Prinsessen av burundi - spørsmål

Jeg har åtte Prinsessen av Burundi i flere ulike størrelser, ca 4-13 cm. Nå har jeg veldig lite erfaring med denne fisken, men mener ut fra det som står i fiskebasen, at de aller fleste er hanner. Tror de tre minste på ca 4, 5 og 6 cm er hunner. Nå virker det som om de aller største "rotter seg sammen" og mobber spesielt den på 5 cm. Litt av halefinnen er spist på og de trenger den opp i et hjørne og "hakker" på den. Er dette mobbing som jeg tror, eller kan det også være lek?

Hvor stor er denne fisken før en klart og tydelig kan se forskjell på hunne og hanne? Hannen har i følge fiskebasen lengre rygg- og halefinne. Tenker da om de minste jeg har ennå ikke er utvokst, og at det derfor kan være hanner de også?

Jeg har vært sparsommelig med foringen den siste uka, og tenkte det kan være en årsak til at de har begynt å mobbe den ene.
Kan tyde på at det er lite plass eller for få omeråder hvor de kan ha terretoriene sine. Når Prinsessen begynner å nærme seg kjønsmoden alder blir de veldig terretorielle. Er som regel hannene som kniver seg i mellom.
Jeg har nok for lite plass til dem, 160 l er karet. Derfor har jeg også lagt de ut for salg nå.
De største er nok kjønnsmoden, de har ynglet hos den gamle eieren. Men vet du når de blir kjønnsmoden?
De største virker som om de er kompiser der de svømmer side om side.
Kjenner igjen dette.
Hadde 8 stk. Var alltid 1 fisk som ble mobbet til døde. Systematisk helt til det var 2-3 igjen. Da ga jeg de vekk
Skulle tro at 160 er nok. Spørs litt hvordan det er bygd opp og om det er andre fisker der. Når de blir kjønnsmodne er jeg ikke sikker på.
Hm...liker ikke det du forteller Bjørgvin. Disse fiskene trenger ikke å være i gruppe etter det jeg forstår, så det har sikkert passet bedre å ha kun et par av dem i karet hvis de mobber ihjel hverandre. De er jo ganske elegante der de svømmer rundt med hevet hode.

Jeg har en stor Golden (12-13 cm) og fire store sugemaller i tillegg til Prinsessene. Tenker at de trenger litt mer svømme- og gjemmeplass i og med at de er så store som de er.

Hvis noen har et bilde av en stor Prinsessehunne (over 6-7 cm), så hadde jeg vært taknemlig for å fått sett det.
Holder med et par ja, men kan gå med fler. kommer som sagt an på plass og terretorier.
Det som ofte fungerer er å ha et par. Yngelen til disse vil bli godtatt. de vil til og med være med å passe på yngelen i de videre kullene. Blir en ganske stor gruppe etter hvert.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap