720 liter med apisto + hva da ?

Planlegger et 720 liters kar med Sør-Amerika biotop. Tenker å bygge dette rundt behovene til ulike Apistoer men jeg ønsker jo å ha noe annet også.

Etter å ha lest litt har jeg funnet mye jeg IKKE bør ha (corydoras, Pleco, større tetraer osv) men svært lite om hva jeg BØR / KAN ha.

Karet skal stå i stuen og jeg vil gjerne at det også skal være interessant for ikke akvarister

Skulle jeg være så heldig å få yngel så er jeg forberedt å på ta den ut til en annen tank men det hadde jo vært ok om eggene ihvertfall overlevde en periode i fellestanken

Noen forslag ?

Har egentlig lyst på både scalarer og tetraer men de går vel kanskje heller ikke så supert sammen..
I et så stort kar med såpass stort bunnareal, så KAN du ha Corydoras også, etter min mening. Det er når plassen blir liten og bunnarealet smått at Apisto og Cory kan få litt skjærings seg i mellom ang. plassen.

Apistogramma er revirhevdende, det er ikke Corydorasene, og dermed så svinser de i veien for Apistogrammaene og forstår ikke hvorfor de blir jaget. Men i en 720 liter har du masse plass, og du kan innrede med huler, røtter og planter i bøtter og spann.

Ansett en patrulje med Corydoras, du, så tar de seg av matrester og renhold (snuing av sanden og sånn!

OBS! Pass på at Apistogrammaene får et utvalg huler (halve kokosnøtter) som har små nok åpninger til at bare hunnen kommer inn! Hun liker at åpningen er akkurat så trang at hun må smyge seg inn (str ca et halvt kronestykke). Så ikke lag for store åpninger i kokosnøtter og huler, for da vil hun enten ikke bruke dem, eller om hun gjør det, så er åpningen så stor at "fienden" (egg- og yngelspisere) klarer å komme inn.

Og så kan du ha tetraer av nannostomus-slekten. De har veldig små munner, og er skikkelig fine. Og en gruppe otto kanskje?
Du kan ha L-maller i det karet jo!

Hva med:

Apistoene
Alt fra 20-50 corydoras foreks. Sterbai, adolfoi osv.
En god gjeng grenmaller, foreks. 5-10 stk
Og noen store l-maller.

Hadde blit supert i et sånn kar!
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Bruun
Reklame for plussmedlemskap