Apistogramma spørsmål
Hei, jeg skal sette inn ett 325 akvastabil i stuen nå. Lurer på hvor mange apistogramma grupper jeg kan sette sammen her?
Eks; kakadue ciklide 1 hann + 2 huer
Regnbueciklide 1 hann + 2huer
Macmasteri dvergciklide 1 hann + 2 huer
I ett 325 liter som er 130x50x50.
Er det mulig eller blir dette bare harra H...... Inni her?
Eks; kakadue ciklide 1 hann + 2 huer
Regnbueciklide 1 hann + 2huer
Macmasteri dvergciklide 1 hann + 2 huer
I ett 325 liter som er 130x50x50.
Er det mulig eller blir dette bare harra H...... Inni her?
Postet 17.05.12 kl 22:25
Jeg har hatt en suksessfull 325l med to typer Apistogramma, Apistogramma agazissii og Apistogramma panduro. Jeg måtte ha godt med gjemmeplasser og planter/røtter som bryter synslinjen, slik at de ikke så hverandre hele tiden. Og innredningen måtte også ha naturlige "revir-skiller". Når jeg fikk se Apistoene i farta første gang, måtte jeg ta fiskene ut for å innrede på nytt. Mere planter, røtter og eikeblader.
Jeg ville ikke økt antallet om jeg skulle prøvd igjen, og jeg hadde holdt meg til en hunn pr hann. Det blei plenty av spennende atferd og jeg oppdaget nye ting i samspillet helt fram til karet ble benyttet til noe annet. Har ikke erfaring med 3 par Apistoer i noen kar, men mener selv at to er nok. De er veldig territorielle, og det kan gå hardt for seg - spesielt rundt perioder med egglegging og yngelpass. Håper du får svar av noen erfarne Apistoianere, og tar sjansen på å starte opp med noen Apistogramma!
Simen
Jeg ville ikke økt antallet om jeg skulle prøvd igjen, og jeg hadde holdt meg til en hunn pr hann. Det blei plenty av spennende atferd og jeg oppdaget nye ting i samspillet helt fram til karet ble benyttet til noe annet. Har ikke erfaring med 3 par Apistoer i noen kar, men mener selv at to er nok. De er veldig territorielle, og det kan gå hardt for seg - spesielt rundt perioder med egglegging og yngelpass. Håper du får svar av noen erfarne Apistoianere, og tar sjansen på å starte opp med noen Apistogramma!
Simen
Postet 17.05.12 kl 23:05
Tre trioer med Apistogramma virker på meg som ganske så voldsomt i en 325L. Selv 3 par ville jeg synes var vågalt. Jeg ville ikke hatt mer enn to monogame par om jeg skulle ha flere enn en type i kar. For min del har jeg alle mine 8 apisto arter i artskar.
Jeg støtter S sine utsagn i innlegget over, og sier velkommen som Apistogramma entusiast!
Leif
Jeg støtter S sine utsagn i innlegget over, og sier velkommen som Apistogramma entusiast!
Leif
Postet 18.05.12 kl 00:02
Postet 18.05.12 kl 09:49
Håvard MTakk for kjapt svar. :) Jeg er helt fersk på apistogramma, synes de er utrolig fine! tenkte jeg kunne prøve meg, nå som stor karet kommer! ;D noen art du vil anbefale?
Bare gøy å hjelpe Håvard. Spesielt når det gjelder apisto. Jeg for min del kunne ramse opp mange jeg kunne anbefale, og har mange favoritter, men det kommer ann på hvilken tilgang som mulig. Selv har jeg ingen butikk kjøpte apistoer akkurat nå. Apistogramma er ikke akkurat det det flommer over av i butikkene, men du kan jo høre i butikkene rundt deg.
Krokstad senteret, Eikersenteret og CC Drammen er bare noen av zoo butikkene rundt deg. Hørte dem hadde fått inn noen apistoer i den ene butikken på CC, men usikker på hvilke arter. Skulle gjerne hjulpet deg noe på vei, men ynglene jeg har i karene her er alt for smått enda.
De mest vanlige i butikk er Cacatuoides, macmasteri og hongsloi. Dette er tre enkle apistoer som lett også drettes. Det begynner å komme litt annet også fra private drettere i butikkene, men litt avhengig av hvor en bor.
Senere i år vil jeg nok ha for salg noen apisto ungfisk som blandt annet baenschi, bitaeniata fra rio tigre, barlowi, muligens nijsseni og et par andre.
Jeg skrev i mars en artikkel om mine apistoer som kom på trykk i DAK sitt april nummer av medlemsbladet. Om du sender meg en mail via min profil slik at jeg får mailadressen din, skal jeg sende deg den. Der vil det fremstå en del bilder av apistoer du helt sikkert vil like.
Men som sagt er det vankelig å komme med anbefalinger når en ikke vet hva markedet tilbyr. Du kan også se i annonsene her på AF om det er noe for salg i nærheten. Vet Kjetil i Lier har noe, men vet ikke hva akkurat nå
Postet 18.05.12 kl 10:27
Det er alt for mange fine Apistogramma! Jeg fikk tidligere et tips om noen en ikke bør ha sammen - da de blander seg til hybrider... Så sjekk dette før du evt anskaffer deg 2 par.
En annen Apistogramma som også er lett å få tak i, er Apistogramma agazissii, også kalt regnbueciklide som du nevnte nedenfor. Personlig ville jeg valgt den til det ene paret.
Håper du fortsetter å holde tråden varm, så jeg får høre hva du ender opp med
S
En annen Apistogramma som også er lett å få tak i, er Apistogramma agazissii, også kalt regnbueciklide som du nevnte nedenfor. Personlig ville jeg valgt den til det ene paret.
Håper du fortsetter å holde tråden varm, så jeg får høre hva du ender opp med
S
Postet 18.05.12 kl 13:46
Postet 18.05.12 kl 15:20
Håvard MDet skal jeg gjøre!jeg har hentet akvarium med møbel + 2 søplesekker med masse tilbehør. Bl.a en ehem pro II :) nå har i tatt ut gammel silikon og resilikonert i dag med glass silikon fra clas ohlson. Fungerte bra. Vente 3 dager bare før jeg prøve fyller med vann :)
Ved normal silikonering er silikonen tørr på 24t. Men greit å være sikker, hehe. Spørs litt hvor hastverk en har med å få ting på plass.....
Postet 18.05.12 kl 15:39
Postet 18.05.12 kl 16:44
Jeg vugger litt at og fram på kakadue og agasizii.. :P
Har noen ett forslag til top, midt og bunn fisk sammen med 3-4 av en av de over?
Har 2 acistrus sp som ligger å venter på flytting fra en av de andre karene mine Han og hun som er lekspar.
Gleder meg til å legge ut bilder snart, fra da jeg fikk karet og tilbehøret, fjernet silikon, aceton og la inn nye foger.
Bunnsubtrat, planter, røtter og fisk som kommer Spennende!
Vurdert å få meg ett pluss medlemskap her, sitti å fulgt med her hver dag siden oktober og da mener jeg det er på tide å gi litt support og goder til meg selv forhold til bilder osv.
ps:
Hvis noen av dere er av interesse å bytte 3-4 Apistogrammar har jeg 2 Helt fine heckel Discus hvis noen vil ha! hehe.. ( la ett bilde som eksempel på mønster og farge, ser helt lik ut)
Har noen ett forslag til top, midt og bunn fisk sammen med 3-4 av en av de over?
Har 2 acistrus sp som ligger å venter på flytting fra en av de andre karene mine Han og hun som er lekspar.
Gleder meg til å legge ut bilder snart, fra da jeg fikk karet og tilbehøret, fjernet silikon, aceton og la inn nye foger.
Bunnsubtrat, planter, røtter og fisk som kommer Spennende!
Vurdert å få meg ett pluss medlemskap her, sitti å fulgt med her hver dag siden oktober og da mener jeg det er på tide å gi litt support og goder til meg selv forhold til bilder osv.
ps:
Hvis noen av dere er av interesse å bytte 3-4 Apistogrammar har jeg 2 Helt fine heckel Discus hvis noen vil ha! hehe.. ( la ett bilde som eksempel på mønster og farge, ser helt lik ut)
Postet 19.05.12 kl 08:32
Ville ikke hatt annet enn Otocinclus som algespiser og Nannostomus i toppskiktet med masse flyteplanter i samme kar som Apistogramma. Skulle jeg prøvd en slik kombinasjon selv nå, hadde jeg nok bare prøvd ut med et par Apistogramma... Mine otocincluser fikk det tøft med to par Apistoer som voktet sine revirer. Også da jeg hadde to hunner og en hann i en 200liter ble de fillejaget når de ble oppdaget. Og da trengte de ikke dele plassen med noen Nannostomus'r heller. Kanskje noen andre har erfaringer med dette?
Nå får du en spennende planleggingstid foran deg Håvard
Nå får du en spennende planleggingstid foran deg Håvard
Postet 19.05.12 kl 10:33
Prøvefylt karet i dag og det gikk glimrende I morgen skal det hjem i stuen og starte sand fylling hvertfall. Vente til fredag så kjøpe inn noen redmoor røtter, planter og finne litt stein i naturen.. Bor tross alt i toppen av åsen her i mjøndalen så ! Masse skau.. Se litt på fisk mens jeg er innom butikken.. Kanskje de har noen ciklider jeg kan sikle på
Postet 20.05.12 kl 21:34
Postet 21.05.12 kl 16:37
Håvard MHar en liste med fisker jeg vil ha 320 litern. Lurer på en bekreftelse eller pekepinn fra noen med erfaring her.. Apistogramma agassizii 3 stk Nøkkelhullciklide 3-4 stk 20 Kardinaltetra +- 7 adolfoi Ottoer? Håper på noen svar her med kanskje andre forslag som jeg kan tenke på? Eller om det høres bra ut :)
Å blande apistoer som kan være ganske så iltre til tider, med vimsete corydas er ingen heldig blanding etter min erfaring. Ikke mange som ville anbefalt deg dette som har erfaringen. Om en cory skulle komme opp for ei hule med egg eller ei hue med yngel, kan faktisk apistoene forsvare seg så godt at coryen kan bøte med sitt liv.
Jeg sier ikke at det ikke KAN gå bra, men hva er egentlig vitsen med en fiske sammensetning som i utgangspunktet ikke er forenlig.
Selv om jeg selv nå har 9 arter med apistogramma, er jeg også en corydoras entusiast og synes disse bartesamene er enormt sjarmerende. Har du muligheter og plass anbefaler jeg deg et lite artskar med coryer
Postet 21.05.12 kl 17:15
Okei, jeg har de i ett arts kar fra før faktisk. men har så lite erfaring med Ciklider.. har kun hatt 4 scalarer en gang i tia.
Men.. Er otto en bedre stimtype som kan passe bedre inn her evnt?
Dette karet skal være ett selskaps akvarium.. Hvis det blir vanskelig med apisto her.. så kan jeg heller fylle opp 180 litern hehe.. den har kun ancistrus i seg akkurat nå. bare bygge noen huler til den.. Men da får jeg se takk får råd! Så deilig med svar..
Men.. Er otto en bedre stimtype som kan passe bedre inn her evnt?
Dette karet skal være ett selskaps akvarium.. Hvis det blir vanskelig med apisto her.. så kan jeg heller fylle opp 180 litern hehe.. den har kun ancistrus i seg akkurat nå. bare bygge noen huler til den.. Men da får jeg se takk får råd! Så deilig med svar..
Postet 21.05.12 kl 17:29
Postet 21.05.12 kl 17:44
Otocinclus fungerer med Apistogramma, da de ikke vil ta eggene eller forstyrre dem nevneverdig. Men sannsynligvis vil Apisto-hunnene dele 325literen i to, to revirer. De vil forsvare disse godt. Hannen vil deretter forsvare hele reviret som en polygam art med flere hunner. Ved egglegging og yngel, vil så hannen jage på alt han ser sånn cirka i karet. Med godt igjengrodd kar med maaaange gjemmeplasser og "synsbrudd", kan det bli enklere og roligere totalt sett. Å sette to typer ciklider, Apistogramma og nøkkelhullciklide, vil man ha flere om territoriene i bunnen av karet. Usikker på mixn her, og tror det vil bli litt i det heftigste slaget.
Kardinaltetraen er en veldig flott og populær stimfisk, men vil ikke være idèel hvis du ønsker å få yngel på Apistogrammaene dine. Disse samarbeider godt for å få en smakebit av den lille apisto-yngelen. Her er det andre gode alternativer, som lar seg kombinere godt med apisto-yngel svinsende rundt.
Kanskje det ville blitt roligere med et par Apistogramma som ikke skal forsvare hele karet. Da går det sikkert å innrede litt smartere også iforhold til revirdannelse. Håper du får svar om flere typer ciklider fra folk med mer erfaring, men i utgangspunktet ville jeg ikke sjanset med en slik kombinasjon.
Kardinaltetraen er en veldig flott og populær stimfisk, men vil ikke være idèel hvis du ønsker å få yngel på Apistogrammaene dine. Disse samarbeider godt for å få en smakebit av den lille apisto-yngelen. Her er det andre gode alternativer, som lar seg kombinere godt med apisto-yngel svinsende rundt.
Kanskje det ville blitt roligere med et par Apistogramma som ikke skal forsvare hele karet. Da går det sikkert å innrede litt smartere også iforhold til revirdannelse. Håper du får svar om flere typer ciklider fra folk med mer erfaring, men i utgangspunktet ville jeg ikke sjanset med en slik kombinasjon.
Postet 21.05.12 kl 19:47
Postet 21.05.12 kl 20:01
Vel Håvard... det var det jeg kom fram til he he he! To par med apistogramma i et kar, ble fantastisk morro. Ingen andre enn seg selv å herje med! Men pga en litt hissig bølle av en panduro-hann begynte å gå imot sin egen hunne, ble det plutselig ikke så greit. Men når jeg hadde dem i 325litern, var det fantastisk morro! Kanskje ha to par apistogramma der? Ville av egen erfaring ikke hatt panduro som en av dem . Må først få orden på par-terapien!
Anscistrus er en eggtyv av rang, og lar ikke apistogrammaene få fred... samme territorielle atferden og bare mas og kjas. Kanskje hatt et mindre kar med en ancistrus, en flott stim med kardinaler og noen lekne corydoraser som lager litt liv i bunnen?
Lykke til videre, har klødd meg like mye i huet som du har med det er
Simen
Anscistrus er en eggtyv av rang, og lar ikke apistogrammaene få fred... samme territorielle atferden og bare mas og kjas. Kanskje hatt et mindre kar med en ancistrus, en flott stim med kardinaler og noen lekne corydoraser som lager litt liv i bunnen?
Lykke til videre, har klødd meg like mye i huet som du har med det er
Simen
Postet 21.05.12 kl 21:05
Postet 21.05.12 kl 21:09