Se på denne scalaren

Jeg har nettopp kjøpt et brukt akvarium med fisk. Der var det med en stor sort scalare. Jeg er fersk i faget, og kjenner ikke til hvordan en scalare skal være. Men denne jeg har, syns jeg ser så pjusk ut. Ser jo at den har fått bitt av litt av finnene her og der. Hva mener dere? Skal en scalare være slik, eller er den virkelig pjusk?
Den ser noe medtatt og pjuskete ut ja. Kan være alderen, at den har vært mobbeoffer i flokken av tidligere fisk og det kan også være finneråte. Har ikke veldig god kjennskap til scalerer. Men noe medtatt, ser den ut.

Hva annen fisk har den gått sammen med, vet du det?
Den ser ut til å ha mer finner enn normalt, så er vel en type oppdrettsvariant, som gir inntrykk av å være "frynsete". Selve tilstanden er jo vanskelig å bedømme ut i fra bilde, men den kan jo være preget av stresset ved flytting
Dette er en marmorert oppdrettsvariant, Pterophyllum scalare.

Gi den den god plass og hyppige vannbytter. La den gå sammen med rolige arter som ikke napper finner. Da vil nok fisken trives og finnene vil bli fine igjen
Den hadde stygge finner ja. Særlig gattfinnen og bukfinnene er dårlige, noe som får meg til å tenke at den har gått i et akvarium som er for lite for skalare.

Rent vann, godt fôr, og ikke minst: tilstrekkelig plass, kan gjøre at finnene blir bedre. Men det avhenger jo av at allmenntilstanden til fisken er OK, og det er det vanskelig å se på bildene.
Takk for alle svar. Da fikk jeg bekreftet min mistanke.

Den har gått og går fortsatt sammen med to øreåler, en stor golden og mange prinsessen av burundi.

Nå har jeg laget en "gi-bort"- annonse, så da håper jeg noen vil overta den for meg. Jeg tror fisken har blitt nappet i ganske mye tidligere, kan se slik ut i allefall. Men jeg har ennå ikke sett at den blir nappet i av noen etter jeg fikk den, men hva som skjer i karet på natters tid vet jeg jo ikke. Jeg har hatt den i snart en uke nå, og den ser faktisk penere ut nå enn da jeg overtok den. Finnene har begynt å vokse ut og er jevnere nå.
Prinsessen av Burundi er en vestafrikaner, mens skalare er søramerikaner. Du vet det kanskje fra før, men fisk fra disse to lokasjonene skal ikke blandes. En av grunnene er at de har helt forskjellige krav til vannkvalitet.

En annen grunn er at de har forskjellig kroppsspråk, og det er typisk at vestafrikanerne plager søramerikanerne.
Ja, jeg har funnet ut at scalaren ikke passer inn pga vannkravene. Så det er nok en grunn til at jeg vil finne en annen eier til den. Alt tilsier at scalaren aldri burde gå i dette karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap