Tips om ciklide sammensetning.

Inaktiv bruker
Jeg har et 128L Akvastabil som står til innkjøring nå.
Nå sitter jeg og ser på fisker og drømmer meg bort, da kom jeg over Grønn dvergacara. Passer den sammen med sommerfugl-Ciklider og L-144?
Eller er det noe som stritter i mot? (Ser at Grønn Dvergacara spiser småfisk)
Inaktiv bruker
De passer vell neppe sammen, Hvordan Ciklide passer med Grønn dvergacara?
Look to Tanganika.....masse morro med sneglehuslekere
Inaktiv bruker
Blir ikke fisk fra Tanganyika litt for store for et 128L? :P
Jeg så en dokumentar om Ciklider, Tanganyika innsjøen var også med, de har mange fine Ciklider. De som bærer sneglehus kunne finne på og stjele sneglehusene til andre Ciklider og da var det mulig at Hunnene dør. :O

:P Artig å se på når de svømmer avgårde med DIGRE skjell i munnen ;D
Med min "spede" erfaring med ciklider, kakaduer, sommerfugler av begge typene. Så ville jeg absolutt ha satt denne acaraen inn i et artskar. Grei str malle går nok fint. Men sommerfuglene ville jeg ha hatt i et eget kar evt.
Sommerfuglen er en nydelig liten fisk som er oppvakt og nyskjerrig syns jeg.

Sommerfuglen er jo en liten fisk. Så kan hende den vil bli spist. Du kan jo alltids prøve, men da syns jeg man bør ha et kar stående til sommerfugler man kan sette opp hurtig hvis det trengs.

Her sitter jeg å "venter" på at blå acara skal komme i hus. Jeg gleder meg enormt til å få litt større ciklider inn i heimen også. De skal gå i 200 litern, og jeg jobber med å få gitt bort litt fisk som ikke vil passe sammen med disse.
Inaktiv bruker
Jeg Studerte vann verdiene til den Grønne dvergacaraen og Sommerfugl-Ciklidene. Det er ganske forskjellig derfor passer dem hovedsaklig ikke sammen.
Men størrelsen er viktig, og det var derfor jeg lurte på om dem passet sammen, er faktisk bare ca 1 cm i differanse på de to fiskene. ;P
Grønn Dveracarra er en flott men hissig liten fisk. Hadde en gruppe på 5 i mitt 115l kar og det gikk ikke bra sammen med Kakadueciklider som måtte flytte ut. De krever nok for mye revir og grunnflaten er ikke all verdens i ett slikt kar.

Når du velger dvergciklider så må du ofte ofre det å ha flere fisk samtidig. Disse krever som regel "artskar", fungerer greit med små tetraer som "dither fish" samt noen L-maller. Men mallene er gode eggtyver på nattestid. Coryer passet særdeles dårlig med slike fisker.
Inaktiv bruker
Hvordan er det og ha Sommerfuglciklider (Mikrogeophagus ramirezi ) Og Boliviansk sommerfuglciklide (Mikrogeophagus altispinosus ) gående i samme kar?
Blir det hybrider da? Det vil jeg ikke ha. :P
det blir ikke hybrider av de to, men syns 128 liter er litt lite for to par med ciklider som yngler på samme måte.

og når det kommer til tanganyika fisk så er jo sneglehus lekerne nede i 3 cm(hunner) så at de er for store er noe tull =)
her er en hissig liten sak som er kjempe lett å holde og har MYE personlighet

personlig fåretrekker jeg bolivisanske sommerfuglciklider, syns de er så søte, men smak og behag.
syns de bolivianske er fredligere og går bedre sammen med andre fisk en vanlige.
Spock
Blir ikke fisk fra Tanganyika litt for store for et 128L? :P Jeg så en dokumentar om Ciklider, Tanganyika innsjøen var også med, de har mange fine Ciklider. De som bærer sneglehus kunne finne på og stjele sneglehusene til andre Ciklider og da var det mulig at Hunnene dør. :O :P Artig å se på når de svømmer avgårde med DIGRE skjell i munnen ;D

Finns mye i Tanganika som går fint i 128 liter
mange av sneglehuslekere krever mindre enn det også,de har ett lite reviromeråde
og har en oppførsel som gjør det spennende og ha fisk,anbefaler bøker fra Tanganika
sjøen-Jeg har aldri angret!
jeg ville ikke ha dytta de fetterne inn i samme kar. Min erfaring med den bolivianske er at det er en hissig liten fisk
Inaktiv bruker
Heheh, det hadde vært kjempe gøy og fått tak i fisk fra tanganyika. Det er vanskelig og bestemme seg.

Huffda, da skal jeg ikke putte de to fetterne sammen.

Blir en stund til jeg får noe i akvariet, bordet det står på sprakk på langs... Så det må byttes. Men da har jeg god tenke tid.

Er det noen speielle fisker fra tanganyika som passer bra. •liker masse planter, røtter og gode lys. Sand bunn og Steinhuler. Er vanlig steiner også.

Takk for alle gode svar.
Inaktiv bruker
Nå har jeg bestillt et par Grønn Dveracarra. Det blir et arts kar med bare de to. lekte litt med tanken om og ha en knurremalle sammen med dem, men jeg legger det bare bak meg, det blir best harmoni med bare de to fiskene.
Så siden de forhåpentlig vis kommer til og yngle så har jeg tenkt og ha den i 54L Skal ut i skogen og grave fremm steiner under mosen.
Ett 54-liters akvarium med ett lekpar låter i mina öron som en drept hann, förutsatt att vi paratar om Nannacara anomala?
Jag hade sådana i ett 180-liters akvarium för länge sedan, men husker fortsatt att honan vara otroligt aggressiv mot hanen efter äggläggning. Han hade svårt att komma undan. Mye hissigere än jag har upplevt med apistogramma.
Du får vara beredd på att flytta hannen efter äggläggning.

Men en vacker fisk!
Inaktiv bruker
Skal ha yngelen i 54L og de to Dveracarraene i 128L
Yngelen blir jo ikke så lenge i 54L Det er altids noen som ønsker seg flotte ciklider.
Inaktiv bruker
Den Grønne Dveracarraen Jeg bestillte kunne ikke skaffes alikevell! Tipper jeg bleforbanna nå! Kanskje jeg skal satse på en Apistogramma?
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap