Ciklide i 240 l?

Hei!
Har kjøp et 240 Liters kar(Veldig stolt!! )
Jeg skal ha en cory art og Ancistrus men lurer på hvilken ikke altforstor ciklide som ville passet inn her
Har sand bunn.
Temp: 25-26
PH: 6,5-6,8
Anbefaler deg å lese litt , dette er svart på av flere. men det jeg har sett er ikke ha ciklider sammen med corys. ville hørt på det jeg.
Hva er problemet med å ha ciklider og Cory sammen?
har aldri hatt problemer med cilklider + cory!
du må bare passe på at du har nok gjemmeplasser til både coryene og ciklidene.
cory vet ikke hva revir er så det er egentlig ikke så lurt å ha ciklider som legger egg i huler da cory liker også huler, og ciklider kan kunsten å beskytte en hule full av egg.
du kan fks ha sommerfuglciklider, kurveciklider, scalarer, discus osv =)
scalare og discus vil ikke ense coryene da de holder seg i mdsjikt for det meste.
gå i kunnspaksbasen søk på ciklide og velg størrelse 1 - 12 cm ca, så når du finner en du liker så googler du den og finner ut hvordan den reprouserer seg og hvor agresiv den er =)
good luck ciklider er flotte
Okei

Men tror du sommerfuglciklider vil beskytte eggene for coryene?
Hva med Sjakkbrettciklider eller apistogramma arter?
Discus blir litt for dyrt for meg Men scalare har jeg hørt får så sykt mye yngel om gangen. Hva kan jeg eventuelt selge F1 yngel for?

Emil
somrfuglciklidene vi likke klare å fostre opp yngel i et kar med andre fisk somregel.
du kan se på den vanlige blå kurvecikliden? de er kjempe flotte

scalarer er også vanskelige å få yngel på, da må du somregel ha bare et par alene i et kar.
tror sjakkbrettciklider vil gå bra med cory, apistrograa arter vil også gå fint om du har flere huler, apistrograma arter kan du fint holde med kurveciklide eller sommerfulciklier.
mitt intrykk er at kurvecikliden er mye lettere å holde. da sommerfuglciklidene er veldig skjøre og kresne.

Plussmedlem
I 240 liter er det ikke noe problem å ha corydoras sammen med et par sommerfuglciklider hvis du ønsker det.
Scalare kan få mange yngel, men det er ikke dermed sagt at du får egg og yngel hvis du har et par med scalarer.
Skulle du få yngel så må du gjøre litt innsats for å få alle ynglene til å vokse opp.
Det blir neppe noe overfylt akvarium hvis du ikke ønsker det. (En stim med tetra kan hjelpe deg med det.)
Vil ikke anbefale deg apistogramma og corydoras sammen. Har lest flere skrekk historier hvor apistoene har tatt øynene på coryene.

Som det hevdes her, enser ikke corydoras revir og får fort juling av apistoene
Åja, da er det utelukket å ha apistogramma arter der.
Hva med sjakkbrettciklide? Er det noen andre arter som vil kunne gå med coryer?
Plussmedlem
Har hatt cory'er med scalare, apisto'er og blå acara og ingen av ciklideartene utviste noen gang aggressivitet mot cory'ene.
utelukker ikke at det kan skje, men jeg har i alle fall aldri opplevd at andre fisk har behandlet cory'er aggressivt. Tvert i mot.
Viktor
Har hatt cory'er med scalare, apisto'er og blå acara og ingen av ciklideartene utviste noen gang aggressivitet mot cory'ene. utelukker ikke at det kan skje, men jeg har i alle fall aldri opplevd at andre fisk har behandlet cory'er aggressivt. Tvert i mot.

Har lest i flere tråd innlegg av Tom K som holder en del apistoer, at koblingen av cory/apisto i samme kar ikke er heldig. I min start med apistogramma (har nå 7 forskjellige slag) hadde jeg denne koblingen i på vente av artskar, dette gikk også bra her selv om coryene fikk seg noen kjappe lufteturer av apistoene :- =)

Mine erfaringer med apistoer er generelt i fra artskar
Jeg var og så på kakadue ciklider, de var veldig fine. De i butikken sa at coryene ville kanskje bli jaget litt, men at det ikke var sånn at det gjorde noe. Så gikk jeg innpå kakdueciklide siden er på AF. Der står sånn liste med fisk som folk har sammen med kakadue ciklide, og der står Cory. Aenus.
Og er 149,- dyrt for voksne kakaduer?
149 er grei pris for friske voksne kakaduer
Okei, men bare en ting jeg lurer på, hvis jeg går for sommerfugl ciklider. Vil de klare å passe på eggene til de klekker eller bør jeg ha de i en klekketank?
Aqua360
Og er 149,- dyrt for voksne kakaduer?

Synes det er en helt grei pris. Kjøpte selv en ny han i går etter at min store flotte han satte seg fast bak pumpa og døde......

Den nye er ca halve str av den jeg hadde og er vel da nær kjønnsmoden. Betalte 135 for han. Så om du mener 6-8cm for voksne er det en grei pris etter min mening

Sånn i forhold til hva fisk folk har sammen. Det står aldri hvordan fiskene har det...
Har sett at folk har piraja og juvelciklide sammen.... men det varer ikke så lenge....

Jeg ville ikke tatt alt som står i basen som "god fisk". Vi har alle forskjellige erfaringer, og fiskene er forskjellige individer... ingen er like
Men når det nye karet er innkjørt har jeg (Sett i fiskebasen) bestemt meg for å ha Boliviansk sommerfugl ciklide og noen ancitrus. Så skal jeg prøve med litt corydoras, funker det ikke vil jeg gi de bort

Emil
Inaktiv bruker
jeg vill anbefale deg scalarer, om du er den som liker yngel så blir det enda bedre... jeg har akuratt fått meg 5 scalarer å får noen til, skal få meg diskus, ancistrus/L-144 og masse cory... hørt dette er en veldig god blanding! om scalarer begynner med egglegging legger de gjerne hver 14 dag... jeg har da en 300 liter!! Kjøp deg scalarer!! )
Mvh Kristian.
Aqua360
Men når det nye karet er innkjørt har jeg (Sett i fiskebasen) bestemt meg for å ha Boliviansk sommerfugl ciklide og noen ancitrus. Så skal jeg prøve med litt corydoras, funker det ikke vil jeg gi de bort :) Emil

Bare til informasjon så er ancistrus den største eggtyven som finnes. Den tar coryegg likeså godt som ciklide egg. DEN erfaringen har jeg selv. Hadde en kunnet søke på ordet EGGTYV, ville ancistrus mest sannsynlig stått øverst på lista!!!
Kristian Kilde
jeg vill anbefale deg scalarer, om du er den som liker yngel så blir det enda bedre... jeg har akuratt fått meg 5 scalarer å får noen til, skal få meg diskus, ancistrus/L-144 og masse cory... hørt dette er en veldig god blanding! om scalarer begynner med egglegging legger de gjerne hver 14 dag... jeg har da en 300 liter!! Kjøp deg scalarer!! :)) Mvh Kristian.

Jeg har aldri likt Scalarer egentlig, har en men tror ikke det er fisken jeg skal ha i 240 literen.

Er Klovnepleco like ille som Ancistrus?
Kan anbefale Boliviansk sommerfuglciklide! De er mye flottere enn den vanlige sommerfuglcikliden synes jeg. Tåler mer og er billigere også.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap