Fiskefangst i Amasonas, Río Tahuayo & Río Tamshiyacu 2011

For de som måtte være interessert i slikt:

Jeg har nå publisert en liten rapport fra ekspedisjonen der jeg fanget et par varienter av Apistogramma panduro og noen andre Apistogramma arter, i Río Tahuayo og Río Tamshiyacu vassdragene i Peru, i oktober 2011.

Rapporten ligger her:
Collecting in the Río Tahuayo and the Río Tamshiyacu drainages 2011

[External Image]
får du ta disse med deg hjem til norge??

flotte!
Nok en fantastisk rapport Tom! Synes det er spesielt morsomt med Apistogramma agazissii og Apistogramma panduro, mine to første Apistogramma-arter.

Simen
Amilie
får du ta disse med deg hjem til norge?? flotte!

Ja Amilie, disse tar han med seg til Norge. Det er noe av gevinsten ved disse turene. Videre gleder Tom andre apisto entusiaster.....
Det som er så fint med dine artikkler Tom, er at du ikke bare omtaler fiskene dere finner og fanger. Dere tar med alt av opplevelser som t.ek andre levende vesner, menneskene som er med dere, lokasjonene, stedene dere overnatter, passkontroller ja en kan vel kort og godt si alt.

Når en leser dette blir det ikke som en artikkel, men som et eventyr, og er nær nødt for å klype seg selv i armen....

Har problemer med å laste de siste bildene i artikkelen da det kun kommer røde kryss, men bet meg merke i et par bilder av panduro hannene.

Om en legger merke til munnpartiene på disse to hannene, fraviker de hverandre slik jeg tolker det. Den øvre har en "trutmunn" og jeg spør meg selv om dette kan være en "deformering" Er det det Tom, eller varierer munnpartiene på Apistogramma "så mye"?

Ellers går det bra med dem sist ankomne apistoene fra deg her. Vet ikke om du har fått med deg reol utvidelsen her, men er godt i gang
Utrolig bra rapport, alltid morsomt å se deres naturlige habitat!

Mvh Glenn
Amilie
får du ta disse med deg hjem til norge??...

Ja, som LOFFA skrev: Jeg tar med noen få hjem av alle arter jeg fanger, hvert år.

S i m e n
Nok en fantastisk rapport Tom! Synes det er spesielt morsomt med [I]Apistogramma agazissii [/I]og [I]Apistogramma panduro[/I], mine to første Apistogramma-arter....

Takk for det Simen. Og du har jo faktisk fisk som er avbildet i rapporten, født og oppvokst i Amazonas, i karet ditt!

LOFFA
...Har problemer med å laste de siste bildene i artikkelen da det kun kommer røde kryss, men bet meg merke i et par bilder av panduro hannene.

Det må være noe med linja eller maskinen din (for lite internminne?). Ingen andre rapporterer om tisvarende problem....

LOFFA
...Om en legger merke til munnpartiene på disse to hannene, fraviker de hverandre slik jeg tolker det. Den øvre har en "trutmunn" og jeg spør meg selv om dette kan være en "deformering" Er det det Tom, eller varierer munnpartiene på Apistogramma "så mye"?

Som du sikkert har observert selv også, har Apistogramma et munnparti bl.a. tilpasset å ta sand og slam i munnen for å sile ut spiselige partikler. Dette gjør at de kan lage skikkelig trutmunn. Det du ser på den blå Apistogramma panduro- hannen er bare en helt frivillig trutmunn, det var ingen forskjell på disse. Det KAN se litt ekstra rart ut siden han er nær hjørnet i fotokaret i plast fra Europris: alt blir forvridd og ser deformert ut inne i hjørnet der.
Her lager en Apistogramma baenschi tilsvarende trutmunn:

[External Image]

Men det eksisterer faktisk potensielle deformiteter i ansiktspartiet hos Apistogramma: Enkelte kan få en ansiktsprofil tilsvarende det som kalles "mops" hos maller! Dette er heldigvis veldig sjeldent.....

Tangalawi
Utrolig bra rapport, alltid morsomt å se deres naturlige habitat...

Takk for tilbakemeldingen, Glenn! Jeg så du stillte et spørsmål om temperatur, men da jeg skulle svare på det hadde du redigert det bort....

Hei, Tom.
Ja, jeg stillte egentlig ett spørsmål om hold av Apistogramma og discus sammen i ett selskaps kar, men fant svar på det i ett annet innlegg du hadde skrevet her på forumet, så da slettet jeg spørsmålet.
sender deg en pm istede for å ødelegge tråden her!
Hei Tom! Det er ganske fornøyelig å ha Apistogramma panduro fra Río Tahuayo i mitt eget lille habitat . Synes jeg kan se forskjell på Apistogramma panduro fra Río Tahuayo & Río Tamshiyacu på bildene... er det tilfelle eller har jeg bare sett feil?

Simen
Takk for svar Tom

En annen ting jeg lurer på. Ser av artikkelen og annet av info at en del plassers navn (lokasjons navn?) slutter på yacu. Betyr dette by, sted, lokasjon eller noe? Eller er dette bare en tilfeldighet?

Kan kanskje sammenlignes til at en del plasser slutter f.ek på dalen her i Norge?
S i m e n
... Synes jeg kan se forskjell på [I]Apistogramma panduro[/I] fra Río Tahuayo & Río Tamshiyacu på bildene...

Det ser bl.a. ut til å være litt forskjell på den sorte markeringen i haleroten som fortsetter ut i halefinnen, men om dette er så gjennomgripende på alle individer at man kan definere det som et kjennetegn på lokasjon, vites ikke....

