Methylenblått:
Oppløs 2g methylenblått i 1 liter vann (om du bruker renset vann, holder medisinen seg lengre). Av denne brukes 2-3ml pr liter akvarievann. Kan med fordel brukes (1 ml\L) til desinfisering av egg. Normaldossering er effektiv mot parasitter som Oodinium og Ichthyophthirius, og andre små ektoparasitter. Også virksom mot en del bakterier, blant annet aeromonas (finneråte)
Ofte vil det være dyrere å kjøpe inn råvarene enn å kjøpe en liten flaske med medisin på dyrebutikken. Men om du kjenner noen som jobber på sykehus, laboratorier eller på høyskoler\ universitet, kan du få tak i de små mengdene om du spør pent. Enkelte apoteker kan også være behjelpelige med små mengder. Alle produktene skal være reseptfrie.
Informasjon i forbindelse med artikkelen er blant annet hentet fra Politikens akvariebok. Det er gitt tillatelse til dette. Jeg har selv ikke testet noen av medisinene, av den enkle grunn at det ikke har vært noe sykdom i mine akvarier på 3 år. Hvilken effekt de ulike preparatene har, vil jeg derfor ikke uttale meg om.