Sommerfugl-hunnen gjemmer seg

Jeg kjøpte et par sommerfuglciklider forrige lørdag, og de har oppført seg etter hva jeg kan se normalt helt til i dag.
Jeg oppdaget at hannen var superstresset og lette og lette etter hunnen, svømte frem og tilbake i "panikk". Jeg oppdaget så at hun sto under et anubiasblad høyt oppe i karet og gjemte seg, og hun sto der i flere timer, han like panikkslagen. Han var blek men hun har mye farger. Hun sto helt i ro, jeg kunne faktisk ta borti henne.

Ser ut som hun "puster" mye tyngre enn han, sluker vann/luft mer anstrengt. I tillegg så jeg noe hvitt/blankt som kunne likne egg ut fra buken men det har vært sånn lenge nå, så og si hele dagen, og har ikke kommet noe mer.
Kan hun være syk, eller er hun i ferd med å legge egg? Jeg skjøv henne forsiktig ut fra planten så hannen skulle finne henne og da ble de heldigvis gjenforent. De svømte sammen rundt i plantene en stund. Han fikk igjen fargene sine, men er nokså stresset over adferden hennes forstatt. En stund senere gjemte hun seg på oversiden av pumpa og hang der lenge. han svømte rundt omkring og viste meg på den måten hvor hun var.
Jeg har ikke sett at de har lekt her, men hva vet vel jeg
De har fått en hule men den er de ikke inni. Jeg har en flat stein her men har ikke sett dem bruke den til noe moro heller.

Nå står hun over pumpa igjen. Såpass høyt at ryggfinnen hviler på vannskorpa omtrent. Hannen står under pumpa. Jeg synes hun puster så tungt... er hun syk eller er det noen som kjenner igjen adferden i forbindelse med f eks egglegging??
Det henger fortsatt en tråd på et par millimeter med noe som jeg synes likner på egg, men til tross for at lyset er av siden i ettermiddag på grunn av dette, og hun er helt i ro over pumpa så skjer det ingen forandring.... hjelp...?
Hm... Skjønner godt at du er fortvila. Kan egentlig ikke hjelpe deg, men ville bare vise at jeg bryr meg.

Dette høres desverre ikke ut som leksadferd, og egg henger ikke i tråder. Mener å ha lest at trådaktig, hvit avføring kan tyde på innvollsorm, og at sommerfugler er utsatt for dette. Nå blir du selvfølgelig bare mer bekymret
Takk for svar, jeg synes heller ikke dette ser noe spennende ut... jeg får høre med butikken i morgen om de har noen medisiner kanskje? Usj.....
Har du sjekket om det har vært endring i vannverdiene? Jeg har hatt mine kun noen uker, og de reagerer på svært små endringer. I dag senket jeg pH en liiiite anelse, og de hang i overflaten. I forgår så jeg også at sommerfuglciklidene var helt i overflaten. Målte og fant ut at det var nær 0,3 i nitritt (kunne se ut som det var på grensen til ørlite oransjefarge. Ved begge anledninger skiftet jeg ca 30-40 l vann, og de var igjen normale... De blå jeg har, er ikke like ømfintlige.
Kan kanskje være verdt å ta et lite vannbytte å se om du ser noe endring??
Men så stemmer jo ikke det med det hvite du ser.... Ønsker lykke til, og hadde målt vannverdier. Hos meg kan 2 av 6 reagere, og kanskje hunnen din er ekstra ømfintlig...
Jeg tok de fleste målingene i går og synes det så greit ut, dog var PH drøyt 7 og det er egentlig for høyt. Men her er vannet nokså bløtt med gh på ca 3 eller lavere og derfor er jeg redd for å senke ph kunstig. Normalt lå ph på ca 6,8 her så jeg håper et vannbytte kan gjøre susen.

Jeg dro til Tam og kjøpte medisiner og luftestein, og har gjort klart et lite kar her på ca 30 liter. Men jeg skiftet vann når jeg kom hjem for å prøve det først, ofte er det de enkle grepene som er de beste?! Syke-karet står i alle fall klart, med halv mengde med akvarievann. Så fyller jeg opp en del nytt vann og setter inn oksygen og medisiner dersom fisken fortsetter å vise sykdomstegn.

Nå er det et par timer siden jeg kom hjem og skiftet vann, og hun er i alle fall ikke bak pumpa nå. Hun satt nesten livløs mellom pumpa og varmekolben og jeg trodde hun kunne være død, men når vannet begynte å synke flyttet hun seg og har vært litt rundt omkring. Hun er litt blek, men jeg har faktisk sett henne knuppe på omgivelsene igjen, det er jeg veldig glad for. Hvis hun fortsetter å kvikne til gjør jeg ikke noe mer ennå sjekke vannet, men skulle hun bestemme seg for å gå i dvale igjen flytter jeg henne nok til sykestuen og begynner medisinering....

Tusen takk for ideer og innspill! Det setter jeg stor pris på, jeg er helt neebie på fisk og aner ikke hva som er rett eller normalt, må bare følge magefølelsen, intuisjonen og tips og erfaringer fra dere som har hatt fisk før
Det er klart jeg er bekymret, men hvis det er noe galt vil jeg forsøke å gjøre noe så fort som mulig, jeg har ikke ro på meg til å vente og se an når det blir krise. Nå har jeg brukt 3 ganger innkjøpsprisen på medisiner og utstyr allerede etter ei uke, for kanskje å holde liv i henne, så vi får se om jeg klarer det.
Hm....blir veldig usikker på om jeg skal sette igang behandling nå eller vente....
Hun er mer aktiv etter vannbytte, det ser lovende ut. hun har fått noe mer farger igjen også. Men, når jeg leser symptomer om bukvanssott så har hun symptomer på trinn 2...at hun nesten hoster/ spytter innimellom. Og hvis dette stemmer så er hun jo alvorlig syk, og trenger sannsynligvis behandling

At hun er mer aktiv betyr heller ikke at hun er så veldig aktiv, men hun beveger seg stille og rolig rundt med hannen rundt seg. Han er mer aktiv enn henne, og svinser litt rundt for så å stille seg sammen med henne en liten stund igjen. Hun tar det ganske så med ro, men hun gjemmer seg ikke, og lener seg ikke til noe for støtte.
Noen innspill på hva jeg bør eller kan gjøre? Medisinen jeg har kjøpt i dag heter Tetra Medica Lifeguard og skal være et bredpektret medikament uten farlige stoffer eller bivirkninger. Noen meninger om dette middelet?
Hun har fortsatt mindre farge enn hannen, nokså blek selv om det varierer noe, og i utgangspunktet hadde hun mest farge av de to. Huff....
Kom gjerne med noen råd. Hvis ingen mener noe annet så lar jeg dem være i natt og ser om det er noen endring i morgen... lar sykekaret stå klart inntil videre.

I butikken sa de at jeg burde behandle kun henne som viser sykdomstegn. Hva tror dere? Eller bør jeg flytte dem over sammen, og dermed behandle begge? Kan det være mer slitsomt for henne å ha ham der, eller lage mindre stress enn å skille dem..... ?

Åååh, tenkt om jeg visste ....
Ønsker lykke til og krysser fingrene. Jeg tør ikke svare på om du bør behandle eller ikke. Håper du får noen svar, eller aller helst at du ser bedring snart
Nå har lyset vært av en stund og jeg fant henne gjemt over pumpa igjen.... trolig fordi det er et av de mørkeste og roligste stedene uten forstyrrelser fra SAE og ikke så mye sirkulasjon.
Jeg leste litt om noe liknende tilfeller på Nettakvariet i kveld og det kan se ut som hun kan være dødssyk mtp symptomene og resultatene hos andre sine syke sommerfugler....
Hun må nok over i sykekaret. Har lest bruksanvisningen til medisinene og der står det at det ikke skal være pumpe eller noe annet enn fisk, vann og medisiner. Ikke noe vannforbedringspreparater som aquatan kan jeg ha i heller. Høres nesten livsfarlig ut bare det?
Jeg må nok bare prøve.....
Hannen virker fin. Spørs bare hvordan det blir når jeg fjerner henne.... og om han holder seg frisk.
Takk Bente :s
Jeg får bare prøve.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap