Skremte nøkkelhull ciklider

Mine 8 Nøkkelhull Ciklider er blitt redde og har blitt veldig mørke i mønsteret. Di jager rundt i akvariet og gjemmer seg helt nede på bunnen.
Det begynte med at jeg merket at det var en av cikliden som jaget en del rundt, de har ikke egg nå, om det er den ene som har utløst redselen hos di andre er ikke godt og si.

I den siste tiden har 2 av de lagt egg et par ganger, men med botia i akvariet er det ikke så lenge de får ha dem i fred.

Jeg har sjekket vannverdien, pH og NO2 og det er normalt 7,0 og
En del av teksten forsvant her er hele innlegget:
Mine 8 Nøkkelhull Ciklider er blitt redde og har blitt veldig mørke i mønsteret.
Di jager rundt i akvariet og gjemmer seg helt nede på bunnen.

Det begynte med at jeg merket at det var en av cikliden som jaget en del rundt, de har ikke egg nå, om det er den ene som har utløst redselen hos di andre er ikke godt og si.
I den siste tiden har 2 av de lagt egg et par ganger, men med botia i akvariet er det ikke så lenge de får ha dem i fred.

Jeg har sjekket vannverdien, pH og NO2 og det er normalt 7,0 og under 0,01mg/l
Det eneste som er forandret i det siste er at det er kommet 5 Platy og 3 nye SAE i akvariet, men Ciklidene vist ikke noe forandring i adferd da, dette er 4 dager siden.

Jeg har også byttet den ene lysrøre med et grolux, men regner ikke med at dette skulle ha noe og si.

Er det noen der ute som har noen råd om hva som kan være galt eller om dette er normal adferd av og til?

Mvh Terje
Er det en bestemt fisk som jager de andre eller misforstod jeg? Hadde et problem med en fisk (scalare) som konstant jaget og mobbet alle andre inkludert andre scalare. Leverte den inn i butikken og fikk en "fredelig" fisk som resulterte i at ting ordnet seg.
Slik det ser ut for meg var det en ciklide som begynte å bli stresset, den raste rundt med så stor fart at den gikk i både glass og var oppi lysarmatur.
Det er vel dette som kanskje har medført at de andre cikliden har også blitt skremt.

Det har roet seg en del nå og kan se ut som de har begynt og finne roen igjen.

Den eneste fisken jeg kan se har litt jage/mobbe tendens er den største SAE som var i akvariet fra før. Men jeg har ikke sett at den har jaget etter ciklidene.

Har ikke opplevd at fisk har vært så skremt uten at man skal fange inn fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap