Kakadueciklide.
Heisann.Så har det skjedd hehe.Har fått masse yngel hos mine apistogramma cacatoides for første gang siden jeg startet med forskjellige ciklider.Veldig moro.
Men ser en rar oppførsel som jeg lurer på om er vanlig.
Hua står inni og litt uttafor kokosnøtta og passer på de små som er inne i nøtta.Noen ganger kommer pappan og går inn og plukker med seg en munnfull små og svømmer litt unna og så slipper han de.Akkurat som han vil at de skal få lov til å utforske litt.Så kommer hua og plukker dem opp igjen og putter dem tilbake.Normalt?
Men ser en rar oppførsel som jeg lurer på om er vanlig.
Hua står inni og litt uttafor kokosnøtta og passer på de små som er inne i nøtta.Noen ganger kommer pappan og går inn og plukker med seg en munnfull små og svømmer litt unna og så slipper han de.Akkurat som han vil at de skal få lov til å utforske litt.Så kommer hua og plukker dem opp igjen og putter dem tilbake.Normalt?
Postet 27.01.12 kl 18:30
Apistogramma cacatoides.
AbborenHeisann.Så har det skjedd hehe.Har fått masse yngel hos mine apistogramma cacatoides for første gang siden jeg startet med forskjellige ciklider.Veldig moro. Men ser en rar oppførsel som jeg lurer på om er vanlig. Hua står inni og litt uttafor kokosnøtta og passer på de små som er inne i nøtta.Noen ganger kommer pappan og går inn og plukker med seg en munnfull små og svømmer litt unna og så slipper han de.Akkurat som han vil at de skal få lov til å utforske litt.Så kommer hua og plukker dem opp igjen :-)og putter dem tilbake.Normalt?
Hei.Er det virkelig ingen som kan svare meg på dette?
Kan legge til at hua ikke viser noe aggresjon når han kommer inn å henter yngel.
Hehe det er helt rart å se på.Han svømmer en liten bit og spytter noe som detter rett ned og så svømmer han litt til og spytter resten.Så kommer hun så flittig og plukker de pent opp og tar de hjem igjen.Dette har sikkert skjedd 20-30 ganger nå.
Stakkars de 2 andre damene er litt jaget gitt.Får se om jeg plukker de ut i et annet kar en stund.
Postet 27.01.12 kl 23:29
Endret: 27.01.12 kl 23:30
Gratulerer med yngel
Atferden du beskriver er ikke vanlig for Apistogramma og hvertfall ikke for cacatuoides av to årsaker:
De er ikke munnrugere og meg bekjent bruker ikke hunnen munnen til å flytte yngelen etter at de har klekt.
Hos cacatuoides har mammaen normalt den direkte omsorgen for yngelen mens pappaen beskytter det ytre territoriet (som kan inneholde mange hunner i et harem).
Umiddelbart lurer jeg litt på om du er 100% sikker på at de er cacatuoides? Atferden hadde vært betydelig lettere å forklare om det hadde vært Apistogramma barlowi eller en annen nær slektning som er munnrugere.
Eller om det hadde vært en pardannende apisto , som borellii.
Og selvsagt om det hadde vært noe helt annet enn Apistogramma.
Atferden kan minne om et kidnappingsforsøk hvor hannen stjeler en del av ungeflokken for å fostre denne selv.
Jeg skulle gjerne sett noen bilder av fiskene og aller helst en film av hele atferden hilsen Ola.
Atferden du beskriver er ikke vanlig for Apistogramma og hvertfall ikke for cacatuoides av to årsaker:
De er ikke munnrugere og meg bekjent bruker ikke hunnen munnen til å flytte yngelen etter at de har klekt.
Hos cacatuoides har mammaen normalt den direkte omsorgen for yngelen mens pappaen beskytter det ytre territoriet (som kan inneholde mange hunner i et harem).
Umiddelbart lurer jeg litt på om du er 100% sikker på at de er cacatuoides? Atferden hadde vært betydelig lettere å forklare om det hadde vært Apistogramma barlowi eller en annen nær slektning som er munnrugere.
Eller om det hadde vært en pardannende apisto , som borellii.
Og selvsagt om det hadde vært noe helt annet enn Apistogramma.
Atferden kan minne om et kidnappingsforsøk hvor hannen stjeler en del av ungeflokken for å fostre denne selv.
Jeg skulle gjerne sett noen bilder av fiskene og aller helst en film av hele atferden hilsen Ola.
Postet 28.01.12 kl 06:55
Hei. Nei jeg vet at det ikke høres normalt ut men det var nå det som skjedde igår.
I dag har de tatt med barna ut og står bare å passer på de små.Både mor og far passer på,men far tar en runde innimellom.Alle de små driver nedi grusen mens mor står over. Det er apistogramma cacatoides.Sikker på det
Skal se om jeg får til noen bilder etterhvert.
Takk for svar da.
I dag har de tatt med barna ut og står bare å passer på de små.Både mor og far passer på,men far tar en runde innimellom.Alle de små driver nedi grusen mens mor står over. Det er apistogramma cacatoides.Sikker på det
Skal se om jeg får til noen bilder etterhvert.
Takk for svar da.
Postet 28.01.12 kl 12:29
Endret: 28.01.12 kl 12:32
Har litt erfaring i motsatt av deg Ola. Har hatt en del cacatuoides og hos meg har både oppdrettsvarianten og viltformen flyttet og hentet yngel med/i munn. Dog av hua, ikke hannen. At hua ikke reagerer når hannen henter yngel synes jeg å virke veldig unormalt. Om det spiller noen rolle om dette er deres første kull eller ikke, vet jeg ikke.
Postet 28.01.12 kl 13:45
Hunnene kan flytte yngel med munnen, jeg mente hannen så det ble litt feil mens jeg tenkte på nyansen mellom munnruging og "vanlig" yngelpleie.
Veldig spennende det trådstarter beskriver uansett, høres nesten ut som en mellomstasjon på vei mot munnruging og da ble jeg så eksaltert at jeg skrev uten å tenke meg godt om.
Sorry og takk for rettelse Leif.
Veldig spennende det trådstarter beskriver uansett, høres nesten ut som en mellomstasjon på vei mot munnruging og da ble jeg så eksaltert at jeg skrev uten å tenke meg godt om.
Sorry og takk for rettelse Leif.
Postet 28.01.12 kl 13:59
Hei igjen.Ja dette er veldig moro å se på.Så i sted at noen små hadde forvilla seg litt unna de andre,men der kom stolte far og plukket de pent opp.I det han har putta dem i munnen så kommer den andre hua litt for nære så han gjør et skikkelig utslag mot henne før han svømmer tilbake til de andre små og spytter de han hadde imunnen.
Kikka akkurat nå og da har faktisk hannen tatt med seg den andre hua inn i kokosnøtta så nå ser det ut som han er klar for henne istedet.Spennende er det ivertfall.
Takk for innspill
Deres første kull.
Kikka akkurat nå og da har faktisk hannen tatt med seg den andre hua inn i kokosnøtta så nå ser det ut som han er klar for henne istedet.Spennende er det ivertfall.
Takk for innspill
Deres første kull.
Postet 28.01.12 kl 15:00
Endret: 28.01.12 kl 15:02
Postet 28.01.12 kl 15:05
http://www.youtube.com/watch?v=qeLh1Ppl-vY Fikk jeg det til tro?
Her er kanskje en film av mine kjære hehe.
Her er kanskje en film av mine kjære hehe.
Postet 28.01.12 kl 16:56
Stilig video Abboren.
Det varierer veldig hvor mye huapistoene godtar fars involvering i yngelpleie.
Har ett par Apistogramma, som har sammarbeidet fult noen ganger, andre ganger tåler hu ikke synet av hannen, men som regel er far sin jobb å patruljere grensa, og om noen slipper innom denne grensa så tar hua seg av jaging av uvedkommende.
Hilsen
RHD
Det varierer veldig hvor mye huapistoene godtar fars involvering i yngelpleie.
Har ett par Apistogramma, som har sammarbeidet fult noen ganger, andre ganger tåler hu ikke synet av hannen, men som regel er far sin jobb å patruljere grensa, og om noen slipper innom denne grensa så tar hua seg av jaging av uvedkommende.
Hilsen
RHD
Postet 28.01.12 kl 18:05
Postet 28.01.12 kl 19:33
Postet 28.01.12 kl 19:48
Postet 28.01.12 kl 19:53
AbborenNei det er det ikke.Kun en hanne og to huer.Vet ikke helt om jeg tør å skrive det her,men de går i 70 liter. :-)Kan vel være litt lite for noen. Ser for meg ut som de trives ivertfall :-)
Etter min mening er dette stort nok til en trio med cacatuoides. Jeg har flere kar på den str til mine par/trioer. Noen typer trenger betraktlig mer plass for å komme til sitt rette med henhold til trivsel, farge og oppførsel. Der i blandt macmasteri etter egen erfaring.
Lykke til med yngelene Abboren =)
Postet 28.01.12 kl 20:02
Postet 28.01.12 kl 20:05