Ønsker å få nøkkelhullciklide i akvariet!

Jeg går med planer om å kjøpe en nøkkelhullciklide og trenger gode råd!

Jeg har ett 120L akvarie med grus 2-3mm. Passer denne grusen?
Har og 6 planter av diverse slag.
Hvordan børr jeg innrede karret? Har en veldig stor mangrove rot midt i karret i dag.
Har fått høre det er lurt å kjøpe flere unge og skille ut to som er blitt ett par??
Vært rundt i dyrebutikker her i distriktet, men ingen har dem. Er det noen som veit ca pris på dem?

Jeg har og ett par fisker fra før av som jeg ikke veit om jeg kan beholde?

1 Ancistrus 3-4cm
2 Pterophyllum scalare 3-4cm
1 Gullfisk 4cm
Nøkkelhullciklide er en grei nybegynner ciklide og gjør ikke så mye ut av seg mht aggressivitet og slikt som de fleste andre ciklider gjør. 

Innred med mange røtter, flate stener innimellom beplantningen så vil nok de trives vil jeg tro. Flyteplanter er også en fin ting for ciklider synes jeg så får du litt dempet belysning som jeg har erfart at mange av dem trives i.

Du bør nok kvitte deg med skalarene og gullfisken da 120l er for smått til begge disse sortene. Skalarene og Nøkkelhullene vil nok på sikt krangle litt om plassen og da vil nok skalarene vinne til slutt.

En annen fin og liten ciklide er Gul Kurvciklide... Kanskje et alternativ hvis du ikke får tak i nøkkelhullene, sjekk uansett under rubrikk her på AF når sommerferien går mot en slutt. Mulig noen allerede har et par som skal selges når feriemodusen er slått av og det er på tide å rydde i karene.
Da skal jeg kvitte meg med både scalarene og gullfisken =) Er egentlig fisk jeg har fått låne på prøve av min bror så er lett å levere hjem igjen!

Hva kan nøkkelhullcikliden gå sammen med da?
Og er den type grus jeg har grei for denne fisken?

Har jo litt lyst på en stimfisk sammen med den =)
Nøkkelhullene er store nok til at grusen din ikke er noe problem for dem. Som stimfisk plukker du deg en eller annen sort tetra, da får du fisk fra samme verdensdel og stiller mer eller mindre de samme krav til vannverdiene. Jeg personlig liker veldig godt Rødfinnetetra og Rød-/Svart fantomtetra. 
Jeg likte svart fantomtetra, men datteren min insisterer på neontetra, kardinaltetra, eller en annen fargerik tetra. er det noan av disse som liker seg i samme vannverdiene?
selv har jeg veldig lyst på Corydoras adolfoi o.l., men har skjønt jeg har feil bunn for dem. =(

Er det noen som veit om jeg ha Palettciklide i samme karret? Eller blir 120L min for liten?
Ikke ha to pardannende og revirdannende ciklider sammen i så lite akvarium. Det er dømt til å bli kjekling når det er så lite bunnareal. Noen kan fort få svi...
Kun et par ciklider er lurt.

Og som nevnt over; kvitt deg med scalarene til noen som har STØRRE akvarium. Hvis broren din ikke har større akvarium enn 200-250 liter minst, så passer de dessverre ikke inn i hans akvarium heller. Det er, dessverre for fiskenes del, altfor mange uvitende mennesker som kjøper scalarer til sine altfor små akvarier. De trenger plass! Det samme er faktisk tilfelle med slørhaler og gullfisk. Det ikke mange vet om de, er at gullfiskene kan bli noen digre drog med tiden! Dessverre mobbes de ofte ihjel av andre fisk, spesielt er ciklider glade i å nappe i gullfiskenes slørfinner...!

Nøkkelhullciklide legger fort egg når de blir kjønnsmodne og hvis kjemien blant paret stemmer. De passer sine egne egg og yngel og oppfostrer ungeflokken som par. Fascinerende å se på!
Dersom du vil at yngelen skal vokse opp (og det er det jo moro om de gjør), så lønner det seg IKKE å ha andre fisk enn nøkkelhullene i karet. Klar over at mange synes det er kjedelig med få fisk, men jeg er av motsatt oppfatning. Jeg synes det gir så utrolig mye mer rom for naturlig atferd hos fiskene, hvis de har god plass og ikke trenger å bane seg vei mellom andre fisk eller kjempe om overlevelse pga andre, store og grådigere fisk i karet. Samspillet mellom paret vil også få sjanse til å utvikle seg bedre om de får ro og fred til å pleie "parforholdet"

Prøv å ha bare nøkkelhullene i karet da vel, og så skal du se du får gleden av å se et helt kull med små nøkkehullsciklider vokse opp! De små trenger spesielt fôr, men det fikser du glatt! Spør om hjelp her på AF, så går det nok bra.
Neontetra og Kardinaltetra går fint sammen med Nøkkelhullciklidene...

Corydoras og ciklider er en litt lei blanding med mindre du har veldig stort kar. Ciklidene er opptatt av å holde territorie sitt fritt for inntrengere både med og uten egg. Corydoras er ikke i stand til å forstå at de er på ciklidenes territorie så de vil bli jagget en del unødvendig i et 120 liters kar... Men her har jeg både gode og dårlige erfaringer selv da jeg holdt begge deler i en 115l i starten, fungerte dårlig først - men med litt strategisk innredning så gikk det bra. Var sikkert ikke optimalt for ciklidene eller coryene, men so nybegynner var jeg strålendes fornøyd for det var jo bare "litt" jaging her og der og ikke konstant som det var i starten. I 300 literen i stuen har jeg mellomstore ciklider og corys og det går helt fint.
Både Scalarene og gullfisken kommer til å flytte hjem i ett større akvarie =) Vi bare lånte dem for å ha akvarie på prøve før vi forpliktet oss. Dem er nå hele tre-fire cm og de tre er ale i karret så trur dem storkoser seg. Både scalarene og gullfisken går fint overrens uten stress, kjekling o.l. Dem er stort sett på hver sin side av karret, men om kvelden svæmmer dem sammen som en flokk rolig og bedagelig! Underlig å se på!

Nå prøver vi å finne ut hvilken fisk vi vil ha og jeg syns fra det jeg har lest og hørt om nøkkelhullcikliden så bør den passe som en fin prydfisk.
Men jeg ønsker ikke bare å ha to fisk i akvariet så da trur jeg heller jeg vil leite vidre etter ett annet slag som kan være i hovedfokus i karret .
Lars: Hvordan vil Nøkkelhullciklidene da være mot Ancistrus? Har en nå, men har bestilt to til fordi jeg ble anbefalt å ha med enn en liten i akvariet...
I en 120 liter er det mer enn nok med ett par mellomstore ciklider og en stim tetra'er i tillegg.  Er ofte problematisk å ha flere mellomstore ciklider i ett og samme kar da de som oftest trives i par.

Går greit med Ancistrus og ciklider, men Ancistrus'er er glad i egg så om nøkkelhullene får egg la ett lys stå på ved siden av roten/steinen hvor eggene er lagt slik at ciklidene ikke "sovner" og eggene blir nattmat til ancistrusen.
Hva kan passe best i akvariet da av en nøkkelhullciklide og en palettciklide?
Jeg veit jeg vil ha ciklider, og jeg vil ha en som er grei som førstegangsciklide, men vil jo selvfølgelig ikke at den vokser ut av karret =)
Jeg forstår også at jeg bare kan ha en stor fisk (ett par), men ønsker å ha småfisk, gjerne rensere/algespisere o.l som holder orden i karret, itillegg til 10 stk neon/kardinaltetra.

Har hørt at snegler er lurt å ha fordi de roter/vender grusen?
Eneste bekymringen der er at dem skal formere seg så mye at dem tar over karret.
Personlig tror jeg at jeg ville gått for nøkkelhullcikliden fordi den er roligere og mindre territoriell.
Enig med Truls her, Nøkkelhull er "best"... De blir også fysisk større og blir litt mer et blikkfang i karet, men de passer allikevel i en 120 liter. Trives de er de litt over alt i karet.

Ved siden av tetraene og Ancistrus'ene så kan du sette inn en gjeng Otto'er som hjelper til med å bekjempe alger.  Sandsnegler er bra å ha i sanden - da har du noen som rydder opp i matfatet.
takk for supre råd alle sammen!
Da har jeg igrunn fått planlagt hvilke fisker jeg vil ha i karret =)

Er det noen som har gode råd når det kommer til huler ol for nøkkelhullscikliden?
Jeg har en ganske stor trerot som har hulrom under seg og en hullete kuppel nå. Bør jeg ha noe annet eller mere?
Skal få ordnet med flere flate stener mellom plantene. Bør jeg ha flyteplanter og?

Ingen butikker her har Nøkkelhullsciklide og jeg har skjønt jeg burde kjøpe flere unge og så vente til de danner par og så gi bort resten.
Er det noen her som veit hvor jeg kan få kjøpt det? Av oppdretter eller i butikk.
De trenger ikke noen huler. De legger sine egg på sten.

Tilfeldig bekjentskap
© Roy Fredrik Pedersen
Reklame for plussmedlemskap