Forskjellige sør - amerikanske ciklider til 250l
har en 250 Liter som skal settes opp, også driver jeg å spekkulerer på hva jeg skal ha oppi dær da.... har tenkt på kjøttetere som bikirer og leopardbuskfisk, men lurer nå kansje på om det blir nnoen forskjellige sør-amerikanske ciklider istede.
det jeg lurer på er om det er noen som kan si meg om dette er en fin sammen settning:
Flaggciklide , Blå acara , Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´ , Nøkkelhullciklide , Sjokoladeciklide og/eller Sajica-ciklide.
hvis dette er en bra sammensetting, hvor mange vil jeg trenge av hver art?
hvis dette er en ikke så bra sammensetting, hvem burde jeg velge og hvor mange burde de være av hver art?
vet at akvarie mitt er litt lite til noen av artene, så planen var å ikke stappe det fult.... men ancistrusene skal oppe der uansett hva! (ancistrusene er voksne på 12-15cm)
det jeg lurer på er om det er noen som kan si meg om dette er en fin sammen settning:
Flaggciklide , Blå acara , Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´ , Nøkkelhullciklide , Sjokoladeciklide og/eller Sajica-ciklide.
hvis dette er en bra sammensetting, hvor mange vil jeg trenge av hver art?
hvis dette er en ikke så bra sammensetting, hvem burde jeg velge og hvor mange burde de være av hver art?
vet at akvarie mitt er litt lite til noen av artene, så planen var å ikke stappe det fult.... men ancistrusene skal oppe der uansett hva! (ancistrusene er voksne på 12-15cm)
Postet 17.11.12 kl 20:36
Endret: 17.11.12 kl 20:51
Postet 18.11.12 kl 11:32
Ser sammensetning du ønsker, er det fisker som blir opp til 30 cm. Blå Ackara, sajika har jeg i vårt karr sammen med en del andre ciklider, nå er det 450 liter. Nevnte ciklider er utrolig fredelige i alle fall i vårt akvarie.
Tror nok du må vurdere om du skal ha de som blir for store, har du det, så må du nok redusere sterkt på fisk. Ciklider de krever sin plass
Tror nok du må vurdere om du skal ha de som blir for store, har du det, så må du nok redusere sterkt på fisk. Ciklider de krever sin plass
Postet 18.11.12 kl 13:05
Postet 18.11.12 kl 13:11
takker for svar tengte ikke å ha alle artene i en 250L nei, men nevnte noen av de jeg kunne tengt meg....
Hans Johansen:
siden du sier du har Sajika og Blå Acara og noen andre ciklider i akvariet ditt kunne du hjulpet meg litt?
hvor mange sajika'er og hvor mange Blå Acara'er har du i karet og, hvilke andre ciklider har du som ville passet med disse to artene i en 250L???
Hans Johansen:
siden du sier du har Sajika og Blå Acara og noen andre ciklider i akvariet ditt kunne du hjulpet meg litt?
hvor mange sajika'er og hvor mange Blå Acara'er har du i karet og, hvilke andre ciklider har du som ville passet med disse to artene i en 250L???
Postet 18.11.12 kl 16:37
har en sajika hanne, tre hunner, blå acara har jeg par av. Jeg finner det vanskelig tilråde hva man kan ha i akvarie for andre. For snart 2 år siden kjøpte jeg 450 literen, her hadde jeg 2 hanner sverdragere, noen guramier fra før, de lever uten knuffing sammen med gull malawi, acara, sajika, johanny, m.f.
Postet 18.11.12 kl 18:29
LiterSyka E Hærlihvis dette er en [I]bra[/I] sammensetting, hvor mange vil jeg trenge av hver art? ............. men ancistrusene skal oppe der [I]uansett hva[/I]! (ancistrusene er voksne på 12-15cm)
Du har valgt bare ciklider, og med tanke på at ciklider ofte er territorielle kan akvariet ditt bli en slagmark uten fred og ro. Velg en eller to ciklidearter og ikke noe mer. Tett beplantning og noen mangroverøtter vil øke sjansene for at disse ciklidene ikke går hverandre på nervene, men klarer å leve i fredelig sameksistens.
Nå kikket jeg ikke så voldsomt nøye på ciklidelisten din, så det kan jo være noen som er fredeligere enn andre (nøkkelhullcikliden for eksempel). Men generelt er altså ciklider revirhevdende, spesielt når de leker og legger egg. Og det gjør de jo stadig vekk
Du bør også droppe fisk som sjokoladecikliden, den blir en diger rugg på 30 cm og du har altfor liten plass til det. 250 liter er ikke stort nok for dem.
Jeg ville også tenkt meg om to ganger før jeg puttet Blå Acara inn i blandingen. De leker og legger egg i et kjør, og når de skal passe på avkommet så går det hardt utover øvrige beboere i karet. De er så flinke til å ta vare på yngelen sin at man som oftest drukner i Blå Acara etter en tid, det er vanskelig å bli kvitt alle sammen siden markedet for dem er fullt. "Alle" får til oppdrett på de, og dermed blir det vanskelig å finne noen å selge til. Det høres kanskje ut som et luksusproblem for en nybegynner, men det kan jeg love at det er det IKKE. Det er ikke noe moro når det omtrent tyter fisk ut av akvariet, fordi det er så fullt, og man samtidig får null respons på gis-bort-annonsene sine for "ingen" vil ha. Blå Acara blir også oppimot 20 cm, og er ingen liten fisk, med andre ord. De krever mye plass.
Ancistrus vil trives i et sør-amerikansk oppsett, men pass på å gi dem noen skiferhuler e.l. der hannene kan slå seg ned. De er litt territorielle,de også, særlig hannene. Derfor er det viktig å gi dem nok huler, så de ikke slåss om dem hvis det er for få huler.
Postet 18.11.12 kl 18:40
Endret: 18.11.12 kl 18:48
takker for svar
hadde det vært en mulighet for å sette sammen nøkkelhullciklide å flaggciklide eller nøkkelhullciklide og sajika??
Ancictrusene er det ingen fare for, hær er det bare en hannen og ei hue, og hannen har 2 skufferhuler og 1, noen ganger 2 kokkosnøtter
kunne sammensettningen nøkkelhullsciklide og rød kurvciklide vært noe?
hadde det vært en mulighet for å sette sammen nøkkelhullciklide å flaggciklide eller nøkkelhullciklide og sajika??
Ancictrusene er det ingen fare for, hær er det bare en hannen og ei hue, og hannen har 2 skufferhuler og 1, noen ganger 2 kokkosnøtter
kunne sammensettningen nøkkelhullsciklide og rød kurvciklide vært noe?
Postet 18.11.12 kl 19:12
Endret: 18.11.12 kl 19:23
Postet 18.11.12 kl 19:47
Postet 20.11.12 kl 22:00
Postet 23.11.12 kl 03:34
Postet 23.11.12 kl 05:24
Endret: 23.11.12 kl 05:35
Postet 23.11.12 kl 22:10