Flere blå acara i et 325 liters kar (eller lignende fisk)

Har forelsket meg i søramerikanske ciklider, og nå har jeg satt i gang en 325-liter som skal brukes til akkurat det.

Leser og hører om blå acara og mange andre ciklider, og de er jo gjerne pardannende. Hvordan er det å ha flere ciklider av en pardannende art i samme kar? Har ikke tenkt å overfylle dette karet i det hele tatt, tenker på mellom 5 og 7 fisk eller noe i den duren (pluss sikkert en eller annen mallefant)

Lang historie kort : Hadde det gått å puttet f.eks. 6 blå acaraer i ett og samme kar med tanke på territorier, pardanning, egglegging etc. Kommer til å være bra med røtter, planter og gjemmesteder.

Bonusspørsmål : Det står fisken kan bli 10 år og 20 cm. Hvor fort blir den 20 cm? Har fisker "max" størrelse mesteparten av livet, eller vokser de litt etter litt. Vet det går veldig fort i begynnelsen.
6 voksne Blå Acara vil nok medføre mye krig, det kan fungere med to par i en 325l hvis du er flink til å dele opp karet i naturlige territorier - men du må regne med en del krig spes. ved lek.
Ikke sikkert de blir 20cm selv om de kan bli det, og det er kun hannene som blir i nærheten - hunnene blir mye mindre. Hvor fort de vokser varierer mye, men de blir ganske store på et år eller to, varierer fra fisk til fisk hvor fort de vokser og det har også mye med miljøet og kvalitet/mengde med for også så klart.

Et lite råd til slutt
Blå Acara er veldig rolige og "feige" i forhold til størrelsen, det lønner seg derfor sjelden å ha de sammen med andre store og mer agressive ciklider som f.eks Sebracichlider, spesielt et par - sjansen er veldig stor for at Acarene stort sett vil gjemme seg.
Det er ikke min erfaring at Acara er feige. Jeg hadde et par med ungfisk Acara, som uten og nøle kranglet om terretorie med mye større Heros Severus.
Enden på visa var at Acaraen måtte ut, for de ynglet mye oftere enn Severusene og var defor på krigsstien ganske ofte.

- Jeg hadde da et par Acara og et par Severus i en 375 liter.

Her ser du størrelsesforskjellen mellom de. :p[External Image]
Nå er ikke akkurat Heros kjent for å være agressive eller tøffe
Blå Acara (spes. et par) bøller og tukter roligere fisk, men sammen med andre vanlige ciklider som f.eks Sebra og Juvel så blir det som regel til at Acaraen gjemmer seg. Sett dem sammen med f.eks Salvini, Texas, Gullsøm, Midas osv så vil Acaraen ganske sikkert bli drept rimelig fort - selv om de skulle være av samme størrelse.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap