Sommerfuglciklide - egglegging

Første gangen jeg opplever dette. Blir spennende å se om det blir noen små kopier da.

Når kan jeg ane om de er befruktet eller ikke?
Spør om et par ting her i samme slengen.
Jeg har to SAE i samme karet, vil disse spise egg/yngel?
Karet er på 160L.

Hva med pumpa, er det noe man skal gjøre for at de ikke skal forsvinne inn i pumpa?
Eller går det bra?
Fortsetter å snakke med meg selv jeg da...
Det er en haug av egg. Jeg klarer å telle at 12 er helt hvite. De andre er gjennomsiktig-aktig, gråaktig.
Nå er det litt over 1 døgn siden de ble lagt.
Jeg kjøpte ett voksent par for 5 dager siden,som får gå i discus karet mitt, dagen etter at jeg kjøpte de la dem 3-400 egg.
Desverre var alle borte etter 2 dager, som forventet egentlig, da jeg har 4 voksne ancitruser som er glade i kaviar..

Har du først fått ett par så legger de egg jevnt og trutt virker det som, for nå er mine i gang igjen med å pusse den samme roten.

Siameserene kommer nok til å kaste seg over eggene hvis de får sjangsen, så la ett lite lys stå på om natten så foreldrene har sjangs til å se egg/yngel tyvene.

Jeg har 50 rødmunnstetra og 100 kardinaler i samme karet, så ingen vil leve opp i mitt kar, men jeg har tenkt til å fange opp noen yngel og ha de i en 50 liter.
Takk for at du tok deg tid til å svare!

Jeg lot det stå på et lite lys i natt, de passer skikkelig godt på, bytter på vakten.
Eneste som var dumt her var at jeg ga de mygglarver og da ble de så opptatt av det
at de glemte å passe på... Da var jo plutselig SAE bortpå. Så da passet jeg på da, mens foreldrene spiste. hehe

Tenkte jeg skulle ta ut SAE, men lettere sagt en gjort gitt.

Vet du hvordan eggene ser ut om de er befruktet?
I dag er alle eggene borte. Enten har de spist de selv, eller så har SAE fått seg et fint måltid.
Trenger nok litt øving bare,det er skjeldent ciklider får fram yngel de første gangene!
Innen ett par uker så ligger det nye egg der som kanskje vil klekke.
Er ikke alltid hannen klarer å befrukte eggene de første gangene heller, så det kan være at alle ble hvite og mugnet i løpet av natten.

La også merke til at mine passet dårlig på ved mating, vet ikke om de er dårlige foreldre fra naturens side, eller om de bare er uerfarene.
Stim fiskene i karet fikk også stå sammen med sommerfuglene over eggene, uten at de ble jaget bort,de konsentrerte seg heller om å ta discusene og de andre litt større fiskene.
Det var kun 12 hvite egg, de andre var "gråaktige".
Det var like mange egg på morgenen, mot kvelden ble de borte.
Regner med at de trenger å øve litt før det blir noen små ja.
Da har disse lagt egg på nytt. Ikke så mange denne gangen som forrige gang.
Ved mating nå fulgte de dårlig med og en liten Corydoras fikk forsynt seg med noen egg før de reagerte.
De blir vel flinkere til å passe på etterhvert.
Da var de borte igjen. hehe
Har fått masse små yngel hos Palettene da. Det er jo gøy.
Tilfeldig bekjentskap
© Liv Hjelle
Reklame for plussmedlemskap