Holder sommerfugl cikliden på å dø?
Inaktiv bruker
Jeg hadde to sommerfugl ciklider, men så døde den ene av ukjent årsak. Og nå etter den enes død har den andre blitt mye mere sky og ligger nesten bare på bunn. Er dette på grunn av at han/hun er ensom eller holder den også på å dø? For visst jeg kan kjøpe en sommerfugl ciklide til av motsatt kjønn for å hjelpe denne stakkaren så gjør jeg det. Men da trenger jeg å vite hva slags kjønn denne er. Så jeg legger med et par bilder. Får håpe dere klarer å hjelpe meg.
-Sondre
-Sondre
Postet 17.12.12 kl 18:46
Postet 17.12.12 kl 18:52
Endret: 17.12.12 kl 19:01
Inaktiv bruker
Geir DanielsenHva er vann verdiene i karet ditt? Rutiner for del vanns bytte?
Jeg skifter ca. hver uke. Nitrittet=0-3, Ph: 6,5-7,0
Postet 17.12.12 kl 19:16
Inaktiv bruker
Vet noen hvilket kjønn dette er?
Postet 17.12.12 kl 20:01
Tenker du på å kjøpe enda en nå? Du har allerede mistet en og har en til som ser ut til å være døende, da er det ikke akkurat det første jeg ville anbefalt deg å gjøre. Vent og se. Det virker som fisken din er veldig syk, men det er umulig å si hva som feiler den for oss, selvfølgelig.
Sommerfuglciklider har dessverre lett for å stryke med, er mitt inntrykk. Det er ikke den sterkeste akvariefisken. De er ganske istykkeravlet som art, noe som antageligvis har ødelagt immunforsvaret deres en del.
Sommerfuglciklider har dessverre lett for å stryke med, er mitt inntrykk. Det er ikke den sterkeste akvariefisken. De er ganske istykkeravlet som art, noe som antageligvis har ødelagt immunforsvaret deres en del.
Postet 17.12.12 kl 20:06
Inaktiv bruker
Så synd, hadde virkelig blitt glad i disse to.
Har du noen forslag på en annen art som ligner litt og kanskje er levendeføder?
Har du noen forslag på en annen art som ligner litt og kanskje er levendeføder?
Postet 17.12.12 kl 20:31
Kan kanskje også være greit å nevne at en nitritt-verdi helt nede på 0.5 ppm over lengre tid fører til uopprettelige skader på fiskenes indre organer og nervesystem. Så fisken kan sykne inn og dø selv om nitritt-nivået ser "bra" ut i det øyeblikk de gir opp.
Enig med Mona i at det ikke er fornuftig å sette inn ny fisk akkurat nå. Jeg ville tatt et stort vannbytte nå og holdt øye med vannverdiene en stund fremover, særlig NH3 og NO2.
Enig med Mona i at det ikke er fornuftig å sette inn ny fisk akkurat nå. Jeg ville tatt et stort vannbytte nå og holdt øye med vannverdiene en stund fremover, særlig NH3 og NO2.
Postet 17.12.12 kl 20:56