Rovcichlider! hvorfor så liten interesse?

Hei.

Jeg er flyttet tilbake til Norge etter mange år i Danmark. Av den grunn har jeg funnet frem til akvaforum.no. Det som overrasker meg, er dog at så få i Norge, hvertfall tilsynelatende, holder mellem- og syd- amerikanske rovcichlider. I Danmark er det stor interesse rundt disse arter, og mange akvarieforhandlere holder til og med sjeldne arter, og har hvertfall lett til å skaffe dem hjem.

Er mitt inntrykk vedr. rovcichlide interessen i Norge riktig, og hvordan kan det så ha seg, eller tar jeg feil?

Det skrives hvertfall ikke mye om disse fasinerende cichlider på denne siden.

Hadde vært spennende å høre hva akvaristene her inne på siten evt. holder av rovcichlider.

Selv har jeg for tiden et par jack dempsey, et par oscar, og et par jaguarcichlider+litt annet( som etterhvert skal ut) i en 720 tank. Derutover har holder jeg pygentrus nattereri(som jo ikke er cichlide akkurat, men bestemt rovfisk )i en annen tank.

Mvh

Erythro
For min del har det litt med mangel på plass, da de større fiskene trenger stor plass. Vurderte å skaffe meg Oscar , men etter å lest at de raserer fort akvariet ombestemte jeg meg. At de kan finne på å flytte rundt på planter og div.dekor. Det sto også at de passer ikke inn i et selskapsakvarie med annen fisk. De trenger et artskar.

Nå har jeg begynt med malawiciklider i stede.:o)
Ja, de krever en del plass, hvertfall hvis man vil ha flere.
Det er riktig at det mang steder står at oscar er ville og raserer akvariet. Det er faktisk ikke helt riktig. Har hatt flere oscar, og de faktiske relativt rolige. Lansgomme bevegelser, svømmer sakte, og er rimelige fredelig ovenfor fisk av noenlunde samme str. Små fisk slukes dog like lett(og rolig) som om det var for

Oscar holder seg dessuten mer i midtsjiktet av akvariet, og romsterer derfor ikke så mye rundt i bundlaget, men alt er jo relativt. Jeg holder en noen planter.

Du har dog rett i at hvis man bestemmer seg for rovcichlider, så utelukker man mye annet. Jeg har dog faktisk i 720 tanken 3 mbunaer og 9 venustuser gående. De har overlevd i lang tid. Oscar paret er vel en 25 cm store. Når jaguar cichlidene dog blir større, er det nok mer tvilsom hvor lenge de overlever. Har en del maller gående, som rydder sandlaget. Det pleier og forbli uproblematisk. Har faktisk 3 ancistuser gående sammen pygocentrusene også, det fungerer også fint.

Jeg vurderer å skaffe texas cichlider (herichtys carpinthis) evt. red tiger cichlide(parachromis motaguensis). Men så skal man sørge for nok, og tydelig adskilte territorier i akvariet.

En annen, fortsatt like morsom, ting med rovfisk, er jo foringen

Og selvfølgelig oppførselen i yngletiden, hvor de kan bli meget aggressive, og svært protektive ovenfor ynglen
Heisann!

Det går nok mest i helt A4 selskapsfisk her på forumet, men det finnes da noen som driver med ciklider her. Jeg har for tiden Gullsøm, Red Terror, Midas/Red Devil, Jaguar og Texas ciklider i mine akvarier.
Jeg har blant annet 3 Red Terror, en Jaguar, en Jack Dempsey og et Texaspar i en 720l - dette fungerer greit med litt territorieknuffing, men ikke noe alvorlig, det går faktisk flere ikke altfor store ancistrus der også uten problem.
Hei Ulvster.

Det er da en flott samling du har. Noen av dem som yngler? HAr du noen bilder?

Kjenner du til noen gode akvariebutikker/importører i Oslo området når det kommer til rovcichlider?
Jeg har ingen bra bilder, kan ta noen etter det har blitt mørkt, litt for mye gjenskinn nå.
Har dette av Gullsømmen og JD i en liten diskusjon da

Har et Texaspar som yngler jevnt, ellers ingen andre enda, men det kan skje - alle fiskene mine er ungfisk på 1-2 år unntatt Gullsømmen og JD som er fullvoksne.

Rimeligste måte å få tak i litt større amerikanske ciklider er privat, Ellers kan jeg anbefale Akvariemagasinet og TAM Alna for deg som bor i Oslo. Akvariemagasinet har ofte en del spennende inne, men er ganske dyre, TAM Alna skorter det ofte på kunnskap, men de kan også ha noe bra inne - men du må ofte stå for kunnskapen selv

PS! Avatarbildet mitt er en Red Terror i leksdrakt.
Det var da en særdeles flott festae, du har som avatar.

Har hørt om Tam ja, får sjekke det ut.

Min JD hann er vel ca par og tyve cm, og går for tiden sammen med 4 jaguarer, to oscarer og en flokk venustuser. Jeg synes det er veldig rart at JD, spesielt hannen, som er blandt de største i tanken, er så tilbakeholden, og forsiktig. Han blir ikke på noen måte mobbet, har faktisk ikke sett noen av de andre forsvarer sitt territorie ovenfor ham. Alikevel kommer han aldri frem i forbindelse med foring, og er veldig skvetten når jeg nærmerer meg akvariet, i motsetning til de fleste andre i tanken.

Har du lignende erfaringer med Jack dempsey? Synes det er rake motsetningen til de beskrivelsene som ligger på nettet om JD. Jeg kjøpte hele ovennevnte samling for et par uker siden, sammen med tanken. Jeg har derfor ikke den store erfaring med JD, men leser det jeg kan finne om arten i bøker samt på nettet.

Hadde vært interessant å høre om dine erfaringer med JD
Min JD hanne er også fullvoksen, den oppfører seg på samme måte som din. Grunnen til at JD har det ryktet den har, er at noen individer er for å si det mildt klin idioter mens andre er som våre - med andre ord du vet aldri hva du får

Regner med du er klar over at Venustus er en Malawiciklide? Den trives bedre i hardt vann med høy ph - det motsatte av amerikanske ciklider, og selv om den er altetende, så bør den ikke ha samme meny som amerikanske ciklider - den har ikke godt av mat med høyt fettinnhold som vanlig ciklidefor har mye av. Sats heller på å kvitte deg med de eller sett opp et eget kar for dem.
Takk for infor vedr. JD.

Ja, er fullstendig klar over malawi vs. SA problematikken. Rent elektrolytt/ph messig er jo alle i tanken relativt hårdføre arter. Er dog i processen av å selge meg ned i Venustus staben. Den fulgte med de andre SA arter. Når jaguarene vokserer seg større er det vel også tvilsomt om de hadde overlevd. Faktisk har jeg tre mbunaer også gående i samme tank, så for øyeblikket er det stor mix. Mbunaene går også ut.

Som du påpeker er det en for problematikk. Prøver å fore med en del vegetabilsk for til venustusen, men de spiser jo alt som kommer ned i tanken, så de er ikke lett å få dem til IKKE å spise rovforet. Har en kjøper på en del av dem, forhåpentligvis i neste uke.

Har muligvis funnet en kjøper til to av jaguarene min også. Prøver å gå etter å hovedsaklig ha par i tanken.
Har selv en ung jaguarhunne og har hatt fullvoksne før. Jeg synes fullvoksne jaguarer er i grenseland for store, skvetne og voldsomme til å kunne holdes i private akvarier under 1500l, derfor skal jeg gi bort hunnen så fort som mulig.
Har forresten noen Texasyngel gående hvis du skal nord for Oslo en dag
Takk for tilbudet. Jeg har enda ikke bestemt meg helt for hva jeg velger, og så skal jeg kvitte meg med litt annet som sagt først.

Bra å vite at du har hvertfall, så får vi se om du fortsatt har hvis og når jeg bestemmer meg for texascichlider

Jeg vil nok ha igjen en del Texasyngel ei god stund fremover, så det går fint
Lenge siden noen har startet denne tråden, men fortsetter idag jeg!
er det noen her inne på forumet som driver med større sør og mellom- amerikanske cichlider?
Jeg har planer om å ha Oscar
Driver å setter opp et akvarium, venter på delebestilling. Så dette er interesant, men har ikke så mye å bidra med.
Har selv 3 720er som jeg har en del stort i..
ett flott par Herichthys (Amphilophus) nourissati i det ene.
Noen Festae i det andre og Satanoperca pappaterra/Geophaguser i det siste.
Har noen Herichthys bartonier i ett 300 liter å hoene der blir helt sinnsykt fine når de farger ut!

Du får registrere akvariene dine så får man sett bilder, og gjør det mye enklere å snoke
Jeg har kun hadd selskapsakvarier 530l og 2 x 54l. Har byttet ut 500literen til en 375liter, den er 10cm lavere. Der er planen å ha 2 stk. Oscar. Har aldri hadd store fisk før, tok over noen syke discus jeg måtte avlive engang :P
Ja, kan gjøre det en gang!
jeg driver ett akvarierom/oppdrettsrom sammen med en kompis av meg å der har vi rundt 30 kar nå.. så er litt jobb! men morro da!
oscar vil vokse fort ut av en 375 l bare sånn så du vet det! å de "griser " helt sykt når de spiser! hehe
At dem vokser ut er vel noe man bare må oppleve selv? :P Ser at det ikke anbefales mindre enn 150cm og 500 liters akvarium. Forskjellen på 375 og 500 literen er ikke mye synes jeg, begge er 150cm. Det kan sikkert diskuteres i evigheter. Men er også åpen for forslag til noe annet jeg kunne ha fylt akvariet med. Var fristet til å prøve discus, men jeg er ikke interisert i masse arbeid. Ønsker ikke å hive meg på noe jeg ikke klarer å gjenomføre. Så ønsker å ha fisk som kan klare seg litt selv. Vannkvaliteten håper jeg blir bra, med en eheim 2028, og kontenuelig vannbytte.
beklager seint svar, vært på fjellet uten internett..
Joda det går med ett 375 liter, men du vil fort merke at de "trenger" større plass etterhvert syns iallefall jeg... ha en god sirk pumpe å så går det nok greit!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap