Platy som endrer atferd etter jeg fikk sommerfuglciklider

Etter jeg fikk et par sommerfuglciklider oppi akvariet endret platyene mine atferd, det ser ut så de tar veldig etter hva sommerfuglene gjør. Sommerfuglene er å gnir seg oppi noen gresslignende plante jeg har, dette har platyene også plutselig begynt med. Er det noen som har en ide hvorfor? Platy hannene har også en tendens til å gjøre seg til for ciklidehunnen, er dette vanlig? Har det noe med terrorimarkering/kamp å gjøre?
Jeg har overhodet ikke peil, men det hørtes artig ut he he he. Håper du fortsetter dette innlegget hvis du ikke skulle få svar... This smells fishy

Simen

Jeg stusset endel på atferden, har sittet pall fremfor akvariet hele kvelden å observert. Det hele har skjedd 3-4 ganger. En av Ciklidene ligger å "gnir" seg i gresset, etter den er ferdig med det kommer en platy å gjør det same.
Slik kløing høres ut som om sommerfuglene har hatt med seg parasitter...

Og en ting til; sommerfugler og platyer vil ha veldig forskjellige vannverdier, så de er ikke egnede samboere.
Inaktiv bruker
Enig med sissimor. Jeg ville søkt litt rundt og prøvd å finne ut hilken parasitt det kan være kjørt vannbytte for så en esHa exit 2000 kur. (altså begge to) Du bør også skille disse fiskene pga vannverdi forskjell.
Om det er parasitter ville jeg heller brukt Esha Exit
Tusen takk for tipset, det høres jo i grunn logisk ut! Vannbytte blir kjørt hver dag fremovercen liten stund og medisin skal kjøpes i morgen

Når det gjelder platyene er de på tur å flyttefot, og forhåpentligvis har de flyttet i løpe av uka.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap