Hvor passer sebraciklide (amatitlania nigrofasciata) best?

Hei

Kan noen hjelpe meg litt med og si om sebraciklider vil trives sammen med disse fiskene?

Jeg har to akvarier som en mulighet.

I akvarie nr. 1 (270l)
3 stk Sebrabotia Botia striata
6 stk Skjørtetetra Gymnocorymbus ternetzi
2 stk Kinesisk algespiser Gyrinocheilus aymonieri
8 stk Norsk Flaggtetra Hyphessobrycon anisitsi
2 stk Colombiatetra Hyphessobrycon columbianus
10 stk Kuhlii-ål Pangio kuhlii
3 stk Afrikansk glassmalle Pareutropius buffei
2 stk Tigerbarbe Puntius tetrazona
4 stk Blågrønn botia Yasuhikotakia modesta

I akvarie nr. 2 (65l)
2 stk Ancistrus Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´
2 stk Flekket pansermalle Corydoras paleatus
3 stk Dolkestikktetra, Blødende hjertetetra Hyphessobrycon erythrostigma
4 stk Neon Regnbuefisk Melanotaenia praecox
3 stk Keisertetra Nematobrycon palmeri
1 stk Klovnepleco Panaqolus maccus

Andre dyr jeg har i dette akvariet er

2 stk Viftereker

På forhånd takk
Sebraciklidene trives nok utmerket sammen med disse fiskene, men tror nok at de andre fiske ikke kommer til å trives spesielt godt sammen med sebracikldene når de begynner å leke.
Kan jeg gjøre om på hva jeg har hvor?

Tenker da på at færrest mulig blir kjepp jaget av eventuelt et egg/ynger påpassende sebraciklide par.

Forslag mottas med takk
Jeg synes ikke du skal ha noen fisk sammen med sebraciklidene, jeg. Det blir bare å leve i terror og elendighet for de stakkarene, når sebraciklidene yngler igjen og jager alt de ser.

Sebraciklidene burde egentlig være hver for seg, altså en i hvert kar, så får de ikke ynglet. Dermed plager de (forhåpentligvis) ingen av de andre fiskene heller.

Løsningen blir altså å skille de to sebraciklidene, så lager de minst mulig bøll.
Takk for fint svar Mona.

Har ikke kjøpt inn sebraciklidene enda siden jeg var usikker på hvordan jeg skulle gjøre det med dem.

Så etter det jeg leste/hører nå så er det best og ha dem i et helt eget akvarie.

PS! ønske er at dem yngler dersom jeg får tak i begge kjønn og at dem overlever til dem er i kjønnsmoden alder.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap