425l til mellomstore ciklider, men hvilke ciklider kan jeg ha?
Har satt opp 425L til å bli et ciklidekar.
Men jeg vet ikke hvilke ciklider jeg skal gå for, har derfor ikke innredet ferdig.
Gidder ikke noen slåsskjemper som bare bråker.
Og jeg har mest lyst på mer enn en sort.
Har lurt på følgende:
Ildbuk - Thorichthys meeki
Thorichthys ellioti
Sebraciklide - Amatitlania nigrofasciata
Kunne kanskje også tenkt meg Geophagus altifrons, men da kun en flokk på 6-8 av disse og kun noen maller utenom.
Så lurer jeg på om noen har noen erfaninger de vil dele,
innspill, advarsler eller helt andre forslag.
Men jeg vet ikke hvilke ciklider jeg skal gå for, har derfor ikke innredet ferdig.
Gidder ikke noen slåsskjemper som bare bråker.
Og jeg har mest lyst på mer enn en sort.
Har lurt på følgende:
Ildbuk - Thorichthys meeki
Thorichthys ellioti
Sebraciklide - Amatitlania nigrofasciata
Kunne kanskje også tenkt meg Geophagus altifrons, men da kun en flokk på 6-8 av disse og kun noen maller utenom.
Så lurer jeg på om noen har noen erfaninger de vil dele,
innspill, advarsler eller helt andre forslag.
Postet 29.04.11 kl 16:26
Postet 29.04.11 kl 17:16
hehe prøv deg på sør amerikanere du
men tror du vil bli fort lei av ildbuken, sebraciklider.
eliot er nydelige har ikke hatt dem slv, men kjenner folk som har hatt dem, de er snille men en del hissige etter hans erfaring.
Altifronser blir litt for store for karet ditt syns jeg, men et par ville gått fint =)
det finns jo mindre typer Geophaguser som den fantastisk nydelige "read head tapajos", de er kjempe snille og du kan eventielt ha et par gymnegeophagus sammen med de, eller noen dvergciklider, eller discus, scalarer, og mer.
gymnigeophagus er også et godt alternativ til interessange fargerike fisker =)
men vil du ha ciklider vil jeg anbefale deg å bytte til fin sand med en gang =)
maller fåretrekker også sand, som cory og L maller.
med andre ord alle de "kule" fiskene trives best med sand
men tror du vil bli fort lei av ildbuken, sebraciklider.
eliot er nydelige har ikke hatt dem slv, men kjenner folk som har hatt dem, de er snille men en del hissige etter hans erfaring.
Altifronser blir litt for store for karet ditt syns jeg, men et par ville gått fint =)
det finns jo mindre typer Geophaguser som den fantastisk nydelige "read head tapajos", de er kjempe snille og du kan eventielt ha et par gymnegeophagus sammen med de, eller noen dvergciklider, eller discus, scalarer, og mer.
gymnigeophagus er også et godt alternativ til interessange fargerike fisker =)
men vil du ha ciklider vil jeg anbefale deg å bytte til fin sand med en gang =)
maller fåretrekker også sand, som cory og L maller.
med andre ord alle de "kule" fiskene trives best med sand
Postet 29.04.11 kl 20:53
Hei
Enig med H-psittacus, et så stort og flott akvarium burde du ha noen litt mere "staslige" og kansje litt mer krevende fisker enn zebraer og ildbuk...Geophagus artene er flotte, dDet er jo også endel andre flotte litt større Sør Amerikanere. Selv har jeg noen Heckels ciklide (Acarichthys heckelii) i mitt 400 liters kar sammen med noen Satanoperca jurupari og L-114 maller. De går godt sammen hos meg iallefall uten mye krangling.
