Hei dere ! hjelp meg?

hei fiskevenner.
jeg har virkelig lyst på nye ciklider... men jeg har ikke anelse om hvilke. helst noen med størrelse og farge som kan gå oppi et 240 liter. har vert å sjekka litt på dyrebutikker, men de har bare litt mer aggresive arter ( noe jeg ikke ønsker ettersom jeg allerede har et PAR av heros severum ) de har for eksempel nydelige texas og jack... men jeg er LOST. de har også ildbuk noen jeg faktisk vurderer. men hvor mange ciklider kan du ha før det blir slosskamp?

liste over fisker i det aktuelle karet:
- neon tetra
- kurvciklide
-heros severum
-l144
-l103
-metallpansermaller
-eplesnegler

ps: jeg tar gjerne imot tips om andre fisk som hadde passet oppi med mine nåværende beboere...
Karet ditt er nok fult,
her ser du at herosene trenge rmye større plass en en 240Liter. og du har jo et par sier du, de blir agressive ved lek.

hvis du vil ha ciklider med litt størrelse må du skaffe deg et større kar. eller kvitte deg med herosene og ha et annet par mellomstore.
men du liker ikke dverg ciklider? det er mange nydelige av de, sommerfuglciklider, apistograma, nannacara osv =)
acara er jo fine arter det også.

gå inn på fiskebasen her og så trykker du på familie "ciklider" så skriver du inn akvarie størrelsen din og søker så får du opp masse fint =)
takk for svar

har spurt i alle dyrebutikker og erfarne oppdrettere, de mener at herosene vil passe akuratt i 240, men ikke mindre, de vokser jo noe etter karet... så jeg holder meg til det og det ser ut som de trives ...

dvergciklider føler jeg forsvinner litt i karet, de blir ikke et øyefall når jeg har herosene...

Fisk vokser ikke etter størrelsen på karret! Det er en myte og en særdeles seiglivet en.
Sett en baby inn i et klesskap og la ham vokse opp der. Han/ hun blir ikke dverg av den grunn...
Fiskene vokser saktere enn de ellesr ville men vokse gjør de. I de fleste tilfeller dør de før de blir utvokst og de oppnår i de aller, aller fleste tilfeller ikke den alderen de ville ha gjort med optimalt hold.
Sorry - men slik er det.
Personlig synes jeg at å holde Heros i en 240 er på grensen til dyreplageri. Vi snakker tross alt her om fisker som blir ca 25% av lengden på karret og halvparten av bredden. Ikke mye svømmeplass da...
Tilfeldig bekjentskap
© Katrine Moe
Reklame for plussmedlemskap