Palettciklide yngel utvikling

Hei!

Mr og fru Palettciklide, daddy- O og mama, ble foreldre til ca 50 små for 3 uker siden. I dag er det 8 stykker igjen. Foreldrene er veldig beskyttende og passer på. Hvor lenge varer yngelpleien?

Palettciklidene har startet med lek igjen. Hva skjer med kull nr 1 når fremtidens kull nr 2 kommer til akvarieverden? Blir kull nr 1 værende med daddy-o og mama?

Jeg har 2 sultne scalarer som har et øye på de små. Hvor lang tid tar det til ynglene blir stor nok til å overleve?

Tusen takk for all hjelp!

Tiril
Paletter
Nå er jeg ingen palett-ekspert...
Jeg vet heller ikke hva slags andre fisker/dyr du har i karet
men scalarer er gråååådige og spiser vel egentli alt av småfisk som de får
in i munnen så hvis du vill føde opp så mange yngel som mulig
Så bør nok scalaren(e) bli det første som blir fjernet fra karet.

Det skal en del flaks til for å få noen overlevende yngel i det hele tatt, i et kar med sultne og grådige scalarer. De fleste ciklider spiser yngel med stor appetitt, iblant også sine egne...
Jeg tror du skal ha en del flaks om det skal vokse opp noen som helst av palettene. Det avhenger nok en del av hvordan du har innredet akvariet ditt, og hvor stort det er. Veldig, veldig rikelig med planter hjelper på og øker overlevelsesprosenten på yngel. Mangroverøtter osv i tillegg er også bra, da det sperrer utsikten for rovfiskene, samt gir skjulesteder og oppholdssteder.

Hvor gamle yngelen din er før de er utenfor fare å bli spist av scalarene, er umulig å si for oss her på forumet. Vi vet f.eks. ikke hvor flink du er med vannskift, hva du fôrer de med (flakfôr = svært langsom vekst) og hvor ofte du fôrer og hvor mye yngelen faktisk får i seg av mat. Det er uansett varierende hvor fort yngel vokser, da det avhenger av slike varierende forhold.

Det er også vanskelig å si "hvor lenge" de er i faresonen for om scalarene dine tar dem eller ei, for det avhenger også av hvor "store scalarene er i kjeften" og deres kroppsstørrelse. Jo større scalarene er, jo større er munnen deres, og jo mer har de plass til. Dessverre prøver de ofte å gape over mer enn de har plass til også. Så selv om scalarene kanskje ikke greier å svelge et relativt stort yngel, vil nok yngelen dø i forsøket på det.

Alt i alt trenger man egentlig et eget oppdrettskar hvis man skal kunne forvente noe særlig til vellykket oppdrett.

Hvor lenge palettciklider har yngelpleie, kjenner jeg dessverre ikke til. Men jeg har hatt andre ciklidearter, og som oftest opphører omsorgen for kull nr 1, når kull nr 2 har sett dagens lys. Da er det som oftest yngstekullet som får foreldreomsorgen. De eldste ynglene blir da som regel sett på som fiender.
Unntak finnes, som hos den afrikanske cikliden Prinsessen av Burundi, der eldre søsken er med i storfamilien og passer yngre søsken. Men hos sør-amerikanske ciklider som f.eks. Apistogramma, har jeg erfart at foreldrene jager vekk eldre søsken når nye klekkes.
Det kan derfor godt hende at dine paletter vil anse første kullet som inntrengere når de legger neste kull og det klekker.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap