Ensom scalare

Vi har fire kjønnsmodne scalare i en 360 liter, to hunner og to hanner (har sett det når de legger egg).

Når de var små holdt de sammen alle fire, men etter de ble kjønnsmodne ser den ene hannen ut til å ha laget seg et harem med de to damene. De tre er hele tiden sammen i akvariet og når de legger egg legger de gjerne samtidig og hannen svømmer mellom eggene og passer på begge steder samtidig.

Den siste hannen holder seg stort sett for seg selv, og er ofte svakere i stripene enn de andre. De ser ikke ut til å skade ham, men han blir jaget og "nappet etter" når han nærmer seg resten av gjengen.

Hva burde jeg gjøre med den siste, bli kvitt ham eller prøve å skaffe en ny dame? Har egentlig ikke lyst til å selge ham, men jeg er redd det blir mer bølling i akvariet med 5 voksne scalarer der..

Andre fisker i akvariet er 6 corydoras, ca 16 neontetra og tre ancistrus.
Hei.Er ikke den mest erfarne på scalarer men kan prøve med et råd.
Karet er jo ganske stort så jeg tror jeg hadde fått tak i ei hue til,men når det er lek og yngel så leste jeg at de blir iherdige territorielle så på basen står det at man kan flytte kjærestene til et annet kar i denne tiden.Nå blir jo det i tilfelle ditt nesten alle (3 av 4)så da blir det tomt Litt jaging er vel ikke så farlig så lenge det går uten skader eller at noen blir trengt i et hjørne over tid.Jaging og rangordning er naturlig.
Så hvis du ser at den jagede klarer å komme seg unna ganske lett og kommer seg ut av kjærestenes "område"så skulle vel ting gå fint. Tror jeg.
Bor det andre i karet?
De bøller med den ensomme scalaren hele tiden da, ikke bare under lek (men da er de muligens enda mer hissige).

Men jeg tror jeg heller mot en damefisk til Om det skulle bli full krig så får vi heller selge begge to igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap