Spinnvill archocentrus spilurus (blåøyd tigerciklide) 1 mnd. etter yngling

Mine tigerciklider fikk unger for en måneds tid siden, noe som i og for seg var morro. Det første jeg måtte gjøre var å flytte all annen fisk i det karet over i et annet, for makan til overbeskyttende foreldre tror jeg man skal leite en stund etter. Greit nok, de fikk 160 literen for seg selv.

Men nå har hannen, som er en del større, begynt å jage hunnen noe infernalsk. Er det normalt? Lurer på å flytte han over i det andre karet, siden han tross alt er størst og det går et par andre litt større ciklider der.

Hun får stort sett kun lov til å gjemme seg bak noen røtter borti et hjørne, prøver hun å komme fram er det jag og mas med én gang. Ser ikke så trivelig ut.

Har hatt inntrykk av at det har vært en slags kald krig mellom de hele tiden, men det har stort sett gått greit. Hun har fått lov til å passe på ungene, og de har bare kranglet litt innimellom. Nå er altså den tiden over og det er full krig, og ungene må klare seg selv. Det er ikke et problem da det ikke er annen fisk der, men for det da.. hun kan vel ikke holde ut lenge under sånne forhold.

Noen som har tilsvarende erfaringer med denne cikliden, eller med andre? Første gang noe har ynglet her, er litt grønn på den fronten.
Flytta den over. Hunnen er ute av eksil, og kan spise i fred igjen, og hannen har blitt kompis med gutta i det andre karet. Alt er atter en gang harmonisk
Kan du se på mine bilder og se om det er tigerciklide jeg har?
Har en tråd ute på samme trådliste som deg...
Blåøyd tigerciklide
hei jeg har også et par som fikk yngel for snart 3 uker siden,har ingen erfaring med denne arten fra før,men jeg opplevde det samme som deg,hannen begynnte å jage hunnen,men det roet se,de går enda sammen..matte også flytte alle de andre fiskene..la merke til at hannen tok tak i hunnen i munnen og slengte henne rundt..ganske ekkelt og se på..får jeg spør,hvilke andre sorter har du sammen med de??er i tvil hva de går sammen med..
Tinky : Mine er litt mindre tror jeg, men de ser ganske like ut i farger og mønster. Ikke noe tegn til pannepukkel ennå. De skifter farge veldig fort dersom de er hissige. Får mye mørkere striper og helt svarte øyne. Andre ganger er de nesten helt lyse med knallblå øyne. De har også nyanser av blått og gult og litt rødt på kroppen og på finnene. Her er bilde av min hann, tatt med blitz.

[External Image]

pling84 : Jeg måtte kaste alt ut av karet når de fikk unger, og slang over hannen også etterhvert. Så nå går hun og ungene alene sammen med et par ancistrus. Hannen går i et annet kar med blandt annet regnbueciklider, blå acara og noen scalarer. INgen problemer der i gården, det er vel stort sett bare når det er snakk om å få unger de blir umulige.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjørn Hallberg
Reklame for plussmedlemskap