Ciklider, sand eller grus? og andre spørsmål.

Hei. Jeg kjøpte meg ett 190 liters hjørneakvarium for ett par måneder siden. Jeg har siden da skaffet meg 4x blå delfin ciklide og 2 par med palettciklider av en dame som skulle flytte. Jeg kjøpte blå delfin når de var yngel privat for 30kr stykket. Og har nå funnet ut at det er 3 hunner og 1 han. Får se om det viser seg ett par når de blir enda litt eldre, skal da selge eller gi bort 2 av hunnene.

Jeg har aldri hatt problemer med ciklidene og de går bra i lag. Vurderer å skaffe ett par sommerfuglciklider også, men har lest en del og funnet ut av at ciklidene egentlig skal ha sandbunn? Jeg har grusbunn nå og det har gått bra, er det veldig viktig å ha sandbunn?

Og om jeg skaffer sommerfuglciklider så må jeg få tak i en del planter å ha litt bak i akvariumet så de har gjemmeplass de også siden de gjemmeplassene jeg har nå er akkurat nok for ciklidene jeg har nå.

Hvilke planter funker når jeg har blå delfinciklide? Kunne tenkt meg og fylt bakgrunnen i akvariumet med en 2-3 planter eller 1 stor plante som er mellom 15-20cm høy.

Ett hvert svar eller tips er velkommen. Er egentlig ganske ny i det her, men det virker som om alle dyrebutikker har forskjellig info så de stoler jeg ikke på lenger.

Delfin ciklider skal ha hardt vann og pallett ciklider skal blødt vann, derfor bør ikke de gå i samme akvarie. Delfin ciklider blir relativt store og du vil nok trenge ett større akvarie etterhvert. De liker og sile sanden for og finne mat,men det går uten sand også. Jeg har både hatt dem med sand og grus bunn. De ynglet ved begge anledninger. Nå har jeg dem med engelsk elvegrus i bunnen.

For palettene er dette karet helt greit. De er ikke nøye på om det er sand eller grus.

Gå inn på hver av artene i artsleksikonet her på Akvaforum og les litt om dem. Spesielt det de trenger av vannkvalitet.
Er virkelig vannkvalitet så viktig? Hvorfor har blå delfin trivdes så godt da? Lenge siden jeg kjøpte dem og hadde dem i ett 60 liters når de var små frem til jeg fikk det nye. Har aldri merket noe i oppførsel eller noe, de vokser seg til bra, spiser bra, svømmer rundt om kring hver gang jeg skrur på lyset om morran og er ganske aktive og ser friske ut :/

Samme med palett ciklidene, det er noe krangling mellom hunnene men det er pga at parrene ble feil i posene under transport hjem. Og begge huene vil ha samme hannen og samme gjemmestedet, mens den andre hannen bare soser rundt.

Vurderer å enten ta ut og gi bort det ene parret eller å isolere det ene paret i ett mindre akvarium for å se om det blir riktig igjen.

Hvordan vet jeg om fiskene trives eller ikke i vannet da? Virker som om dem har det bra jo.....

Greit nok at grus funker til de ciklidene, men hva med sommerfuglciklide? Går det bra med grusbunn for dem og?

Ja vannkvalitet er veldig viktig.

Paletter skal ha en pH på mellom 6 og 7, mens delfiner skal ha rundt 8. Du vil ikke få delfinene til og yngle med for lav pH.

Palettene er litt mer tolerante.

Sommerfuglciklider skal ha blødt vann med pH på rundt 5,5-6.

Det er og viktig at de har ett akvarie som er stort nok for arten. De overlever i for lite kar, men er ikke bra for dem. Bare tenk hvis du sperret en rottweiler inne på ett bøttekott. Den ville nok overleve, men det er ikke bra...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap