Spørsmål om svart scalare

Hei

Jeg har lest flere steder på nettet at de svarte scalare fiskene er veldig agressive. Men mannen på akvariebutikken sa at det bare var tull. Han hadde visstnok hatt scalare (inkludert mange svarte) i 25 år og kunne ikke se at de svarte var sintere enn de andre.

Mens vi prata om det, kom det en kunde i butikken og sa at han også hadde hørt at de svarte scalare var de mest aggressive.
Igjen forsikret butikkeieren oss at det ikke var sant, han mente at det bare var et rykte.

Så jeg lurer litt på hva som er sant her. Er det noen som vet?

Jeg ser ingen grunn til å tro at svarte skalarer skiller seg psykologisk fra andre skalarer.

Men skalarer snakker sammen med kroppsspråk og farger. Mørk farge hos naturlige skalarer betyr noe forenklet at fisken er i dårlig humør (redd eller sint).

Kanskje misforståelser basert på at den svarte skalaren har mistet sine naturlige farger, kan føre til at den oftere kommer i konflikt med andre skalarer?
Takk for svaret. Jeg synes de er flotte å se på.
hilsen
A.
Tolket helt direkte så vil jeg nesten si at utsagnet er sant, for en Scalare som plutselig blir mørk er som oftest sint- aggressiv eller svært redd. Noen ganger kan en relativt lys scalare bli nesten helt mørkegrå, og kulsvart på sine naturlige mørke felter. Dette gjelder også for flere ciklider
Derimot de naturlig svart-fødte scalarene har jeg aldri merket som mer aggressive en andre scalarer.
Takk for informasjonen, visste ikke at en lys scalare kunne plutselig bli mørk av å være sint eller redd. Jeg har hatt forskjellige scalare i 5 år men aldri sett at noen ble mørk selv om de slåss som besatt (måtte gi bort noen scalare på grunn av mobbing i karet).
Men ingen ble noen gang mørk av den grunn, så det er nytt for meg.

Kanskje det er bare noen scalare typer som reagerer sånn men ikke andre?
hilsen
A.
Jeg har hatt mange scalarer, deriblant en gruppe med svarte, og kan ikke si jeg syns de er noe mer aggressive enn andre scalarer, nei.
Takk, det er bra å vite, da var det kanskje bare et dårlig rykte de har fått på seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Renate Magnussen
Reklame for plussmedlemskap