Apistogramma - sammensetning etc.

Hei!
Jeg har nettopp blitt bitt av akvariesyken igjen(etter mange års pause) og hoppet likesågodt med begge beina og kjøpte et 720 liters møbelkar til stuen.
Etter utallige timer med lesing i bøker og på nettet har jeg falt mer og mer for apistogramma-artene. Jeg visste jeg ville ha liten fisk i et stort kar for å få fram naturlig oppførsel da jeg synes dette er utrolig interessant å observere i stedet for fisk som svømmer fram og tilbake uten særlig plass til annet.
Akvariet er nå så godt som ferdig innredet med en del steinhuler på ene siden og overgang til røtter på andre siden. Spredt beplantning i hele karet. Jeg holder nå på å kjøre det inn med salmiakkmetoden.
Da jeg har lyst å gjøre ting "riktig" denne gangen har jeg et par spm i forbindelse med disse fiskene.

1. Hvor mange apsito-par kan jeg ha i et slikt kar hvis jeg holder ~2 hunner per hann? Jeg er da etter de fredeligste apistoartene. Noen forslag til hvilke? Jeg ser for meg kakadue, agassizii ihvertfall.
2. Jeg har lyst på sommerfuglciklide og palettciklider også. Går disse greit sammen med resten?
3. Jeg har lest at ancistruser er glad i egg. Burde jeg gå for noen andre algespisere? Fungerer Ottoer bedre for eksempel?
4. Det bør jo også være noe fisk i de øvre lagene i vannet også. Da har jeg sett for meg glødebåndstetra og svart neontetra. Går disse greit sammen med små ciklider? Vil stimene blande seg? (kanskje et spm for et annet forum?)
5. Og sist, men ikke minst; bør jeg introdusere alt samtidig?

På forhånd takk for svar!
Hei TEB!

To arter Apistogramma går fint i et så stort kar. To trioer (fire huer) vil kreve fire territorier. Tre par vil kanskje være enklere da... Men ville ikke satt Palettciklide inn! Ville nok kanskje funnet tre arter med Apistogramma som kan gå i sammen uten at de krysser seg. Da ville det vært viktig å innrede med tre naturlige territorier, og generelt mange gjemmeplasser og synsbrudd for trivsel og best mulig harmoni... Hadde et fyrverkeri-kar selv med to arter!!! For et atferds-skue

Algespiser som fungerer ypperlig sammen med Apisto er Otocinclus. Toppsjiktet med flyteplanter og en solid stim med en type Nannostomus er en god art sammen med de to andre.

Lykke til med prosjektet, håper det blir skikkelig vel dokumentert med bilder!

Simen
Er det ikke herlig å høre at apisto feberen sprer seg Simen?

Selv om det er et stort kar ville jeg holdt meg til to trioer med apistoer, og holdt palettene ute. Fire huer vil som Simen nevner her trenge flere territorier. Holder selv mine apistoer i artskar av en del mindre str enn det her er snakk om.

Det finnes mange flotte apistogramma TEB, og en må nesten se i markedet rundt hva som er å få tak i, da dette varierer veldig.

Noen arter er mer hissig enn andre, og kan vel ut fra mine 19 arter ta frem sp "oregon" og panduro som noen litt mere hissigpropper.

Lykke til med prosjektet TEB. Blir sikkert spennende

1. Sp "Oregon!
2. Alacrina
3. Cf huascar
Takk for gode svar!
Da glemmer jeg palettene.
Hva synes dere om tre/fire par kontra to trioer hvis jeg går ut i fra at jeg klarer å lage 4 naturlige territorier her? Har lest at det er sterkt anbefalt med flere hunner per hann. Vil hunnene uansett lage territorier?
Bør jeg flytte inn alle apistoene samtidig for å unngå bråk?

Jeg skal se om jeg kan få lagt ut noen bilder hvis det er ønskelig
Velkommen tilbake til hobbyen. Vi er mange som i perioder har hatt akvarium, og som kommer tilbake til dette.

Klokt valg av hovedfisk og med en helt flott begrunnelse. Du har sikkert sett denne siden: http://tomc.no/ ,men for sikkerhets skyld, dette er webadressen til Tom C. som mange Apistogrammafans søker til for masser av info, fantastiske bilder og rapporter fra fangstturer i Amazonas.

På denne adressen vil du bl.a. finne en artikkel som beskriver "familieforholdene" i Apistogrammagruppen. Om du skal ha flere enn en art i karet, og det er det jo plass til, bør du velge arter som ikke er nært beslektet. Da vil du ikke oppleve at de krysser seg og du unngår hybrider, det vil ingen ha.

Som tilleggsfisk er anbefalingene fra Simen og Loffa utmerket. Da vil du sannsynligvis oppleve å få yngel som kan vokse opp, spesielt om du har områder med tett beplantning, gjerne javamose og flyteplanter.

De fleste tetraartene er skikkelige eggtyver, det samme er maller, så Otocinclus er et godt valg som mange har sammen med Apistogramma. Nannostomus (latin for liten munn) er gode valg for fisk som Apistoene kan jage unna når de vokter egg og yngel. Det reduserer stresset på de andre Apistoene. Dessuten finnes det mange andre mikrofisk som både er stimfisk, pene og som ikke stjeler mye egg eller yngel. Du kan lete i fiskebasen og velge en maks. størrelse i søket.

Tips når det gjelder innkjøring med Salmi. Du skal sannsynligvis ha temmelig lav pH i karet. Da kan det være lurt å holde pH på omtrent det nivået under innkjøringen som du etterpå skal ha i karet. Da er du sikret en bakteriekoloni som tåler så lav pH. Jeg skal kjøre inn en reol med seks kar snart og da skal jeg regulere pH fra start. Det har ikke bydd på vanskeligheter tidligere heller, men det skal bli interessant å se hvor lang tid innkjøringen tar med lavere pH enn 7, ned mot 5,5.

Du kan sette inn alle fiskene på en gang når du bruker salmiakkmetoden, fordi du kan bygge en så stor bakteriekoloni du bare vil. Fordelen er at da har ingen sikret seg et revir som det etterpå blir kamp om. Lag huler nok til alle hunnene, og kanskje et par i tillegg. Det er ikke sikkert at fiskene er like tilfreds med boligtilbudet som vi selv er.

Jeg ville nok valgt å vente et par tre måneder med å sette inn otocinclus. Den er ofte vanskelig, særlig i nystartede kar og mange mener at den klarer seg bedre når karet er godt stabilisert. Dessuten bør det jo være litt alger i karet når de ankommer. De er så små at om du setter inn en god gjeng av dem, spiller det ingen rolle for filterkapasiteten.

Lykke til.
Sigmund

TEB
Takk for gode svar! :) Da glemmer jeg palettene. Hva synes dere om tre/fire par kontra to trioer hvis jeg går ut i fra at jeg klarer å lage 4 naturlige territorier her? Har lest at det er sterkt anbefalt med flere hunner per hann. Vil hunnene uansett lage territorier? Bør jeg flytte inn alle apistoene samtidig for å unngå bråk? Jeg skal se om jeg kan få lagt ut noen bilder hvis det er ønskelig :)

Ettersom jeg selv kun har mine i artskar, så ville iallefall jeg hatt et par trioer isteden for flere par.

Sånn i forhold til at ingen skal "eie" karet på forhånd, ville jeg satt inn alle på en gang. Setter du inn først en art, vil disse tenke som så at dette er mitt. Her har vel Simen litt mer erfaring enn meg da han har noen kar med flere arter.

Om du skal ha flere huer til hver han kommer litt ann på om du får monogame eller polygame arter. Cacatuoides er polygam og kan trygt ha flere huer. Har faktisk flere grupper her med bare en han til mange hunner. A sp "Xingu" Vielfleck, Assurini har jeg 1+4, A cf huascar 1+5 og alacrina 1+6 for å nevne noen (men i artskar).

