Geophagus i 300l?
Postet 27.08.12 kl 09:22
Jeg har selv en liten gruppe med 5 voksene G.Altifons. De er utrolig vakre, de vakreste syntes jeg ( - jeg har bilde av de på profilsiden min) men mulig 300 l blir i minste laget til en gruppe store eksemplarer.. (Jeg syntes min 400 er litt lite )Noen i Geophagus brasiliensis gruppen passert muligens bedre.. Hva med Brasiliansk jordspiser? Tror ikke du må ha en gruppe av disse.. De er lette å få tak i på de fleste dyrebutikker vil jeg tro.. trenger ikke fint bunnsubstrat i motsetningen til G. Altifronsene som MÅ ha sand.
Mulignes andre har bedre råd
Mulignes andre har bedre råd
Postet 27.08.12 kl 10:12
Endret: 27.08.12 kl 10:19
Postet 27.08.12 kl 10:55
Postet 27.08.12 kl 15:23
Endret: 27.08.12 kl 15:27
Geophagus slekten deles opp i tre grupper
Dette er:
1)Geophagus altifrons/surinamensis gruppen
2)Geophagus brasiliensis gruppen (Pearlscaled eartheaters)
3)Geophagus steindachneri gruppen (Humphead eartheaters
Husk! Det er bare brasiliensis gruppen som kan ga grus som bunnsubsrtat.. de andre må ha sand. De tar en munnfull av substratet og "tygger" på det før sanden spyttes ut igjen gjennom gjellene, mens fødepartiklene blir fanget opp av gjellene. Enkelte større partikler kan holdes tilbake i munnen og svelges etter at sanden er spyttet ut.
Så hvis du vil gå for flere arter geophagus sammen, så må du ha sandbunn.
Dette er:
1)Geophagus altifrons/surinamensis gruppen
2)Geophagus brasiliensis gruppen (Pearlscaled eartheaters)
3)Geophagus steindachneri gruppen (Humphead eartheaters
Husk! Det er bare brasiliensis gruppen som kan ga grus som bunnsubsrtat.. de andre må ha sand. De tar en munnfull av substratet og "tygger" på det før sanden spyttes ut igjen gjennom gjellene, mens fødepartiklene blir fanget opp av gjellene. Enkelte større partikler kan holdes tilbake i munnen og svelges etter at sanden er spyttet ut.
Så hvis du vil gå for flere arter geophagus sammen, så må du ha sandbunn.
Postet 27.08.12 kl 16:23
Postet 27.08.12 kl 17:43
Amiliehar holdt flere geophaguser selv, men i en liten 300 liter ville jeg hatt geeophagus read head tapajos, de er blandt de minste og blir bare max 15 cm store :) og de er vakre :D en gruppe på 6 ville vært bra :) bilde hentet fra google, ikke mitt bilde :)
kjempetakk for svar!
- arter som jeg er ute etter!
vet du noe om hvordan disse er å få tak i ?
- jeg bor i Egersund
Postet 28.08.12 kl 10:29
Postet 28.08.12 kl 16:23
Postet 28.08.12 kl 21:30
da har det kommet vann i karet og pumpe er satt i gang
bestilling gikk inn til Febo i går og skal være på vei
så da blir det vel sand, røtter osv som skal oppi over helgen en gang
- lys setting må jeg se næremere på , er og ett varmere rør i amaturet som på bildet ikke er påslått.
gleder meg stort til å få sett gjennom listene til E.J.Sirevåg nå i helgen å se hva som er tilgjengelig
er nok litt frem og tilbake på hva jeg har lyst å holde , Geo'er står høyt i kurs hos meg
- hadde en gjeng med proxi og sur. i 540 for flere år siden, husker enda jeg satt klistret til glasset og studerte dem hehe
er veldig svak for pikes også , cren.saxatiles har jeg hatt flere ganger
- men blir to forskjellige verdener det da - geo's og 'gjedder'
bestilling gikk inn til Febo i går og skal være på vei
så da blir det vel sand, røtter osv som skal oppi over helgen en gang
- lys setting må jeg se næremere på , er og ett varmere rør i amaturet som på bildet ikke er påslått.
gleder meg stort til å få sett gjennom listene til E.J.Sirevåg nå i helgen å se hva som er tilgjengelig
er nok litt frem og tilbake på hva jeg har lyst å holde , Geo'er står høyt i kurs hos meg
- hadde en gjeng med proxi og sur. i 540 for flere år siden, husker enda jeg satt klistret til glasset og studerte dem hehe
er veldig svak for pikes også , cren.saxatiles har jeg hatt flere ganger
- men blir to forskjellige verdener det da - geo's og 'gjedder'
Postet 31.08.12 kl 10:39