Idéer til samboere?

Skal snart sette opp et 250l, og har lyst til å ha et apistogramma par der. Har falt litt for disse

Er det noen der ute med erfaring om disse, og som har noen forslag til hva som kan gå sammen med de?

Apistogramma cacatuoides, Kakadueciklide er vel en av de vanligste dvergciklider som holdes i akvarium. Den er ganske enkel å holde. Ville ikke ha satt den inn sammen andre større revirhevdene ciklider eller rovfisk. Ellers går den vel stort sett sammen med de fleste andre fisk som krever samme vannkvalitet.
Inaktiv bruker
Grei fisk men passer ikke med alle
Hadde slike en stund, og kvittet meg med de til slutt fordi jeg anskaffet meg Corydoras. Det gikk overhodet ikke ihop, for kakaduene hevdet territoriet mens mallene ikke forstår slikt. De ble konstant plukket på og jaget og det ble et veldig stresset kar etter hvert. Så vil foreslå at du ikke har de sammen med corydoras.

Ellers bør du nok også være forsiktig med hvilke mindre fisk du setter de sammen med - de spiser f.eks. neontetra, dvs gjorde det hos meg.
At de ikke passer med Coryer var jeg klar over. De forstår jo ikke slike ting som territorier. Men at de kan spise tetraer var jeg ikke klar over.

Ellers forstår jeg at den akvarievenner funksjonen ikke viser hva som passer, men hva andre har sammen. Ser blandt annet at cory´s kommer opp på listen.
Apisto og corry
Er det flere som deler oppfatningen om at corry og apistogramma ikke kommer overens? I butikkene har jeg ofte fått høre at dette er arter som fungerer sammen. Finnes det tiltak som kan få dette til og fungere event. arter som er bedre egnet enn andre?
Jeg holdt en gruppe coryer og et par med Apistogramma agassizii sammen i min 180 liter for noen år tilbake og anbefaler det ikke. Regner med at kakaduene ikke er så ulik i oppførsel. Apistoene jaget coryene uansett hvor de befant seg, selv når ciklidene ikke var i leksmodus. Ciklidene greide ikke å skade mallene, men de fikk jo aldri ro på seg til å hvile under røttene slik de vanligvis gjør en del på dagtid.

En stimfisk er fint å ha i karet med dvergciklider siden det ser ut som om de slapper mer av da. I naturen forsvinner antagelig stimene med småfisk om det dukker opp fare i nærheten. I et akvarium uten en stim så vil antagelig ciklidene instinktivt tro det samme

Om du skal avle på de så bør du derimot velge småfisk med omhu, noen arter er ram på å ta yngel. Det samme med coryer egentlig. De sier nok ikke nei til å slurpe i seg eventuelle egg og ikke svømmedyktig yngel de kommer over selv om de ikke jakter aktivt på det.
Corrys og ciklider
Takk for svar. Ettersom jeg skjønner er det to problemmer her: Corry'ene blir jaget og Corry' ene spiser eventuelle yngel og egg. Da er mitt neste spørsmål: Hva med sommerfuglciklidene er disse mer fredelig enn apistogramma?
Takk, tante Astrid. Hvilke stimfisker ville du hatt sammen med de?
Iogmed at silly lilly opplevde at de spiste neontetraer?
Var litt det jeg hadde i tankene, evt kardinaltetra. Tenkte også på noen ancistrus eller 3.

Hmm...

Ikke lett dette her. Vil helst unngå feilen fra de 2 småkarene, som raskt ble fyllt av impulskjøp. Vil ha litt mer struktur og kontroll her.
Jeg har et par sommerfuglciklider sammen med mine coryer, og har hatt kombinasjonen før også, og selv om sommerfuglene jager coryer fra området de holder seg i når de legger egg så lar de mallene være i fred ellers.

Det man derimot skal være litt obs på er at flere de seneste årene har opplevd at sommerfuglene har oppført seg mer aggressivt enn før, det har vært en del tråder om det her inne. Det spekuleres i at fiskene blir tilført hormoner for å bli raskere kjønnsmodne og dermed mer fargerike og lettere å selge. Hormoner som også gjør dem aggressive.

Jeg kjøpte store sommerfugler så jeg trodde jeg skulle unngå den aggressive oppførselen, men fikk en hunn som var etter de andre fiskene konstant, og da spesielt pansermallene. Etter en stund så fikk jeg mistanke om at det var området der maten kom ned hun forsvarte, dvs hele fronten. Da jeg startet å mate litt forskjellige plasser i karet så roet hun seg helt ned og er nå helt fin i temperamentet, og jeg mater normalt igjen.

Den tiden jeg hadde apistoer så hadde jeg også skjørtetetra, sitrontetra og rosentetra i karet og ciklidene rørte ikke de, men fisker er individualister så man vet aldri. Alle disse tetraene vil derimot forsyne seg med egg og yngel om sjansen byr seg. Den eneste tetra som er trygg i så måte er visst smykketetra. Jeg har selv aldri hatt den så jeg har bare lest at de er snille sånn.

Før du velger sammensetning så kjenn etter om du er veldig ivrig på at de formerer seg eller om det ikke er så nøye. Om du ønsker å avle på de så er det straks flere hensyn å ta. Det er for eksempel lettere å få yngel på Apistoene enn på sommerfugler.
Sommerfuglciklider
Takk for et informativt svar, det er sannelig mye å lære.

Har hørt at sommerfuglciklider fra Asia er spesielt utsatt for hormon behandling, vil se om jeg finner europeiske. Forhåpentligvis bolivansk sommerfuglciklide som etter det jeg har funnet ut skal være noe mer hardfør. Skal man ikke satse på avl kan vel to hanner være likeså bra, vil tro at dette kan dempe aggresjonen.
Takk igjen, har egentlig ikke tenkt på oppdrett i første omgang. Men legger jeg ting litt tilrette for det er det jo lettere om man skulle ombestemme seg i fremtiden.

Blir litt grubling fremover.
Nydelig fisk
Hadde gjerne satt inn en stim med fredelige tetra som liker det øvre vannsjiktet. Kanskje noen små grenmaller...

Skal du ha oppdrett ville jeg latt de gå alene... Eventuelt hatt flere par..
Hmm.... kanskje en stim av disse, pluss noen ancistrus av ett eller annet slag?

Tilfeldig bekjentskap
© Tom B
Reklame for plussmedlemskap