Sajica som krangler

Hei.

Jeg har 3 voksne sajica ciklider, en hann og 2 hunner, og en ung sajica (ca 6 mnd) som er avkommet av den ene hannen og den ene hunnen (kaller henne for hunn1). Hunn1 ble angrepet av munnsopp for noen uker siden, men ble helt frisk etter behandlingen. Da hun ble angrepet, hadde hun yngel for femte gang sammen med hannen. Disse var hun selvfølgelig ikke frisk nok til å passe på, så de døde dessverre. Samtidig ble nok hunn2 kjønnsmoden og har nå lagt egg i en av de samme hulene som hunn1 har brukt alle gangene hun har hatt egg.

Nå prøver hele tiden hunn1 å komme inn i hulen til hunn2 og de krangler og biter i hverandre. Hannen virker som han prøver å megle mellom hunnene og vil så klart ha hunn1 vekk fra eggene. Han er ikke like hissig som hunn2. Hunn1 får slags ristninger når hun konfronterer hunn2. Disse virker kontrollerte, så tviler på det kommer av sykdom.

Spørsmålet mitt er om det er andre som har opplevd at hunn sajicaene krangler? Har hørt at det hanner ofte krangler, spesielt hvis det er liten plass og få hunner, men har lest lite om krangling mellom hunner...
Jeg lurer også på om det hele løser seg av seg selv, eller om jeg rett og slett må kjøpe et nytt akvarium og dele sajicaene...?
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Erik Christensen
Reklame for plussmedlemskap