LOFFA
.....Ser av artikkelen og annet av info at en del plassers navn (lokasjons navn?) slutter på yacu. Betyr dette by, sted, lokasjon eller noe? Eller er dette bare en tilfeldighet?

De fleste steder hvis navn ender på "yacu", har noe med vann å gjøre, for eksempel:
Tamshiyacu = elv, Yaguyasiyacu = elv, Ampiyacu = elv, Pintoyacu = elv,
Playayacu = innsjø, Apayacu = elv, Picuruyacu = sted like ved Rio Amazonas.

og dette er ikke tilfeldig.

En Sør-Amerikansk legende sier nemlig at vesenet som er "moren til alt vann", heter Yacu-mama!
Ofte beskrevet slik: "A fabulous sea-snake, fifty paces long and twelve yards in girth, said to lurk in the lagunes of South America, and in the river Amazon. This monster draws into its mouth whatever passes within a hundred yards of it, and for this reason an Indian will never venture to enter an unknown lagune till he has blown his horn, which the yacu-mama never fails to answer if it is within hearing. By this means the danger apprehended is avoided."
Det er godt at du kan fange Apistogramma i andre farvann enn der Yacu-mama holder til Tom!

Gleder meg til å åpne artikkelen. Har lest de andre, og synes de er flotte både med tanke på naturbeskrivelsene, bildene, innblikk vi får i folks levesett, og selvsagt ikke minst fiskene. Dette ville vært drømmeturen. Håper du får flere slike turer Tom.

Hilsen
Sigmund
Takk for svar Tom. Ja da gjettet jeg rett da. Har liksom leste en del lokasjons navn og antok dette hadde noe med vann, elv eller lignende å gjøre. Som vanlig velfylt svar.

Kan i forbi farten Tom si at bitaeniata fra rio tigre sitt tredje kull i dag var på sin første tur- mao er de fritt svømmende. De andre går sammen med barlowi yngler her. sammen er de himmelsk å se på og barlowiene er rosa som engle griser. Noen har gjennomgående sort stripe, og andre ikke. Har dette noe med kjønn og gjøre? Jeg tror ikke det selv, men spør likevel Tom. Kan tenke meg at det kanskje retter seg til sinns stemning?

Tar et spørsmål til til deg Tom angående A. pantalone. Ettersom jeg skjønner er disse ikke "enkle" og like vanskelig skal det være å danne par. Skal nedover igjen i slutten av mai, beg av juni og håper da at det er flere igjen. Er 2 hanner og fire huer et greit utgangspunkt å starte med, eller vil du anbefale en annen fordeling? Om du heller vil ta dette på PM så gjør vi det....
530
Det er godt at du kan fange Apistogramma i andre farvann enn der Yacu-mama holder til Tom!....

Takke meg til en eneste slange som er femti meter lang og tolv meter i omkrets, som gir seg til kjenne om den er i nærheten når man blåser i et horn, i forhold til alt det andre som prøver å ta en bit eller livet av deg...og som ikke gir seg til kjenne før de biter eller stikker :=)

LOFFA
... Noen har gjennomgående sort stripe, og andre ikke. Har dette noe med kjønn og gjøre? ... Kan tenke meg at det kanskje retter seg til sinns stemning?

Å vise eller ikke vise det mørke sidebåndet pleier vanligvis å avhenge av sinnsstemningen (om forholdene ellers er gode), ja.

LOFFA
A. pantalone. Ettersom jeg skjønner er disse ikke "enkle" og like vanskelig skal det være å danne par.... Er 2 hanner og fire huer et greit utgangspunkt å starte med, eller vil du anbefale en annen fordeling?

De er i utgangspunktet monogame (A.-nijsseni-gruppen), men KAN være MEGET kresne hva gjelder valg av partner. Det er sjelden man bare kan plassere en av hvert kjønn i samme kar, og derved oppnå pardannelse og idyll. Så det kan nok være lurt å ha flere av et av kjønnene slik at fisken kan velge selv.....2,4 høres greit ut, det. Da er sjansen større for at en hann finner en hunn som liker'n.

Tom C
[QUOTE=530]Det er godt at du kan fange Apistogramma i andre farvann enn der Yacu-mama holder til Tom!....

Takke meg til en eneste slange som er femti meter lang og tolv meter i omkrets, som gir seg til kjenne om den er i nærheten når man blåser i et horn, i forhold til alt det andre som prøver å ta en bit eller livet av deg...og som ikke gir seg til kjenne før de biter eller stikker :=)

Når du sier det slik, ser jeg poenget, om enn svært sent.... Kanskje best jeg fortsetter å lese artiklene dine og slutter å drømme om å reise til Amazonas
530
.... Kanskje best jeg fortsetter å lese artiklene dine og slutter å drømme om å reise til Amazonas :)

Nei, du må da ikke gi opp slike drømmer, Sigmund!
Det er jo bare å samle inn informasjon og muligheter, og så begynne å planlegge en tur, det....
Må si jeg og drømmer her. Men det blir nok bare drømmen.
Men, Tom har du noen av de "Lovely yellow strain of Nannostomus marginatus: " Me hjem ?
Jeg fant bare en lten gruppe på 7-8 individer av dem, og jeg hadde ikke hjerte til å tømme dammen for disse vakre eksemplarene....så de ble satt ut igjen i dammen.

Jeg har heldigvis min reproduserende gruppe av gule Nannostomus marginatus som jeg fanget i Rio Shishita i 2008;

[External Image]

DET var en flott tanke.
De Shishita er og flotte. Har du noen i overskud?
Nei, dessverre Roland. Jeg legger nå kun forholdene til rette for at et lite antall yngel vokser opp nå og da, jeg har ikke hatt tid til å gjøre noe for å få et større antall.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap