Nøkkelhullciklider

Inaktiv bruker
Har ett par nøkkelhullciklider, de har vært rolige mot hverandre før, og har lagt egg før. Men nå har hannen jaget hunnen konstant i snart 2 døgn. Hunnen virker helt utslitt, og orker knapt å spise. Er dette vanlig? evt. tiltak?
har opplevd det samme, hvor stort akvarie har du?
Det gikk over når det gjalt mine, vent å se. de ernormalt de snilleste ciklidene.
Inaktiv bruker
180 liter.
Håper det er mye planter, og gjemmesteder, vent å se har og villet skremt de om jag så at de jaget hver andre, de er veldig skvetne å er snar til å søke hvrandre når de blir skremt.
Inaktiv bruker
De holder fortsatt på... hunnen har fått ganske rart utseende.
Noen som vet om dette er vanlig?
Nja
Jeg vet ikke om det er vanlig, men jeg har en gruppe på 4 og det hender de innehar denne fargen og lignende mønstre. Jeg har dog ikke vært i stand til å identifisere om det skjer i sammenheng med spesielle hendelser.
Inaktiv bruker
okei, godt at det er flere =)

Men legger dine seg ned i sanden å spiller død? Får så 2 sekunder senere svømme rundt som kvikke og raske?
Sover de? Eller er det bare veeldig spesielt?
Nattestid
Det er vanskelig å se akkurat farge i mørket, men jeg har sett dem med denne reservefargen også når det er lyst. Som du sier er de dog som regel veldig rolige når de skifter farge.
Hei, jeg har 8 nøkkelhullciklider og har de siste dagen opplevd mye det samme som deg. Se tråde jeg startet

Før dette var de rolige og litte redde, men nå er de meget skjerre og flykter for den minste bevegelse. Jeg fikk noen nye fisker i akvariet i forkant av dette, men det gikk 3-4 dager før ciklidene begynta å oppføre seg rart.

Jeg har og en som skifter til samme fargemønster som den du har tatt bilde av. I forkant av at mine ble stresset/redd hadde 2 av de lagt egg i 2 anledninger. Men de har ikke egg nå så vidt jeg vet.

Jeg har lagt merke til at de får mye sterkere fargebånd når de har egg.

Mvh Terje
Det er vanlig å skifte farge når de blir skremt, eller føler seg usikker, det er også vanlig at de spiller død når de blir skremt.
Når de har gytt eller leker får de sterkere markert "nøkkelhull".
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap