fisk! Og jeg begikk den tabben å sende mine 2 med to fra Akvarieklubben her for snart 2 år siden. Hele 250 l.`rn m. innhold, røtter, stener, huler og fisk, fikk de med seg. Beholdt bare en 70 l. m Molly, og de yngler og trives De trives så godt at jeg leverte en god del til Akvariebutikken her i fjor sommer
Og nå har jeg fullt opp igjen
Jeg har bare gode erfaringer m mine, kanskje p.g.a. hannen som jeg kalte Sjefen var som han var Var faktisk stor sorg da han døde Jeg kjøpte en ny hann, men fikk aldri samme forholdet til ham. Kjøpte også en ny hunn, da "kona" til Sjefen gikk bort. Men desverre ble d slutt på yngelen, kanskje de ikke passet sammen? Hva vet jeg.....
Men nå har jeg fått lyst på Paletter igjen, og i dag kjøpte jeg et lekspar til ei venninde med en 400 l. Det så ut som om de fant seg til rette straks
Så bare d blir varmere i været, så skal jeg bytte til meg et par Paletter mot en drøss Mollyer, og bare beholde noen småtasser av Mollyene
Savner også Scalarene mine, men innser at de er for store til å ha i en 70 l.
Så nå går jeg vår/sommer lyst i møte m. et nytt par m Paletter
Postet 18.02.11 kl 19:20
Jeg har nå to par med paletter. Et par av en stor VF hann og ei lita jente. Har også som sagt flyttet den andre hannen fra leksparet inn sammen med de.
Dette ser ut til å gå overaskende bra i 500 liter. Når den store hannen nærmer seg legger den mindre hannen seg på siden som et tegn på underkastelse, da svømmer "sjefen" bare en annen vei.
Når yngelen (i det lille akvariet) blir litt større vil jeg prøve å flytte den hunnen også inn i 500 Literen. Vil da få to par.
Margrete, hvilken type molly har du? er den flerfarget? Kanskje vi kan bytte etterhvert?
Dette ser ut til å gå overaskende bra i 500 liter. Når den store hannen nærmer seg legger den mindre hannen seg på siden som et tegn på underkastelse, da svømmer "sjefen" bare en annen vei.
Når yngelen (i det lille akvariet) blir litt større vil jeg prøve å flytte den hunnen også inn i 500 Literen. Vil da få to par.
Margrete, hvilken type molly har du? er den flerfarget? Kanskje vi kan bytte etterhvert?
Postet 18.02.11 kl 19:39
Det er vel noen B. Molly og noen m. andre sjateringer, som litt sølvfarget innimellom d svarte
Men hvor bor du da? Har dårlig erfaring m å sende fisk, da en "venninde" på fb skulle sende meg noen Paletter for et par år siden, og d tok såpass lang tid i posten at alle var døde når jeg pakket de opp! Dette var etter at Sjefen og hunnen hans var borte, og mellom de to nye jeg kjøpte.
Men hvor bor du da? Har dårlig erfaring m å sende fisk, da en "venninde" på fb skulle sende meg noen Paletter for et par år siden, og d tok såpass lang tid i posten at alle var døde når jeg pakket de opp! Dette var etter at Sjefen og hunnen hans var borte, og mellom de to nye jeg kjøpte.
Postet 18.02.11 kl 23:39
Postet 19.02.11 kl 09:31
Heidi JensenHehehehe , dette med avstand tenkte jeg ikke på en gang. Nei det blir litt langt å dra til Hønefoss for fisk. Er også ute etter litt flerfarget Molly. (hvit/svart/gul)
Jada, men er ikke som å dra til Bergen eller Tromsø da Men her på Hønefoss hadde de noen fin lyse, nesten hvite, men de var ikke så sterke som de mørke er, enda jeg hadde kjøpt Ektosozon å ha i vannet, da jeg tidligere hadde stor dødelighet bl. Mollyene mine. For de er vel egentlig brakvannsfisk
Så de to yse tok repern ganske raskt, og de mørke yngler vilt etter at jeg skaffet dette "saltet", og plantene mine stortrives
Men Mollyer finns nok både i rent gule, litt som Platy også Så lykke til!
Postet 19.02.11 kl 09:42
Postet 19.02.11 kl 10:08
Heidi JensenHei. Hmmm , jeg har hatt kalkstener i vannet for å få høyere PH og hardere vann til mollyene mine. Har en Black Molly ,to gule, to hvite og en to farget svart/gul. Håper jeg kan få 3 farget molly :o)
Jeg har en PH her på 7,5, og med den Ektosozonen jeg kjøpte så går det fint
Og den er veldig drøy, for jeg bruker bare 1 tsk. i 70 l. min, sånn ved hver vannbytte, og vannbytte tar jeg ikke så altfor ofte
Ser jo på fisken at de trives, når de yngler så mye som de gjør!
Men vi har egen brønn, og ikke noe klor og skitt i vannet
Postet 19.02.11 kl 12:50