Simen får utfylle svarene her....
Sigmund:
Takk for strålende info. Den hjemmesiden til Tom C har faktisk gått meg hus forbi, men har lest en del av postene hans. Dette blir dagens leseøkt
Ellers har jeg ikke regulert pH da jeg var redd dette ville forstyrret/sakket innkjøringen. Den ligger foreløpig på 7,5 som er for høyt til apistoer ja. Men tenker som så at jeg skal nok bytte ganske mye av vannet når det er ferdig innkjørt og at jeg da kan senke pHen når jeg fyller det opp igjen. Nitrobakter og nitrosomas er vel lik uansett pH?...Jeg må forresten lese meg opp på bruk av torv i filteret kommer jeg på nå
LOFFA:
Høres logisk ut
Her er akvariet slik det ser ut nå. Vurderer å begynne på nytt på venstre siden med steinene da jeg ser at det kan bli vanskelig å bygge videre i høyden her.
Ellers lurer jeg på om det fremdeles er for åpent?
Tips mottas med takk!
Dette blir en artig greie TEB... Jeg legger inn et forslag på at du oppretter en egen tråd umiddelbart he he he. Dette blir jo mer underholdende underholdning etter min smak (mfl)! Og et 720liters Apisto-prosjekt er jo intet annet enn nyskapende med det jeg har lest her fra før. Kjør på

Simen
Apistogramma siler sand gjennom gjellene på jakt etter mat og da er det fint med åpne partier slik at de har nok areale å lete på. Jeg ville nok spandet noen røtter til, gjerne en eller to store som du får opp i høyden også, samt noen flere små som gir gjemmesteder. Det hender de foretrekker å legge egg under en rot istedenfor i kokosnøtthule. Ellers blir dette bra. .

Jeg har hatt litt utveksling av synspunkter på salmimetoden (som jeg forøvrig skrev artikkelen om) med SilverShaded som er kjemiker og meget kunnskapsrik. Det kan være ulike bakteriestammer, men samme art, som har ulike ønsker til pH. Om du leter opp SilverShaded så finner du sikkert den tråden, jeg husker ikke i farten hvilken det var.

Jeg har forresten ganske nylig, (desember) solgt min 530 liter og kjøpt en reol med 6 stk 105 litere for å ha artskar og ikke bare et par arter i et digert kar. Jeg diskuterte i sin tid med Tom C hvordan jeg kunne fylle 530 med Apistogramma og hadde ca 35 stk tilsammen av Apistogramma sp. Nadelstreifen og Apistogramma sp. Pebas Blue. Uheldigvis fikk jeg tak i en stor gjeng Nannostomus som brakte med seg sykdom, slik at jeg mistet alle untatt et par stykker. Hadde ikke det skjedd, kunne det vært interessant å følge utviklingen i det karet. Nå får vi jo sjansen til å smugtitt hos deg istedenfor
Se litt i mine kar, og lista jeg har lagt meg på TEB... uten at jeg er noen målestokk he he he. Uvurdelig med mye strukturer, gjemmeplasser og synsbrudd for denne herlige fisken.

S

Da skal jeg gå til innkjøp av noen røtter, muligens noen flyteplanter og litt javamose etterhvert tenker jeg. Greit å ha noe å gjøre mens man venter :p
Jeg skal prøve å finne dette innlegget du snakker om Sigmund. Ellers må jeg jo bare si at det selvfølgelig var din artikkel som inspirerte meg til å prøve denne metoden
+ i margen til deg for en av de beste artiklene jeg har lest i løpet av disse ukene!

Jeg må få si takk for all den positive tilbakemeldingen dere kommer med og jeg har nå opprettet en personlig tråd her: http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=72034&sr=1
hvor vi kan fortsette samtalen siden den ikke kun omhandler ciklider lenger
Litt kluss i linkingen igjen Simen

Når iallefall jeg trykker på linken, kommer jeg til MIN profil-side ..... =)
Stemmer! Akkurat som sist he he he. Jeg må logge ut før jeg velger sia... ere mulig
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap