Heia. trenger litt hjelp ang valg av ciklider.

Er relativt ny i dette gamet. Har en 200 l som kjøres inn nå. Har lyst til å ha ciklider i dette i tilegg til de andre fiskene jeg har. Molly, 2 kameleonfisker, siamesiske algespisere og noen reker.

Har lyst på fredlige fisker da gruppa jeg har et en rolig harmonisk gjeng. Men de er jo litt få til å fylle opp en 200 l.

Jeg har mest lyst på boliviansk sommerfugl ciklide og prøver å få bestilt inn denne. Men hvor mange passer i et 200 l?

Samt har jeg også lyst på : Rød kurvciklide, lest at denne kan gå sammen med de bolivianske. Men hvor mange kan jeg ha av hver art evt?

Setter pris på alle inspill om evt rolige ciklider som er et bedre valg.

Akvariet er utstyrt med sand, røtter, huler og godt med planter.
Molly og de fleste søramerikanske dvergciklider, herunder sommerfuglciklide, liker bløtt vann, GH 0 - 10, mens molly vil ha hardt vann, 11 - 30. Setter du disse to sammen og legger GH på 10 - 11, lever de begge helt i ytterkant av hva de kan trives med. Sykdom kan lettere oppstå under slike forhold.
Okei. Tusen takk for svaret. Kjekt at det finnes folk man kan spørre om råd slik at man lærer seg ting, og kan bli en god akvarist med tiden. Men da kan Mollyene får leve i 60litern jeg har på kjøkkenbenken. Er jo der de bor nå.

Men kan de nevnte ciklidene bo sammen og evt antall av hver sort som er lurt å begynne med?
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap