Ok... la oss si at.. (ang Uaru)

en fyr er blitt rastløs.. han kan ikke fylle opp mere med akvarier og ønsker å prøve noe nytt for å få litt utløp for fantasien, nå er han snart ferdig med sump prosjektet til hovedakvariet. Det er ett kar på 150x60x60 med en sump på rundt 140l. Har i tillegg FX5 men denne ønsker han å fjerne når sumpen er skikkelig oppe og går samt sandfilter er oppe og går.
Lyset kan være 4x 36w+1x58w når alt står på men må si det er en veldig flott effekt når det kun er 2x40w som står på. Da uaruene ikke vil ha så mye lys så kanskje kanskje...
Han har planer om torv i dette karet for å få litt mere brunvannspreg på det samt han har en lang stund drømt om å få opp gruppa med manacapuru red back scalarer. Disse er 4 stk. og han skulle egentlig få 6 stk. til i slutten av denne måneden men desverre døde alle disse forleden dag iflg eier... nedtur..

Nå ser det ut til at en litt eldre men også oppegående tanke er blitt vekket... han har anledning til å få skaffet seg Uaru (amphiacanthoides) Har helt siden han så denne fisken hos... hm... mulig det var Jo Stenersen eller noe for noen år tilbake så har han alltid hatt en liten plass i hjertet til disse.

Saken er da... en fyr skal kvitte seg med 6 stk. uaruer (aner ikke størrelsen enda) samt ett lekspar med Heros Severum (munnrugeren).

Burde han starte med torv og hive ut plantene og kjøre på? Det er tre faktorer som gjør at jeg er usikker på om han bør gjøre det..
-1: Er størrelsen på karet.. total vannvolum er vel på rundt 680l inkl. vannet i pumpa ekls. volumet røtter og sand tar. Men lell... disse uaruene er nok ikke fullvoksne men. Vannbytte kommer fra ett 130l reservoir som vil konstant stå med vann, sirkulasjon og muligens torv (det er snakk om og kanskje benytte torven i sumpen) . 1-2 ganger i uka vil dette bli fyllt over til sumpen.

-2: De må fraktes ca 2 timer i bil... har hørt at transporten kan være problematisk for disse..

-3: Hører også at heros med uaru bør man styre unna.

-3.5: MÅ temp være på 28-29-30? Med 30 grader så ble temperaturen sommerstid i kjelleren temmelig merkbart høyere enn nå f.eks når vannet holder 26-27.

Men igjen.. jeg har ingen erfaring med Uaru.. alt går på hearsay og når det kommer til sånnt så hører man jo forskjellig overalt.

Hvis det blir Uaru på han... hva må da ut?

20 stk. rødmunnstetra på ca voksen størrelse
10 stk. svart fantomtetra
3 stk. L066
1 stk. L206
5 stk. marmorerte øksefisk
12 stk. CW021
2 stk. Dicrossus filamentosus (sjakkbrettciklide)

Ser for meg fantomtetraene, cw 21 (pga temp) og kanskje sjakkbrettene?

Puha, dette var mye på e`n gang. Kan ikke svare på altt, men noe.
Har hatt Uaru flere gange, og drettet dem. Bla. noen av de fra Jo.
1. Skjønner ikke heilt? Du vil både ha torv og planter? Høres vanskeligt utt.
2.Men både Uaru eller Manacapuru scalare liker torvvann. Og, trenger lite lys, så dette er den lette delen. Men, Uaru`erne elsker planter, som for! Mine voksne spiste nesten bare grønt. Men ungerne spiser ALT.
3. Uaru er Veldig vanskelig å flytte når de er store ! Men dett kan gjøres. Masse vann, gjerne extra bøtter, for vann skift unnerveis. Helst bare 1 i hver. Helst store bøtter 20-30L.
4. Vet ikke heilt om 6 er for mye i 680L? Men ellers går de som flok når de ikke yngler. Men Jo hadde vel egentlig dett, og 2 ynglende par i samme kar + en masse annet fisk. Mit siste par gjek i en 550L. Og dett var flott dett. Masse yngel der.
5. Tror ikke dett er noe problem å ha Uaru og Heros sammen. Har hatt masse av begge slag, men husker ikke om jeg har hatt de sammen ?
6. Hva du kan ha sammen me ? Till vanlig går dett meste sikkert greit ? Men mine Uaru slo en lekstrio L-201 i hjel når de ynglede. Dett var i 550L som var heilt fyltt me røtter.
7. Ang. temp. Så er min erfaring. At højere temp. gir lykkeligere fisk, og mindre sykdom, gjerne 30 grader.
I mitt 900L, med Manacapuru og Altum. Har jeg 35 grader om sommeren. Ikke noe problem. Men jeg prøver å ha mindre lys på om sommeren. Dett er fantastisk så mye varme i en lystopp. 8x30watt.
Ja, dett var så litt om dett !
Håper du finner en god løsning. Både Uaru og Manacapuru scalarer er flotte fisk. Manacapuruèn er efter min mening den flotteste scalare, når den er voksen.
Mvh. Roland Dreinø
Takk for svar

Uaruene er 10-15cm
Herosparet er 23+cm
Tror Herosene er utelukka.

Plantene skal ut.
Men for å senke ph vil han bruke torv.

Kommer til å la en sverdplante stå igjen.. så kan de spise litt på den..

Men har 2 stk. svæææære lotuser og de skal ut først :P

Så fort vi får ordnet en trygg transportsak så er vi igang... tanken er å møtes på halvveien. Og når vi flytter over fisken så kan man ta ett lite vann bytte.

Men 6 stk. 20l bøtter pluss ekstra til vannbytte mener du er good?
Tror dett ska gå dett. Har sett dett gjort.
Jeg har større problem me å holde ph.`en oppe ?
Men dett er ok me torv. Tror jeg ville vente til fiskene var i. For så å senke ph.`en. Men dett er jo spørs hva vann de går i nu. Hos selger.
Hvis du ikke har vært og hentet deg Uaru ennå: få med et ekstra vannskift til turen! Disse fiskene kan slime noe helt grønnjævli under transport så det er nøye at de fraktes rolig, mørkt og mest mulig stressfritt.
Skift vann en gang underveis - om ikke alt så i hvertfall en del - spesielt hvis de slimer litt. Vannet blir fort veldig lite Uaru vennlig etter at de har slimet det til og forurenset det.
Jo større fiskene er - jo værre er det.
Det ser ut til at det ikke blir noe av. Kanskje best å handle noen små?
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap