Nytt oppsett med amerikansk preg

Hei alle sammen!

Jeg har nettopp satt i gang med et nytt akvarie og en del planter har kommet på plass og flere skal det bli. Når det gjelder valg av fisk så har jeg et ønske om ciklider men ikke hva som helst. Vil ha ciklider som kan gå i lek men ikke som legger egg hele tiden. Helst litt spesielle typer, kan godt være litt vanskelig å få i lek det gjør det bare mere morro vist man klarer det. Madammen min forelsket seg i kakadueciklide når vi var innom en lokal dyrebutikk. Så få mest sannsynligvis kjøpe et par av dem.

Noen som har et godt forslag til fine fargerike amerikanske ciklider/fisker som kan få et godt liv i under sammen tak :p ?

PRIS ER INGEN HINDRING
Nå tør jeg ikke si om disse her kan passe sammen med den typen du allerede har valgt, og jeg vet ikke hvor stort kar du har, men jeg synes disse her er utrolig søte.
fargerike og morsomme fisker (jeg har ikke personlig erfaring med hold av disse, jeg har bare lest og sett bilder)
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1123
Hvis du har et akvarie på litt over 180L skal Discus gå bra. Husk Discus er vanskelig å holde og selv jeg har mistet 3 Discus på et halvt år men nå mister jeg ikke mangen. En stor Discus koster 500 kr hos dyrebutikken jeg handler på og en liten for 300 kr. Disse må ikke være sammen med agresive arter og bør ikke ha en tempratur på under 28 grader men de er utrolig fine. Utifra det jeg tror kommer Discus fra amerika hvis amazonas ligge er amerika. Discus er ikke så lett å få lek på så lenge ikke har et artskar. Her er det noen bilder av Discus fra mitt kar. Du kan og søke på Discus her i forumet.
vil for all del ikke anbefale discus, da de er ekstremt skjøre, og de blir ikke mindre skjøre i et nyoppstartet kar.

når det gjelder fisker, så kan no sommerfuglciklide være en fin fisk, er ikke blant de letteste å få i lek men det går. ikke er de spesielt aggressive mot andre fisker under lek (egen art er et unntak)

om det er akvariet på profilen din på 350l er no Blå acara og foretrekke, den blir også litt størrelse på, og graver heller ikke, noe som en del ciklider gjør.
er veldig rolig mot egen art og andre fisker, men vil beskytte sitt territorie under lek/yngling.

Nøkkelhullciklider som er blant mine favoritter, er de roligste fiskene jeg har hatt, bryr seg ikke et støv om andre, men er litt territorielle under yngelpass, men det kommer du ikke unna når deg gjelder ciklider. blir rund 15 cm.

Men bare se deg rund på forumet, evt. se hva andre medlemer har av sør amerikanske fisker.
Str på kar
akvariet mitt er 350l og kommer til og inneholde en god del planter og stein samt røtter.

Noen forslag?
Vanskelig å velge en favoritt chiclide blandt alle amerikanerne. Jeg har hatt amerikanske chiclider som hovedinteresse i over 20 år, men vet ikke om jeg har noen konkret favoritt. Dette er fisken som varierer voldsomt i farger, størrelse og oppførsel.
Men en felles faktor, er at de er territorielle og kan oftest være agressive. Nøkkelhulchiclider er vel et av unntakene, som faktisk er ganske fredelig, som nevnt over her.
Et kar for amerikanske chiclider bør ha stor plass på bunnen, slik at fisken får "lage seg et revir".
I chiclide sammenheng, er faktisk et 350 liters kar relativt lite. Skal du ha dette til å fungere fint, uten full krig og bråk i karet, bør du satse på en chiclide art som hovedfisk, eller event. artskar. Du må også unngå alle de større typene som kan bli over 20-25 cm.

Finner du noen spennende dvergchiclider, så kan du nok prøve med to-tre arter, avhengig av bunnflaten i karet. Skal du ha flere arter, bør bunnen være naturlig oppdelt av stein eller røtter, slik at det dannes naturlig revir. Da er det lettere for at chiclidene begrenser territoriet sitt innenfor det valgte området. Men man skal huske på at selv de minste dvergchiclidene vanligvis har territorier som er mye større enn en 350 liter, i naturen.

Men, jeg kan jo nevne Ildbuk eller en annen Thorichys art, som jeg synes er en sterkt undervurdert art.
Dette er nydelige fisker med flotte farger. Men du bør ikke ha mer enn et par i en 350 liter. Sammen med disse kan du ha en fin stim med noen litt større tetra, og noen maller. Du bør også vurdere mer røtter og stein enn planter nede i karet. Og prøve å bruke planter som dekker overflaten, og øvre vannlag.
Altså man skal ikke snakke stygdt om Discus.
Discus kalles jo akvariets konge.
Discus liker og planter stein går fint så lenge Discusene får plass å svømme og steinene ikke er for skarpe.
Hvis du skal ha sommerfuglciklider så er det noen bilder her. Ikke bland navnet sommerfuglciklide med sommerfuglfisk. Mener ikke at det er noe galt med sommerfuglfisk jeg har det selv jeg mener bare at det kan være kjedelig å ende opp med feil fisk. Bilde en er sommerfuglciklidene i karet mitt og nummer to er av en sommerfuglfisk fra karet mitt.
Tilfeldig bekjentskap
© Trond Stegarud
Reklame for plussmedlemskap