Et spørsmål til apistogramma spesialister
Jeg skal snart skaffe meg et par apistogramma eller ev. andre dvergciklider (ev. en han og to hunner) til et 100 l selskapsakvarium med tetra.
Vil helst ha noen som er fredelige og som ikke plager de andre fiskene selv i leksperioden. Litt jaging i huleområdet er selfølgelig ok.
Jeg liker godt kakadue, macmasteri og borelli. Hvilke av disse er mest fredelig?
Og hvilke av de andre dvergciklidene er de mest fredelige?
Vil helst ha noen som er fredelige og som ikke plager de andre fiskene selv i leksperioden. Litt jaging i huleområdet er selfølgelig ok.
Jeg liker godt kakadue, macmasteri og borelli. Hvilke av disse er mest fredelig?
Og hvilke av de andre dvergciklidene er de mest fredelige?
Postet 18.09.12 kl 14:57
Så flott at du er interessert i Apistogramma! De aller fleste av artene er relativt fredelige mot hverandre så lenge de har god nok plass og nok gjemmesteder (særlig for hunnen). Cactuoides er en art som sjelden lager noe bråk mot hverandre, her kan det lønne seg å ha tre-fire hunner til en hann. Borelli kan man fint holde parvis, bare du sørger for at hannen ikke ser hunnen hele tida. Macmasteri er noe mer amper, blir større og bør nok ha noe mer plass. Av andre arter så er A.trifasciata en art jeg virkelig kan anbefale, blir ikke stor og har lavt aggresjonsnivå. Så det blir på en måte vanskelig å svare for alle de andre trehundreognoe artene, generelt kan man si at hunnen bør kunne trekke seg tilbake dersom hannen blir for ivrig. I noen tilfeller så er det hannen som trenger skjulesteder, da enkelte hunner kan bli ordentlig gretne når de har på seg den gule kjolen og har egg/yngel. Noen fredelige, små stimfisker til å fungere som skyteskiver er også greit å ha, her fungerer særlig Nannostomus-artene godt. Lykke til med apisto'ene, er helt sikker på at du vil bli forelsket!
Postet 18.09.12 kl 17:56
Postet 18.09.12 kl 22:25
Hos de fleste Apistogrammaene så gjør hver hunn krav på et lite territorie i akvariet, dette forsvares mot andre hunner mens hannen stort sett får komme og gå som han vil. Hvor mye kjeft og haraball det blir kommer an på antall hunner, størrelsen på akvariet og ikke minst innredningen. Prøv å innrede akvariet slik at du får mest mulig like deler til hver hunn, så slipper de å slåss om det beste territoriet. Det er og en stor fordel om det er såpass kronglete innredet at de ikke ser hverandre hele tiden, da vil de stort sett holde seg i ro innenfor sitt eget område fremfor å starte chickfights med nabokjerringa. Mye å holde styr på her, men slenger du oppi en hule eller en halv kokosnøtt i hver ende av karet (hvis du tenker to hunner) og masse røtter og gjerne noen store sverdplanter i mellom så tenker jeg de holder fred.
Postet 18.09.12 kl 23:05
Takk for de gode tipsene. Dem skal nok få fine huler og røtter og mange planter hos meg.
Dette minner meg om en dokumentar om Den Forbudte By i Kina som jeg så en gang. Keiserpalasset var innredet slik at den første konkubinen var i den ene enden og den andre konkubinen på motsatt side, for ellers så ville de krangle for mye.
Jeg får gjøre som keiseren og plassere dem lengst mulig fra hverandre.
Det er kanskje ikke så stor forskjell mellom mennesker og fisk
Dette minner meg om en dokumentar om Den Forbudte By i Kina som jeg så en gang. Keiserpalasset var innredet slik at den første konkubinen var i den ene enden og den andre konkubinen på motsatt side, for ellers så ville de krangle for mye.
Jeg får gjøre som keiseren og plassere dem lengst mulig fra hverandre.
Det er kanskje ikke så stor forskjell mellom mennesker og fisk
Postet 18.09.12 kl 23:42
Postet 19.09.12 kl 07:52