Min scalare, som jeg har hatt i minst seks år, har lagt egg for første gang. Må innrømme at jeg faktisk ikke har vært sikker på kjønn før nå, er som dere skjønner amatør.... Jeg hadde en scalare sammen med henne en lang periode, men hun har vært alene lenge nå. Hun har alltid vært litt bøllete overfor andre fisker- som scalarer kanskje er fordi de vil ha stor plass og akvariet for seg selv? Men så aggressiv som hun var mot de sist ankomne, 6 platyer jeg kjøpte forrige uke, har jeg aldri sett henne. De ble raskt skremt under røtter og har blitt herjet vilt med, skadet og faktisk noen av dem er døde. Og idag oppdaget jeg altså egg da jeg skulle plante. Før har hun gjemt seg litt når jeg har gjort noe i akvariet, men idag angrep hun meg også.
Det er en flott scalare, 12-13 cm fra finnespiss til spiss. "Marbled", med mye svart.
Mitt spørsmål til dere mer erfarne er; hvordan tror dere det vil gå hvis jeg introduserer en hann til henne??
Akvariet er en Rio 300. Få andre innbyggere, men en er en stripet sjokolademalle som nok vil spise evt yngel...