Postet 29.04.11 kl 21:41
åhr glemte helt å anbefale Acarichthys heckelii som wobber gjorde, har også hatt de og de er veldig sosiale med alle utenfor karet og snille med beboerene, du kunne fks hatt 4 Acarichthys heckelii og 4 geophagus read head tapajos, det sies at skal man ha en slik ciklide må man ha stim må minimum 6 stykk, men read head og Acarichthys heckelii går så fint sammen de fungerer som en gruppe
men SAND er viktig fin sand.
mine mallefavoritter sp ancistrus(det enkte er ofte det beste) L128,L134,L200 =)
ellers så kunne du jo hatt kongotetraer og marmorert øksefisk sammen med disse ciklidene =)
men SAND er viktig fin sand.
mine mallefavoritter sp ancistrus(det enkte er ofte det beste) L128,L134,L200 =)
ellers så kunne du jo hatt kongotetraer og marmorert øksefisk sammen med disse ciklidene =)
Postet 29.04.11 kl 21:58
Må kanskje endre mine tanker om fisk da, for sand blir der ikke i dette karet!
Dette er mitt 15 kar i drift pr.idag, og jeg har sand i alle andre.
Så nå ville jeg ha et avbrekk, et litt "old-school" kar,
innredet slik jeg gjorde før i tiden med fin grus.
Malawi blir det nok heller ikke, ønsker et kar jeg kan bruke springvann
uten masser av tilsetninger.
Men helt seriøst, så svære ciklider, vil de ikke klare å rense ut mat av sånn grus?
Det er jo ikke sanden de skal ha ut gjennom gjellene, vel?
Er det ikke bare maten, også spytter de ut sanden/grusen?
Jeg synes da det ser slik ut på videoer jeg har sett ihvertfall...
Ser jo ofte bilder av ciklider med større stein enn dette i munnen,
men det er kanskje under graving?
Kunne godt tenkt meg en liten stim av en av Geophagus, gjerne red head.
Mulig jeg går for det
Dette er mitt 15 kar i drift pr.idag, og jeg har sand i alle andre.
Så nå ville jeg ha et avbrekk, et litt "old-school" kar,
innredet slik jeg gjorde før i tiden med fin grus.
Malawi blir det nok heller ikke, ønsker et kar jeg kan bruke springvann
uten masser av tilsetninger.
Men helt seriøst, så svære ciklider, vil de ikke klare å rense ut mat av sånn grus?
Det er jo ikke sanden de skal ha ut gjennom gjellene, vel?
Er det ikke bare maten, også spytter de ut sanden/grusen?
Jeg synes da det ser slik ut på videoer jeg har sett ihvertfall...
Ser jo ofte bilder av ciklider med større stein enn dette i munnen,
men det er kanskje under graving?
Kunne godt tenkt meg en liten stim av en av Geophagus, gjerne red head.
Mulig jeg går for det
Postet 30.04.11 kl 00:26
hvis du ikke skal ha sand kan du glemme alle fisker som har geophagus i seg!
de renser sanden igjennom gjellene hele tiden og grus kan sette seg fast og skade gjellene, uansett blir det store slitasjeskader.
men du kan ha de første nevnte fiskene du tenkte på, sebraciklider og sånt, de bruker ikke bunnlaget til å spise.
du kunne eventuelt heller vurdert et sajica par i stedet for sebraer som er litt mer spennende.
du kan se på mellom amerikanske og nord amerikanske ciklider, de fleste der klarer seg fint uten sand og mange er nydelige =)
eg god akvarist legger akvariet til rette for fisken han\hun skal holde....
de renser sanden igjennom gjellene hele tiden og grus kan sette seg fast og skade gjellene, uansett blir det store slitasjeskader.
men du kan ha de første nevnte fiskene du tenkte på, sebraciklider og sånt, de bruker ikke bunnlaget til å spise.
du kunne eventuelt heller vurdert et sajica par i stedet for sebraer som er litt mer spennende.
du kan se på mellom amerikanske og nord amerikanske ciklider, de fleste der klarer seg fint uten sand og mange er nydelige =)
eg god akvarist legger akvariet til rette for fisken han\hun skal holde....
Postet 30.04.11 kl 00:35
Ja, da ser jeg på disse!
Er nettopp derfor jeg spør, fordi jeg er en god akvarist
Har som sagt 14 kar fra før hvor alt er gjort
for å få det så tro mot fiskenes biotop som mulig!
Det er sånn jeg driver
Men i dette, som skal være blikkfanget i det ene akvarierommet mitt,
ønsker jeg å ha fin grus og noen store fisker som trives med dette.
Dersom jeg ikke skulle finne noen slike kan det være jeg må revurdere bunnsubstratet men jeg er litt lei sand i alle kar og kunne trenge litt variasjon...
Er nettopp derfor jeg spør, fordi jeg er en god akvarist
Har som sagt 14 kar fra før hvor alt er gjort
for å få det så tro mot fiskenes biotop som mulig!
Det er sånn jeg driver
Men i dette, som skal være blikkfanget i det ene akvarierommet mitt,
ønsker jeg å ha fin grus og noen store fisker som trives med dette.
Dersom jeg ikke skulle finne noen slike kan det være jeg må revurdere bunnsubstratet men jeg er litt lei sand i alle kar og kunne trenge litt variasjon...
Postet 30.04.11 kl 01:04
Postet 30.04.11 kl 01:29
Det er riktig som det skrives her at en god del ciklider siler sanden gjennom munn/gjeller. Og når du da ikke vil ha sand i dette karet, begrenser du ditt ønske av fisk littegrann. Har selv 14 kar oppe å går og de to minste leikskarene har jeg grus i, men skal byttes. Ble en nødløsning grunnet mye egg og yngel.
Jeg har apistogramma i alle mine kar. I tillegg har jeg en trio med F1 sjakkbrett ciklider. Jeg synes også det er enklere med sand i tillegg til at apistoene SKAL ha sand.
Med grus får du ikke slammet bunn så enkelt som med sand. Driten etc samler seg mellom småstein og blir liggende. Etter min mening egentlig noe ufyselig gris.
Takke meg til at det finnes grus, men det finner ikke veien til mine kar igjen.
I forhold til sebraciklide. Disse yngler vannvittig, og kan bli et problem å bli kvitt, selv om de gies bort, og du tenker på oppdrett. Dette kommer vel av seg selv på disse om en vil eller ei
LOFFA
Jeg har apistogramma i alle mine kar. I tillegg har jeg en trio med F1 sjakkbrett ciklider. Jeg synes også det er enklere med sand i tillegg til at apistoene SKAL ha sand.
Med grus får du ikke slammet bunn så enkelt som med sand. Driten etc samler seg mellom småstein og blir liggende. Etter min mening egentlig noe ufyselig gris.
Takke meg til at det finnes grus, men det finner ikke veien til mine kar igjen.
I forhold til sebraciklide. Disse yngler vannvittig, og kan bli et problem å bli kvitt, selv om de gies bort, og du tenker på oppdrett. Dette kommer vel av seg selv på disse om en vil eller ei
LOFFA
Postet 30.04.11 kl 01:38
Hvis du vil ha rolige sør amerikanske ciklider med litt størrelse på ville jeg vurdert Heros severus eller en Heros S.P variant, disse kan du også ha i grupper.
Det står maksstørrelse på ca 20cm i basen, men mine Heros severus er minst 25cm, og jeg har hatt S.P (Rotkeil) på nærmere 30.
Jeg ville ikke vurdert ciklider uten sand i karet.
Det står maksstørrelse på ca 20cm i basen, men mine Heros severus er minst 25cm, og jeg har hatt S.P (Rotkeil) på nærmere 30.
Jeg ville ikke vurdert ciklider uten sand i karet.
Postet 30.04.11 kl 07:07
Jeg har ett webkam på mine heros og severum
ser at denne tråden er noen måneder men fikk lyst til å vise min 720 liter med de, jeg har ett webkam på dette karet og der går det Sp Rotkeil og Severum samt noen discus! Karet har hovedsaklig sand på bunnen.
Det er ikke noe agresivitet å spore. Severumene er ca 18 cm Rotkeilene ca 10 cm
her er karet mitt!
Det er ikke noe agresivitet å spore. Severumene er ca 18 cm Rotkeilene ca 10 cm
her er karet mitt!
Postet 18.01.12 kl 12:22
Postet 18.01.12 kl 12:28
Endret: 18.01.12 kl 12:31