Nybegynner! ønsker å ha ciklide og trenger gode råd!

Hei!

Jeg har kjøpt ett akvarie på 120L.

Jeg har sett litt på Ciklider her inne på forumets kunskapslink og syns fisken er kjempefin. Men ser og at det varierer veldig på størrelse, aktivitet og ikke minst territorial adferd.

Jeg har en tanke om å ha ett hovedpar som vil stå i fokus i karret mitt og så bygge opp rundt dem.

De jeg trur kan passe ut fra jeg har lest meg til er:

1.plass: Neolamprolus Tetracanthus
2.plass: Cleithracara Maronii (nøkkelhullsiklide)
3.plass: Aequidens Latifrons
4.plass: Aulonocara Baenschi

Har veldig lyst på en stim og mest mulig arter som renser ol utenom praktparret.

Hva går overens med Ciklider? Heller enda viktigere, Hva går ikke overens med dem? Hva bær jeg tenke på angående innredning, planter og foring?
Har skjønt dem må ha huler, men tar gjerne imot forslag til hvordan det bør se ut.

Jeg har bestilt 6 gule kuleskjell og har en Ancistrus på 3-4cm.
Har og lånt to 3cm scalarer og en 5cm gullfisk som jeg har i ett lite akvarium jeg har lånt for å se om dette var noe før meg. Vist det er mulig vil jeg jo beholde de fiskene jeg har, men vist ikke så sendes dem i retur til 1.eier.

Håper på mange gode råd!
Heisann.

Tetracanthusen er en fin ciklide fra tanganyika sjøen. Er en fredelig ciklide som kan holdes i gruppe. Hannen blir rundt 20 cm og derfor bør du velge Evt tankmates som har litt størrelse sånn at de ikke ender opp med å bli middag da tetracanthus er carnivore. Og lever av snegler, fisk osv Skulle du velge denne cikliden anbefaler jeg deg å holde deg til fisk fra samme sjøen. Mye på grunn av vannverdier (de foretrekker en ph over 8) og meg bekjent så det stort sett Malawisjøen og Victoriasjøen de som deler denne ph'en med tanganyikasjøen. Noen blander Malawi og tanganyika. Noen har hell med dette. Mange opplever Malawi som Storkoser seg og tanganyika som står og trøkker oppi ett hjørne grunnet store forskjeller i temperament. Og det er jo viktig å tenke på når man skal handle inn fisk.

Tanganyikasjøen tilbyr mange flotte ciklider som passer godt inn i ditt karr. Har du sett på de forskjellige sneglehuslekerne? Hva med en gruppe sandsilere? Ett par julidochromis? Mulighetene er mange, og valget er ditt

Fyr løs om du er nysgjerrig på flere arter fra denne sjøen så skal jeg hjelpe deg så godt jeg kan. De andre artene du skrev ned kan jeg lite om så de lar jeg noen andre skrive om

Det samme gjelder oppsett/innredning. Skulle du gå for tanganyika så kan jeg hjelpe deg med tips og råd.
Takk for gode råd, Are!
Jeg har lest og hørt litt rundt og jeg har bestemt at jeg vil begynne med en nøkkelhullsyklide. Den er vist en fin førstegangs ciklide.

Jeg føler at Tetracanthusen kan bli fort stor for mitt kar som bare er på 120L.
Når jeg en gang oppgraderer så kan jeg titte på litt større fisk =)
Tilfeldig bekjentskap
© Marita Ekdahl
Reklame for plussmedlemskap