Det er sikkert delte meninger om hva som er den ultimate ferskvannsfisk i akvarium, men for meg personlig er dette Pterophyllum Altum. Denne litt mystiske fetteren til den vanlige Pterophyllim Scalare som de fleste kjenner godt til.
Hva skiller Pt. Altum fra vanlig Scalare? Først og fremst at den blir større. Mye større. Det sies at det er fanget individer i naturen som har vært opp mot 50 cm høye. Jeg har til gode å se dette med egne øyne, men på begynnelsen og midten av 2000-tallet hadde jeg en akvaristbekjent som hadde 8 viltfangede eksemplarer på godt over 30 cm i høyden. Dette var fantastiske fisk å beskue. Selv har jeg tidligere hatt Altum i størrelse 20-25 cm høye. Nå har jeg 12 stk viltfangede Altum i størrelse 12-15 cm høyde. De vokser meget raskt og spiser alt jeg slipper opp i akvariet stort sett.
Spørsmålet mange ofte stiller seg er om Altum er så mye vanskeligere å holde enn vanlige Scalarer? Det er mange myter rundt Altum - som at de skal være utrolig vanskelig å holde i akvarier. Dette stemmer ikke. Altum er en krevende fisk ja, men jeg vil si at alle akvarister som har hatt akvarium som hobby i en viss tid, og som har skjønt at vannbytter er viktig, samt har godt innkjørte akvarier har gode muligheter for å holde Altum.
Begge gangene jeg har hatt Altum i mine akvarier har de kommet til akvariet uten karantene på forhånd. Gambling, vil mange si - og ja jeg kan være enig i det. Men min erfaring er at Altum er en særdeles hardfør fisk. De trives godt i ph langt over 5. En myte er at Altum MÅ ha 5-6 i ph. Dette stemmer ikke. Altum kan fint holdes i ph 7, men at du får de til å leke i den ph er nok ikke sannsynlig. De trives best i litt surt vann, men kan fint holdes i ph 7. Store svingninger er selvfølgelig ikke bra. De liker heller ikke nitritt, men det gjør jo egentlig ingen fisk.
Altum finnes nesten aldri i butikker. Bare 2 ganger har jeg sett ekte Altum i butikk i Norge. Det selges ofte såkalte "Peru Altum". Dette er vanlige scalarer, fanget vilt i Peru. Det har altså ingenting med den ekte Pterophyllum Altum å gjøre. Det er synd at bransjen ønsker å villede oss akvarister ved å blande inn Altumnavnet. Det finnes heldigvis private aktører i både Norge og Sverige som importerer ekte Pterophyllum Altum, slik at denne fantastiske fisken er tilgjengelig for oss.
Altum er svært sjelden å få i lek. Men likevel har noen klart det den siste tiden, både tyskere og thailendere har klart dette. Derfor finnes det F1 Altum også på markedet.
Går du med en liten lengsel om å holde denne fisken, så hiv deg ut i det - prøv! Husk gode vannbytterutiner (1 gang i mnd holder ikke, du må nok belage deg på å bytte 20-30% 2-3 ganger pr uke - avhengig av filter, antall fisk, akvariestørrelse etc), høy temperatur (28-32 grader), stort nok akvarium (minimum 400 liter - høyde er viktigst! bør være minst 60 cm høyde). Husk også god filterkapasitet.
Håper det dukker opp fler her på forumet som holder denne fisken i fremtiden.
Lykke til