Oscar?

Ser litt her og der på størrelser på akvarium på hold av Oscar.
På Fiskebasen står det MIN. 500 Liter og det går jeg ut ifra er kun 1 stk Oscar.
Men på Wikipedia står det:

Det tryggeste er å holde oscar med andre store fisker slik som Jack Dempsey og gullsøm. Akvariet bør være på minst 200 liter.

Da er jo dette 300 LITER i forskjell....!
Si i mitt tilfelle da, om jeg skaffer meg 2 stk oscar i et 180 Liter. Så er det sikkert stort nok enn så lenge. Vet ikke hvor lenge det er stort nok?

Eller om man går ut ifra 1 bare så på wikipedia så er det 20 liter som mangler.
Men i følge fiskebasen så mangler jeg da 320 Liter.

Noen her som har vært borte i denne type fisk???
Jeg er så fersk som det går an å bli men,
Nettet er min venn.

fant denne tråden
http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=25444
Takker for linken

Nettet er en fin ting, men kjipt når det står en størrelse her og en annen der.... Da blir man usikker
Oscar
Hei.

I min mening kan du ikke ha to oscar i en 200 l. Tenk at dette er en fisk som blir over 40 cm lang (!), og at man helst skal ha 2 eller flere. Selv er jeg ikke så fan av å skaffe liten fisk for å så skaffe et større akvarium senere. Da burde du heller vente til du faktisk har akvariet! Er ikke sikker på vekstraten til en oscar, men med tanke på at de skal ha mye og veldig næringsrikt fôr, vil jeg tro at det ikke tar mange månedene før de vokser ut av en 180 l.

Ta det du leser på internett med en klype salt, og det på wikipedia gjerne med to Men vil si at de på akvaforum generelt har mer peiling på fisk enn dem på wikipedia.

Vil også si at heller ikke fiskebasen er noe man burde følge slavisk - les deg opp på fisken, og da kan man gjerne tenke seg til hvor stor plass fisken trenger. Hvor stor blir fisken? Må den holdes alene, med andre eller kanskje i stim? Hvor territoriell er den? Er det en fisk som er mye i ro og liker å skjule seg, eller svømmer den gjerne fritt?

Vet ikke hvor mye du vet fra før av, men håper dette hjalp.

Video av en Oscar i en 475-liter. Du kan sikkert gjøre deg opp din egen mening om et par slike er egnet for en 180-liter.

Mer Oscar på jutjub;
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap