Mat til kakadueciklide
Heisann! jeg vurderer å kjøpe 3 kakadueciklider til 60 literen men jeg er litt usikker med tanke på mat. Hadde vært utrolig greit å få svar på ett par spørsmål jeg har angående disse fiskene. 1. spiser de vanlig flakfor? 2. Er det noen som har noen erfaring med disse? er de vansklige å holde? Noen som anbefaler å skaffe seg disse?
jeg har lest om kakaduecikliden i fiskebasen men føler jeg ikke fikk den informasjonen jeg trengte. Dessuten syntes jeg det er greit å høre andres erfaringer. På forhånd takk!
jeg har lest om kakaduecikliden i fiskebasen men føler jeg ikke fikk den informasjonen jeg trengte. Dessuten syntes jeg det er greit å høre andres erfaringer. På forhånd takk!
Postet 27.10.12 kl 14:05
Nå har ikke jeg hatt kakadueciklidene lenge, men de er ganske så lette å holde iallefall så langt Som ciklider flest kan disse bli hissige under lek og yngeltiden så jeg vil nok ikke hatt en trio i så lite kar.
Har du noen andre fisker i karet?
Mine spiser sorte mygglarver og har sett at dem spiser annet for blandt annet flakfor som jeg mater de andre med.
Ciklider er kjøttetende så jeg ville nok holdt meg til det, ciklider siler også sanden igjennom gjellene på jakt etter mat så finkornet sand er ett must.
Har du noen andre fisker i karet?
Mine spiser sorte mygglarver og har sett at dem spiser annet for blandt annet flakfor som jeg mater de andre med.
Ciklider er kjøttetende så jeg ville nok holdt meg til det, ciklider siler også sanden igjennom gjellene på jakt etter mat så finkornet sand er ett must.
Postet 27.10.12 kl 15:14
Anbefaler også ett par i 60 liter....det jeg mater med:røde mygglarver
og tørrfor for discus(pellets,knuser de)tror det er mere næring i den siste,siden frysefor
mister noe næring etc.. .men alt dette går ned på høykantEn grei apisto og starte med,er mere tolerang ovenfor vannverdiene enn mange andre apisto,er-lykke til!
og tørrfor for discus(pellets,knuser de)tror det er mere næring i den siste,siden frysefor
mister noe næring etc.. .men alt dette går ned på høykantEn grei apisto og starte med,er mere tolerang ovenfor vannverdiene enn mange andre apisto,er-lykke til!
Postet 27.10.12 kl 15:45
Endret: 27.10.12 kl 15:47
Takk for svar!
Har lest at kakaduene i likhet med bl.a guppy helst skal holdes 1+2(3), hvordan blir det da med 1+1? Har 5 platyer og 2 guppyer oppi der fra før av, kommer det til å bli ett problem? Hvis det blir det vil jeg eventuelt flytte disse og ha kakaduene alene. Har som dere sikkert merker veldig lyst på kakaduer
Har lest at kakaduene i likhet med bl.a guppy helst skal holdes 1+2(3), hvordan blir det da med 1+1? Har 5 platyer og 2 guppyer oppi der fra før av, kommer det til å bli ett problem? Hvis det blir det vil jeg eventuelt flytte disse og ha kakaduene alene. Har som dere sikkert merker veldig lyst på kakaduer
Postet 27.10.12 kl 17:14
Morten BeyerTakk for svar! Har lest at kakaduene i likhet med bl.a guppy helst skal holdes 1+2(3), hvordan blir det da med 1+1? Har 5 platyer og 2 guppyer oppi der fra før av, kommer det til å bli ett problem? Hvis det blir det vil jeg eventuelt flytte disse og ha kakaduene alene. Har som dere sikkert merker veldig lyst på kakaduer :)
Hei Morten, 1 +1 går helt fint og som andre skriver så blir 60l forlite for en trio. Jeg syns personlig 60l for Cactuoides er litt snaut, men det går. Guppy og platy er vel ikke de beste fiskene å ha sammen med Cacatuoides, da de skal ha hardt vann med høy pH, mens apistoene bør ha fra pH 7 og ned mot 6. Ottoer(små algespisende maller) og feks en liten stim av smykketetra er bedre alternativer. Dette er kunn et tips og ikke noe du må gjøre.
Postet 27.10.12 kl 18:17
Når det kommer til å holde disse, er de som en sier over her en av de enkleste apistoene å holde. Grunnen til dette er at de ikke trenger så veldig surt vann, mine som kommer Bretana, Peru er fanget i veldig nøytralt til lett surt vann. pH 6,5-7, og mine får bare vann rett fra springen.
I mat veien så får mine primært frossen og levende Fòr.
Frossen: Sorte mygg, bosmider, frossen artemia, cyclops
Levende: nyklekket artemia og levende cyclops m.m når det er mulig å fange dette på sommern.
Flakfòr er ikke noe mine er så glad i, hverken disse eller noen av de andre apistoartene jeg holder. Selv ikke discusbits fra tetra er de noe glad i hehe, og det er ikke mange fisk som sier nei til akkurat det.
Når det kommer til innredning så er det sand som gjelder, den groveste biltema sanden e.l. godt med flyte planter, da de ikke liker for sterk belysning. Røtter og hvis du vil tørka eikeblader.
Kokos nøtt huler til lek funker bra hos meg.
I mat veien så får mine primært frossen og levende Fòr.
Frossen: Sorte mygg, bosmider, frossen artemia, cyclops
Levende: nyklekket artemia og levende cyclops m.m når det er mulig å fange dette på sommern.
Flakfòr er ikke noe mine er så glad i, hverken disse eller noen av de andre apistoartene jeg holder. Selv ikke discusbits fra tetra er de noe glad i hehe, og det er ikke mange fisk som sier nei til akkurat det.
Når det kommer til innredning så er det sand som gjelder, den groveste biltema sanden e.l. godt med flyte planter, da de ikke liker for sterk belysning. Røtter og hvis du vil tørka eikeblader.
Kokos nøtt huler til lek funker bra hos meg.
Postet 27.10.12 kl 18:30
Postet 27.10.12 kl 19:52