Ciklide-bråk

Jeg har tre sorte ciklder med hvite, svært lysende prikker (usikker på hva den heter). To av disse er redd for den 3. cikliden og holder seg kun øverst til høyre på den ene delen av akvariet. "Sjefen" eier alt og kommer ofte bort og skremmer dem ennå mer (bare for å være "idiot"). De to redde ciklidene tør ikke bevege seg bort fra dette området mer.

Det virker også som om de to ciklidene blir slitne og stresset av dette. Det ser nesten ut som fargen blir mattere og prikkene lyser ikke like sterkt (?)

Hva gjør jeg? Går dette over eller bør jeg finne på noe lurt?
D hadde hjulpe med ett bilde av dem.. Du har nok rett i d at de er stressa. Kjønnsmodne?? hmm..??
Her er bilde. Håper på svar
Jeg vet ikke om dem er kjønnsmode. Alle tre er svarte og ser helt like ut. Vet ikke kjønnet på dem.
Det ser ut som någon form av Tropheus-art (men jag är inte Tanganyika-expert) och deras kompisar är rödmunnstetra (som vill ha andra vannverdier).

Mer skjulesteder vore bra för de jagade. Har de nok plass?
Dette er jo en Tanganyikaklide!? Tropheus Duboisi, sannsynligvis?

Uansett; les deg opp om fisken så skjønner du både hvorfor de er hissige - og at de må over i et eget stort akvarium med tilpassede vannverdier så fort som mulig...

Er det en Juwel Rio 125 du har, forresten?
Takk for raskt svar Dyrebutikken har sagt at dette er OK. All fisken ser ut til å ha det veldig bra. Spiser, svømmer og sprudler av energi. Selvfølgelig ingen nitritt og ph er "normal". De har stor plass. 180L akvarie.
Hmm. Uff da (?) Har jeg vært hensynsløs? Jeg skal kvitte meg med disse snarest (selge eller gi bort) om det sterkt anbefales av dere!
Dyrebutikken har tydeligvis ikke peiling. Les om fisken så skjønner du hvorfor.

180-liter er ikke stort for disse fiskene, det ser du jo selv bevis på iom at to av de står og sturer og mister farger...
Det ser imidlertid ut til å gå langt bedre. Alle har nå spreke farger og har funnet seg mer til rette i akvariet. Det var kun i går (da jeg satt inn to til) at det ble krangling (nå virker det som om de to og den har forstått "reglene" og skiller seg automatisk uten krangling).
Vel, jeg ser at de blir ganske store. For store for mitt akvarie (på sikt). Føler meg selvfølgelig nødt til å selge eller gi bort disse nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap