Stimfisk sammen med nøkkelhullsciklider

jeg har et 260 liter som jeg trenger stimfisk til. jeg har tre nøkkelhullsciklider og 2 prinsessen av burundi oppi der. hadde en stim med rødmunnstetra, men de er borte. hvilke fisker vil passe best sammenmed de som er igjen og da helst stimfisk
En av ciklidegruppene bør du kanskje vurdere å selge, da de ikke hører hjemme med hverandre overhodet og trives i to forskjellige habitater. Nøkkelhullsciklider er fra et helt annet kontinent enn Prinsessen av Burundi. Afrikanske ciklider som Prinsessen skal ha helt forskjellige vannverdier fra nøkkehullsciklidene (som er fra Sør-Amerika).

Tror kanskje det er best for fiskene om du bestemmer deg for om du vil satse på fisk som trives i høy eller lav ph, og høy eller lav gh og kh. Afrikanske Prinsessen av Burundi skal ha høye verdier på alle de nevnte, mens nøkkelhullene skal ha rake motsatsen og veldig lave verdier på alle.

Da er det lettere å sette sammen en kabal som kan gå opp
Mine forslag er sør-amerikanske fisk:

Stimfisk - der må jeg nesten foreslå en av mine favoritter! Små og lekre, iblant svært fargerike, er slekten med tetraer som kalles Nannostomus.
Nannostomus marginatus er å finne i zoobutikker rett som det er. En av de aller flotteste i den tetra-slekten er Nannostomus mortenthaleri - hannene er rett og slett rålekre, til tross for sin beskjedne størrelse! Slå dem opp i fiskebasen, så ser du.

Det lønner seg å ha godt med planter, så mange at du ikke kan telle dem og kanskje så høye at de når til overflaten og brer seg litt utover også. Det skal være buskas! Dette gir skjulesteder og trivsel for de litt engstelige tetraene, som gjør at de føler seg tryggere. De er hele tiden fremme, etter min erfaring, men det hjelper som sagt om man tilbyr dem et kar med rikelig med planter. Da vet de at nærmeste skjulested ikke er langt unna om de skulle komme til å trenge det, og det øker tryggheten.

Vil du ha litt mere "kjøtt" på fisken, så kan jeg også anbefale den mye større dolkestikktetraen. Den er en av de større tetraene. I riktig innredet kar (som ovenfor, mye og høye planter som danner litt skyggefulle overheng, høye røtter osv) vil de gløde nesten. Hannene er spesielt stilige med sine ryggvimpelfinner.
I feil innredet kar og under feil forhold blir dolkestikktetraen dessverre blek og tynn og nærmest grå og se til.

Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap