Hvordan vill sebracikliden ha det?

har tengt å skaffe meg et par senbraciklider forde jeg syns di er så skjønne!

men ossen vill de ha det?
vill de ha mye strøm i karet eller ikke?

bilde er av det karet jeg har tengt å ha de i
...
denne kan dere svare på,ikke de andre
Inaktiv bruker
Pardannende ciklide. Lett å få yngel på. Aggressiv og hissig noe som krever mange gjemmesteder hvis den holdes sammen med annen fisk. Leker i huler/grotter. Vanlig i handelen er også lyse/hvite individer av denne cikliden som kalles "Elfenbenciklide". Desse to fargevariantene kan krysses, og avkommet vil da enten vere sebrasripet eller elfenbenfarget. Elfenbenfarget avkom etter en slik foreldrekombinasjon kan ha svake striper, og sebrastripet avkom kan være noe lysere.

Under lek vil cikliden ofte grave endel. Begge foreldrene deltar aktivt i egg- og yngelpleien. Hunnfisken har hovedansvaret for yngel og egg, mens hannfisken tar ansvaret for revirhevdingen. Yngelen er avhengig av plantekost og alger i oppveksten.

Forsvarer yngelen iherdig, noe som kan gjøre den krevende med annen fisk. Ved oppdrett er et eget akvarium for leksparet det som er den beste løsningen. Planter vil de raskt grave opp, med mindre planterøttene er plantet under røtter og steiner i akvarier.
Spock
Pardannende ciklide. Lett å få yngel på. Aggressiv og hissig noe som krever mange gjemmesteder hvis den holdes sammen med annen fisk. Leker i huler/grotter. Vanlig i handelen er også lyse/hvite individer av denne cikliden som kalles "Elfenbenciklide". Desse to fargevariantene kan krysses, og avkommet vil da enten vere sebrasripet eller elfenbenfarget. Elfenbenfarget avkom etter en slik foreldrekombinasjon kan ha svake striper, og sebrastripet avkom kan være noe lysere. Under lek vil cikliden ofte grave endel. Begge foreldrene deltar aktivt i egg- og yngelpleien. Hunnfisken har hovedansvaret for yngel og egg, mens hannfisken tar ansvaret for revirhevdingen. Yngelen er avhengig av plantekost og alger i oppveksten. Forsvarer yngelen iherdig, noe som kan gjøre den krevende med annen fisk. Ved oppdrett er et eget akvarium for leksparet det som er den beste løsningen. Planter vil de raskt grave opp, med mindre planterøttene er plantet under røtter og steiner i akvarier.

ja dette har jeg selv lest,men vet du noe anna om strøm i karet...
Inaktiv bruker
In the wild, Convicts inhabit fast flowing streams and rivers in Central America, and tanks should be set up to emulate this type of environment.

worldcichlids.com
Jeg har satt inn en sirkulasjonspumpe i mitt 260 liters akvarie med bl.a. sebraciklide.
De fulgte med karet, så jeg visste ikke så mye om de, men jeg leste meg til at de levde i elver.

De ser ut til å trives godt.
Jeg plasserte pumpa oppe i forkant slik at det blir mye strøm langs frontglasset og lite bak. Så kan de få velge litt selv om de vil svømme oppstrøms eller hvile bak en sten.
Det er jo rolige partier i en elv også.
Yngelen er dermed også skjermet for den verste strømmen.

Ikke la deg lure av at det står at plantene får være i fred hvis du fester de under røtter og steiner. Det er nemlig her de er mest glad i å grave. Jeg har en stor rot i akvariet, og det ene paret her laget seg en hule under denne.

De eneste plantene som garantert får være i fred for ciklidene er de bregnene du har bundet fast til toppen av rota!
Enig i at sebraciklider en nydelige, men hvis du skaffer deg to stk, så husk at det er mulig de vil ta knekken på alt annet av fisk hvis de danner seg et par. De er fryktelig hissige med egg.. Jeg har erfaring med Sebraer. Jeg har derfor nå valgt å ha bare 1 stk i en 400 liter.. der går den sammen med ciklider av mere enn dobbel størrelse, å sebraen er en råtass.. krever terriorium og er ikke redd for noen. (den er bare 7 cm)
Ja--
hadde tengt meg 1 hann og 1hunn i karet alene alså et artskar...
men har noen bilder av åssen de liker det og yngler osv...
Inaktiv bruker
akvariumgalen
hadde [B]tenkt[/B] meg 1 hann og 1hunn i karet alene [B]altså[/B] et artskar... men har noen bilder av åssen de liker det og yngler osv...

De liker vell sand, steiner og planter som det står i, i linken jeg sendte og som andre har nevnt lengre opp.
Google er et veldig fint hjelpemiddel.

(De bor i elver og liker strøm, men er også glad i en plass å slappe av osv.)
Planter de kan legge eggene på eller flate steiner "skifer" Går bra. De kommer til og formere seg veldig mye, så det kan være lurt og ha et eget yngle karr så det ikke blir så fullt.
Tilfeldig bekjentskap
© geir kristian teigland
Reklame for plussmedlemskap