Xenotilapia.

Har tenkt å legge ett 550L om fra Sydamerika till desse Afrikanere.
Hvordan får jeg vannet till? Dett må vel vere stabiltt hardt?
Må de ha innvendig baggrund? Ka jeg ha planter i?

Mvh. Roland Dreinø
Det er flott fisk!! Jeg anbefaler deg Caribsea sin sand. Jeg har selv den som heter aragamax select korn Str 0.5-1.5 mm. Helt fantastisk. Holder ph på over 8 og er lett å holde ren. Ikke blåser den rundt i karret heller. Den fås kjøpt hos korallen.no bla.

Du må ikke ha innvendig bakgrunn men det ser mye bedre ut synes nå jeg hvert fall. Det lager de etter mål og utseende på www.akvadekor.com/no.

Det som er viktig med disse xenoene er at de har oksygenmettet vann. De har ikke svømmeblære så inneholder ikke vannet nok oksygen vil de dø. Ha litt store åpne områder med masse sand de kan gå g sile sand.

Planter kan du ha! Velg noen hardføre som tåler høy ph og lite lyskrav.

Tankmates kan du ha. Velg noen små fredelige. Lamprologus multifasciatus, Brevis, en julie art. Mange muligheter her
Oj, oj, oj dette blir dyrt. Men jeg leste om dett sand. Høres helt rigtigt utt.
Hvor mye sand går der i en 550L? 160x60. 13,6 kg i en pose, hvor mye fyller dett?
Jeg har 2 sekker i hver av mine 530 litere. Du bør nok ha såpass.
Må ha minnst 5-6 sekke, hvis jeg vill ha planter i. Dett blir kjempedyrt.
Kan jeg blande dett me strandsand, eller anden sand ?
Skal du fylle halve karret med sand? Jeg har 2 sekker og det holder det. Kan fint plante i det. Kjøp 3 da vel. Da er du hvert fall sikker.
??
Ringte og spurte Koral.no De sagde, at en pose er 9 l. og 1 cm i hele bunnen av mitt akvarie = 9l. Så 2 sekke blir da bare 2 cm, dett er da ikke nok till planter.
Er der noe jeg har misforstått?

Men, kan jeg blande dett me strandsand ?
Bruk kun sand fra stranda hvis du ikke har lyst til å legge ut penger til aragamax eller andre kalkholdige sand typer som kjøpes i butikk.
Jeg har sand fra en av de lokale strendene i karene mine selv, men den er heldigvis ganske lys og pen, så det fungerer veldig bra til alle sand lekerene fra Tanganyika sjøen.

Denne slekten er helt klart favoritten min foran allt annet, men endel av disse kan lett få bukvannsot den første perioden, så kjøp inn esha 2000 med engang.

Jeg angrer mye på at jeg kvittet meg med tanganyika og gikk over til discus i stue karet, discus blir forferdelig kjedlig i forhold synes jeg.
Hvilken type skal du ha?

Xenotilapia Nicrolabiata Red Princess. Men dette er f1, så jeg håper de er litt lettere å holde enn vf.
Har bestiltt Aragamax. tror dett blir lettere å holde Kh og Ph oppe?
Har Altum i mitt stuekar.
Men er blitt litt hekta på desse. Ikke stuekar.
Men jeg fik ikke svar på: Kan jeg blande strandsand og Aragamax ? Har kjøpt 3 sekke, men dett blir vel bare 3cm tyktt? Og dett er vel ikke nok, till å ha planter I? Men dett er kanskje en dårlig ide, å blande?
Hvis det er samme kornstørrelse på sanden så går det bra, den som har størst sand størrelse vil legge seg på toppen av den andre.
Jeg har prøvd å mikse en gang,ca 40kg sand fra stranden og 10kg kalk sand av ukjent merke. La kalk sanden som har størst kornstørrelse i bånn, og resten over, kalk sanden la seg på toppen iløpet av noen måneder.
Fargen var veldig ulike hverandre, så jeg måtte sile ut kalk sanden og fjerne den til slutt, ble ikke pent sammen.
Så jeg ville kjørt på med kun aragamax sanden, eventuelt en med lik farge som den for å fylle opp litt.
3cm er på grensen, jeg har 5-6cm nå som jeg syns er passe.

X.Nigrolabiata er en kjempe flott fisk, men kjøp esha 2000 med engang så du har det for hånden, hvis noen får bukvannsot så må du medisinere med engang!
Jeg mistet 2 av mine X.Nigrolabiata "Fireline" den første måneden,men når de først har fått satt seg i karet så pleier de å være ganske hardføre.

Lykke til!
Ja jeg tror jeg går for kun aragamaw. har bestiltt 3 sekke. For se hvor mye dett fyller? Ellers får jeg vel kjøpe mere. Eller bare ikke ha planter i. Der går uansett, et stykke tid, før fiskene ankommer.
Skjønner dett me forskellige farger. Dett jeg er usikker på: Er om effekten av koralsanden forsvinner?
Ska huske å kjøpe Esha 2000.
Sanden vil fungere som den skal uansett hvor den ligger i vannet.
Det går jo ann å ha vallisneria i karet med 3 cm og, så bare kjøp litt mer hvis du føler at du trenger det.
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap