Valg av ciklider til 200l

Håper kanskje jeg kan få noen tips av dere med peiling.

Jeg er jo helt Ciklide-frelst og har fra før av Sommerfugl-, palett-, og sebraciklide. (i to forskjellige kar)
Nå har jeg satt opp et nytt 200L og skal planlegge hva det skal "fylles" med.

Jeg ønsker to Ciklide typer med litt størrelse, som ikke roter (har lest at mange roter forferdelig), og som kan gå sammen. (Evt. bare ett par/en type)
Har jo lest endel om forskjellige typer, og noen skal være mer fredelig enn andre.

Noen som har tips/forslag til meg rundt dette?

Hvis det er interessant med tanganyika ciklider vet jeg om mange som kan passe inn i ett sånt karr.
Stemmer det at det kommer opp kun 6 typer når man søker i fiskebasen?
Ånei. Det er veldig mange fler. Jeg kan foreslå noen arter for deg.

En stor gruppe Neolamprologus multifasciatus.
Ett par julidochromis.
En gruppe Xenotilapia.
Disse tre artene kan du ha sammen i en 200 liter.

Dette er ett av veldig mange forskjellige oppsett.

Du har også Altolamprologus calvus. Cyprichromis Leptosoma. Neolamprologus brichardi.

Og ennå så er det utrolig mange fler. Søk opp en av disse. Også går du inn på lokasjon under kartet. Trykk da tanganyikasjøen også fisk. Da får du opp 160 arter tror jeg.

Skulle gjerne posts link men bruker telefonen akkurat nå så da er det litt vrient.
Tusen takk!!
Da skal jeg sette meg ned å lese og se på bilder i morgen.

http://akvaforum.no/location.cfm?id=1121&tab=3

Her er linken. 161 arter inneholder den. Er en del av de som er for store til karret ditt men veldig mange som passer også. Bare si fra om du har noen spm så skal jeg svare etter beste evne
Dette har latt vente på seg, skal bytte ut karet jeg kjøpte, men få tak i ett i samme størrelse sånn ca.
Så da har jeg litt mer tid til å bestemme meg på.

Det var veldig mange forskjellige typer å lese seg opp på der ja..

Hvis jeg korter inn ønskelisten litt, så kan du kanskje komme med noen forslag?
Virker som om du har veldig peiling.

Ønsker en litt stor type, som passer i karet selvfølgelig. Gjerne slike som går i par, ikke flere hunner.
Bonus om det er fine farger på de.
Litt graving er greit, men ønsker å ha planter, så disse er greit om får stå.
Må kunne bo sammen med noen andre arter (også gjerne et annet par med ciklider).
Hvilke fisk som skal oppi i tillegg kommer jeg til å velge ut etter at ciklidevalget er klart.

Takk for hjelp!
Vil du ha oppdrett eller er det for "show". Antar du vil ha det harmonisk men livlig?
Ja, riktig. Om det blir noen små så er det bare en bonus.
Ikke først og fremst oppdrett nei.
Jeg personlig ville nok "delt" karret i 3. Jeg ville hatt Stein formasjoner sammen med noen planter i det ene hjørnet. Der ville jeg hatt ett julidochromis par. Personlig liker jeg regani men alle juliene kan du ha i dette oppsettet.

I motsatt hjørne ville jeg hatt en del tomme sneglehus. ( Neothauma sneglehus eller ennå bedre sneglehus fra tanganyika sjøen eller Malawi sjøen). Her kan du også plante litt blant husene. Her ville jeg hatt en av sneglehuslekerne. Personlig liker jeg Neolamprologus multifasciatus. Men Brevis kan også bo der. Eller en av de andre fredelige sneglehuslekerne.

Midt partiet i karret ville jeg hatt ganske åpent. Noen planter i bakkant kanskje ellers åpent sandområde. Her ville jeg hatt en gruppe sandsilere. Personlig liker jeg Xenotilapia Ochrogenys. Men de fleste av xenoene går bra her. Ochrogenys er en Fredelig fisk som konstant siler sand. De hjelper deg også med å lufte sanda. De tar ikke langt ned i sandlaget så det skal ikke være noe problem i forhold til planter.

Her har du ett oppsett som er harmonisk men livlig. Yngel kan du nok også regne med. Jeg ville nok lagt noe plantesubstrat i bunnen om du skal ha en del planter. Også viløe jeg spandert på meg Caribsea sin sand. Kan anbefale deg Caribsea aragamax select sand. Korn Str 0.5-1.5mm den er hos meg helt fantastisk. Ikke blåser den rundt i karret. Lett å rengjøre og holder fantastisk vannverdier. Jeg har ikke tilsatt noen ting etter innkjøp av den og ligger på 8.6 i ph. Perfekt for tanganyika. Har den i begge min 530'er.

Sjekk ut disse artene og se gjerne på de andre om du synes noe annet virker mer interessant. Post det her så kan jeg sette opp i forhold til de du Evt liker. Det går også helt fint å ha ett par av ancistrus L-144 osv oppi her.

Legger ved ett bilde så ser du Åssen sanda ser ut.
Du gir så flotte utfyllende svar! Det setter jeg stor pris på!
Skal gå igjennom og lese om de du har foreslått og gi tilbakemelding.
Bare hyggelig det! Akkurat tanganyika kan jeg litt om så da får jeg jo bidra litt!

Den Caribsea sanda kjøper jeg på korallen.no forresten. Litt dyr i innkjøp men den er vel verdt pengene for du trenger ingen tilsetninger ved vannskifte. En sekk holder til karret ditt og den trenger ikke å skylles før bruk.

Når det kommer til planter ville jeg valgt noen hardføre som ikke er så krevende. Med mindre du har grønne fingre da
Jeg har ikke spesielt grønne fingre nei. :P

Hva med Blå Acara?
Blå acara kan jeg ingenting om. Kunnskapen min begrenser seg til tanganyika i grunn.

Var jeg deg ville jeg søkt opp de forskjellige artene du kunne tenkt deg på YouTube. Da får du se forskjellige oppsett og får kanskje noen fine ideer. Der ser du jo også litt oppførsel på fiskene.

Uansett hva du ender opp med bør du sjekke denne
Der ser du hvor lite peiling jeg har. hehe
Nå glir jeg plutselig litt tilbake her, og kommer da utenfor det du sier med at jeg
tror jeg har lyst på Blå acara og nøkkelhullsciklide. Hm

Mulig jeg får tak i et akvarie på 320 L, så da har jeg vel litt muligheter her.
Dette skal være ganske greie ciklider, etter hva jeg leser.
He He man kan ikke vite alt om alt. Men man får ingen kunnskap om man ikke gjør research og der er du godt på vei!!
Angående acara og nøkkelhullciklider kan jeg ikke hjelpe deg i grunn.

Eneste jeg kan si er at valget er ditt
Ja, det er ikke lett dette her. Godt jeg har litt tid til å tenke og sjekke ut på.

Blir muligens et 370L isteden nå da, fra 200 til 320 til 370. Sånn kan det gå.
Blå acara er en fin ciklide, grei å holde, graver ikke og er veldig lett å få yngel på. Så lett at jeg måtte begrense det litt etterhvert
Veldig fin fisk som gjør seg godt i karet.

Har du sett på Herotilapia multispinosa? Det er også en veldig fin ciklide som ikke blir så monster-stor Fine farger, graver ikke og er ikke så bøllete den gjør seg godt i karet med den gul/orange fargen sin
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap