Anbefalt ciklide til 180 l
Er på jakt etter en Ciklide som jeg kan ha i 180 literen min. Noen som har noe å anbefale? Har tenkt på Boliviansk Sommerfuglciklide eller kanskje Kakadueciklide. Kommer nok til å sett inn 3 stk, men når jeg har fått par så tar jeg ut den ene. Eller går det å ha 3 stk (1 han og 2 hun)?
Disse skal gå i samme akvarie som en liten flokk Corydoras. Vet noen sier at dette ikke går, men andre sier også at dette ikke er noe problem. Er litt usikker. Dersom dette ikke går, så blir det ikke Ciklide på meg. Da får jeg finne på noe annet, men hva da?
Ønsker i utg.punktet ikke levendefødere da de skal ha høyere PH
Disse skal gå i samme akvarie som en liten flokk Corydoras. Vet noen sier at dette ikke går, men andre sier også at dette ikke er noe problem. Er litt usikker. Dersom dette ikke går, så blir det ikke Ciklide på meg. Da får jeg finne på noe annet, men hva da?
Ønsker i utg.punktet ikke levendefødere da de skal ha høyere PH
Postet 09.11.12 kl 16:32
Postet 09.11.12 kl 17:08
De fleste ciklider er territorielle under lekstid og vil verne det de anseer som sine områder, med vold om nødvendig. Enkelte ciklider er verre enn andre og i tillegg vil størrelsen på akvariet spille inn.
Akkurat corydoras er lite egnet med territorielle ciklider. De er veldig vimsete av natur og vil fortsette å komme tilbake for mer juling gang på gang, selv om karret er mer enn stort nok til at de ikke trenger å komme innpå ciklidene. Kakaduecikliden (og andre apistogrammaarter) er generelt ikke spesielt velegnet til corydoras-besetninger.
Akkurat corydoras er lite egnet med territorielle ciklider. De er veldig vimsete av natur og vil fortsette å komme tilbake for mer juling gang på gang, selv om karret er mer enn stort nok til at de ikke trenger å komme innpå ciklidene. Kakaduecikliden (og andre apistogrammaarter) er generelt ikke spesielt velegnet til corydoras-besetninger.
Postet 09.11.12 kl 18:14
Postet 09.11.12 kl 21:01
Er enig i at ciklider er fantastiske spennende fisker, men legger meg bak Truls... Det kan bli i overkant tøft for corydoras'ene. Apistogramma feks er det best å kombinere med Nannostomus, se på denne tråden! Da har Apistoene bunnen, mens Nannoene nyter livet blant flyteplanter... En god match som begge er interessante og komplementære.
Lykke til med valget gundersen!
Simen
Lykke til med valget gundersen!
Simen
Postet 09.11.12 kl 21:49
Av de snillere ciklidene har du cleithracara maronii. Jeg har aldri sett den sammen med corydoras, så litt forsiktig skal jeg være. Men jeg har den selv i et selskapskarr og det er en meget bedagelig og snill gjeng. Den er alment tilgjengelig i butikker og koster vel 60-90 kroner eksemplaret tenker jeg.
Ellers er selvsagt scalare en ciklide som vil være mindre interessert i bunnen av karret, men den har litt andre krav i forhold til særlig strøm.
Ellers er selvsagt scalare en ciklide som vil være mindre interessert i bunnen av karret, men den har litt andre krav i forhold til særlig strøm.
Postet 10.11.12 kl 10:48
Jeg har holdt Apistogramma agassizi, Nøkkelhullcikllide og Sommerfuglciklide sammen med coryer i en 180 liter, ikke samtidig alle sammen altså
Apistoene jaget coryene uavbrutt, de fikk aldri fred. Nøkkelhullciklidene jaget når de lekte, dvs ofte. Sommerfuglciklidene er vel de som har fungert best, mest fordi jeg holder ph rundt 7 og da leker de ikke her hos meg. Så snart ph-en synker så setter de igang med egglegging og da jager de coryer som nærmer seg, men ikke så voldsomt som Nøkkelhullene, og ikke hele tiden slik Apistoene gjorde.
Selv om det har fungert greit her hos meg pga av godt med gjemmesteder og plantevekst så er kombinasjonen cory og ciklide ikke noe jeg vil anbefale. Det går alltid utover en av partene egentlig. Slik som hos meg hvor jeg holder ciklidene i litt for høy ph av hensyn til coryene :-P
Scalare synes jeg at akvariet er for lite til.
Om jeg skulle foreslå noe annet som passer med coryer så ville jeg gått for kampfisk. Flott, aktiv og fargerik fisk med stor personlighet og i et såpass stort kar kan du antagelig holde et par (eller trio med to hunner). Kampfisker bryr seg ikke stort om coryer
Apistoene jaget coryene uavbrutt, de fikk aldri fred. Nøkkelhullciklidene jaget når de lekte, dvs ofte. Sommerfuglciklidene er vel de som har fungert best, mest fordi jeg holder ph rundt 7 og da leker de ikke her hos meg. Så snart ph-en synker så setter de igang med egglegging og da jager de coryer som nærmer seg, men ikke så voldsomt som Nøkkelhullene, og ikke hele tiden slik Apistoene gjorde.
Selv om det har fungert greit her hos meg pga av godt med gjemmesteder og plantevekst så er kombinasjonen cory og ciklide ikke noe jeg vil anbefale. Det går alltid utover en av partene egentlig. Slik som hos meg hvor jeg holder ciklidene i litt for høy ph av hensyn til coryene :-P
Scalare synes jeg at akvariet er for lite til.
Om jeg skulle foreslå noe annet som passer med coryer så ville jeg gått for kampfisk. Flott, aktiv og fargerik fisk med stor personlighet og i et såpass stort kar kan du antagelig holde et par (eller trio med to hunner). Kampfisker bryr seg ikke stort om coryer
Postet 10.11.12 kl 18:48
Tante AstridScalare synes jeg at akvariet er for lite til. Om jeg skulle foreslå noe annet som passer med coryer så ville jeg gått for kampfisk. Flott, aktiv og fargerik fisk med stor personlighet og i et såpass stort kar kan du antagelig holde et par (eller trio med to hunner). Kampfisker bryr seg ikke stort om coryer :)
Enig med Tante Astrid om at Scalare ikke passer. Jeg har ikke vurdert det, for jeg synes akvariet er for lite?
Så kanskje jeg mågå for kampfisk. Men gir vanlig filter i Juwel for sterk strøm for kampfisk. Nå står det justert litt opp og mot vegg for å redusere strøm. Men det er sterk strøm ved utblås, men ikke på andre siden av akvariet, og under vannflaten. Regner med det går greit.
Andre forslag for fisk? Har også vurdert en liten stim Otto.
Postet 10.11.12 kl 20:09
Postet 10.11.12 kl 20:14
Da ser det ut som jeg må droppe Ciklide. Så dersom jeg skal velge mellom kampfisk (1 han og 2 hun f.eks) og gurami (det samme der), hva vil dere anbefale? Mulig jeg sper på med Otto, og muligens Platy. Så har jeg 6 Corydoras Aeneus i bunnen som muligens blir utvidet med 3-4 til av samme slag eller en annen stim med 5-6 stk. Har også sans for Corydoras Pygme. Så har jeg 2 Ancistrus i bunnen. Kanskje jeg også legger på en liten stim Rasbora. Noen input?
Postet 10.11.12 kl 22:10
Om du bruker litt demping av strømmen i enkelte deler av akvariet så er det vanligvis ikke noe problem for kampfisk, og gurami også forsåvidt, å finne rolige lommer de kan slappe av i når de vil. Demping kan feks være en litt høy rot eller tett plantevekst, eller man kan rett og slett snu utløpsrøret inn i veggen om det er mulig slik du allerede har gjort.
Om du går for gurami så vær obs på at enkelte av de kan bli aggressive mot hverandre, og andre fisk, om de går i lek. Spesielt blågurami/gullgurami er kjent for det, men til og med de små pygmeguramiene kan bli hissige når de har egg/unger.
Ottoer er forresten en av de artigste fiskene jeg har hatt. De kan være litt vâre for svingninger i ph (spesielt om ph faller brått) og bør få litt ekstra mattilskudd de første ukene i akvariet, men ellers virker de hardføre. De jeg har mistet har gått ivei ved ph-fall og ulykker men har greid seg fint gjennom sykdom og medisinering, til og med en langvarig varmekur.
Om du går for gurami så vær obs på at enkelte av de kan bli aggressive mot hverandre, og andre fisk, om de går i lek. Spesielt blågurami/gullgurami er kjent for det, men til og med de små pygmeguramiene kan bli hissige når de har egg/unger.
Ottoer er forresten en av de artigste fiskene jeg har hatt. De kan være litt vâre for svingninger i ph (spesielt om ph faller brått) og bør få litt ekstra mattilskudd de første ukene i akvariet, men ellers virker de hardføre. De jeg har mistet har gått ivei ved ph-fall og ulykker men har greid seg fint gjennom sykdom og medisinering, til og med en langvarig varmekur.
Postet 10.11.12 kl 22:14
Endret: 10.11.12 kl 22:15
Jeg ville valgt enten kampfisk eller gurami, ikke begge da guramier kan være nappete. Og platy krever andre vannverdier så den bør du kanskje droppe. Ellers så høres det greit ut. Jeg ville riktignok valgt en enkelt art cory, siden to arter ofte virker litt rotete og stressende å se på. Dessuten trives de flere av egen art.
Postet 10.11.12 kl 22:19
Enig, blir ikke både kampfisk og gurami. Kun en av de. Platy nevnte jeg for jeg har noe yngel. Men mulig jeg setter de i 54 l som jeg har sammen med Endlers som går der idag.
Men hvilken stim er best å ha? Tetra, Rasbora eller noe annet? Tror jeg i utg.pkt satser på PH rundt 7. Har også tenkt på Killi, f.eks Nigeria.
Da blir sammensetningen Corydoras Aeneus 9-10 stk, 2 Ancistrus, 3 kampfisk eller 3 gurami, 6 Otto, 3 Killi.
Virker dette ok?
Men hvilken stim er best å ha? Tetra, Rasbora eller noe annet? Tror jeg i utg.pkt satser på PH rundt 7. Har også tenkt på Killi, f.eks Nigeria.
Da blir sammensetningen Corydoras Aeneus 9-10 stk, 2 Ancistrus, 3 kampfisk eller 3 gurami, 6 Otto, 3 Killi.
Virker dette ok?
Postet 10.11.12 kl 22:40
De fleste killier napper og egner seg ikke sammen med kampfisk. Det samme gjelder mange av tetraene så der må man sjekke godt først. Rasbora har jeg ikke hørt napper, men jeg har ikke hatt de selv så forhør deg litt først.
Jeg har holdt stjernedanio sammen med kampfisk uten problem, men dette er små fisk så det er en risiko. Kampfisk er veldig individuelle og det som går hos noen går ikke nødvendigvis like bra hos andre.
Jeg har holdt stjernedanio sammen med kampfisk uten problem, men dette er små fisk så det er en risiko. Kampfisk er veldig individuelle og det som går hos noen går ikke nødvendigvis like bra hos andre.
Postet 10.11.12 kl 22:49
Det jeg har sett på ikveld er Gurami av type Honning eller Perle. Mulig de oppfører seg på samme måte som Blå men det vet jeg ikke. Men når en holder Gurami i 180 liter så burde det vel gå greit i forhold til jaging eller? Jeg opplevde selv da jeg fikk første akvarie for litt over 1 år siden (snakker om litersyke når en går fra 1 akvarie på 54 liter til 3 stk, 45 l, 54 l og 180 l på ca 1 år) og hadde da 2 Blågurami i 54 l. Hanne jagde hunnen helt til den døde. Jeg ble lurt men vet idag ar 54 l er alt for lite for Blågurami.
Går Nigeriakilli og Perle eller Honninggurami sammen?
Noen andre som har innspill om en stimfisk som passer med Corydoras, Gurami, Killi?
Går Nigeriakilli og Perle eller Honninggurami sammen?
Noen andre som har innspill om en stimfisk som passer med Corydoras, Gurami, Killi?
Postet 11.11.12 kl 00:05
Jeg har killi i selskapsakvariet uten problemer. Det er riktignok Australe, men skulle vel bli det samme med andre sorter også? Men det blir ikke yngel når de går slik da. Og killi blir ofte ikke så gamle, så en viss reproduksjon kan være en fordel. De bor sammen med kampfisk her. Har også hatt dem sammen med perlegurami. Ikke noe problem med noen av dem. Kampfisker er flotte, men sløret dens setter litt begrensninger i forhold til samboere. Med gurami slipper man det problemet. Perlegurami er kjempeflotte. Og ganske fredelige. Litt forskjellig er de, har hatt 5 stk, en var en mobber, resten har vært snille, stille og rolige. Det er nok med fisk som med bikkjer og folk, noen grinebitere er det i alle leire. Man må bare ta sjansen og håpe det går bra. Og som regel gjør det jo det.
Postet 11.11.12 kl 00:44
Vil du ha tips om en liten, oransje og glitrende flott fiskeart (stimfisk) som går perfekt sammen med de andre sør-amerikanske artene dine?
Ildtetra
Jeg hadde en stim på 20 ildtetra i min 180 liter en periode, og de gjorde seg utrolig bra. Til å være såpass liten fisk, synes de godt på avstand likevel, på grunn av sin glødende oransje farge som glitrer i rett lys. De vil ha samme vann som mallene dine. Lav ph, lav gh og lav kh, temp. ca 25-26°C.
En annen stimfisk du kan ha ganske mange av er smykketetra - det er også en sør-amerikaner som vil ha samme vann som Corydoras og Ancistrus.
Det jeg vil anbefale deg er å ikke ha mer enn èn art stimfisk i de øvre vannlagene 180 literen. Har man flere, blir det lett seende kaotisk ut og fisk her og der overalt. Det er MYE finere å se på og heller ha mange av èn art. Øk heller antallet på den ene arten, istedenfor å kjøpe noen av to eller tre arter.
Dette vil altså si; enten smykketetra eller ildtetra. Øk heller antallet til 30 f.eks. av denne ene. Det blir LEKKERT å se på
Ildtetra
Jeg hadde en stim på 20 ildtetra i min 180 liter en periode, og de gjorde seg utrolig bra. Til å være såpass liten fisk, synes de godt på avstand likevel, på grunn av sin glødende oransje farge som glitrer i rett lys. De vil ha samme vann som mallene dine. Lav ph, lav gh og lav kh, temp. ca 25-26°C.
En annen stimfisk du kan ha ganske mange av er smykketetra - det er også en sør-amerikaner som vil ha samme vann som Corydoras og Ancistrus.
Det jeg vil anbefale deg er å ikke ha mer enn èn art stimfisk i de øvre vannlagene 180 literen. Har man flere, blir det lett seende kaotisk ut og fisk her og der overalt. Det er MYE finere å se på og heller ha mange av èn art. Øk heller antallet på den ene arten, istedenfor å kjøpe noen av to eller tre arter.
Dette vil altså si; enten smykketetra eller ildtetra. Øk heller antallet til 30 f.eks. av denne ene. Det blir LEKKERT å se på
Postet 11.11.12 kl 13:32
Postet 11.11.12 kl 13:36
Postet 13.11.12 kl 11:12