Skalare oppfører seg rart

Jeg har en skalare som er endel større enn de to andre jeg har, jeg tror det er en hann, men er ikke sikker.

I det siste har han og en av de andre begynt å oppholde seg kun ved den ene veggen i akvariet, og pusser veggen og noen av plantene som er der, den siste skalaren holder seg fint på avstand. Så jeg har jo tenkt at dette er lek.

Men i de tre siste dagene har denne største skalaren begynt å ta noen baklengs saltoer, mens den farer frem og tilbake mens den pusser veggen, er dette normalt, tegn på noe?

For meg virker det som han leter etter noe sånn han holder på av og til, siden han også ''tar seg pauser'' fra ''veggen sin'' og ''snuser'' på alle andre loddrette flater i karet, til den kommer tilbake til sin plass igjen. De to andre virker harmoniske og ''normale''. Det er kun han store som opprfører seg sånn.

Jeg er ganske så nybegynner i dette her så tar i mot alt av tips og råd
Høres ut som den pusser en lekeplass....kanskje den leter etter en "kjæreste"...dvs. at det ikke finnes noen scalarer av motsatt kjønn i karet ?
Hmm, den har som sagt holdt deg mest med den ene, så regnet med at de var et par da. Jeg har foressten en film jeg holder på å laste opp på youtube som viser at han tar salto, legger ved linken straks.
Jeg har hatt mange scalarer, men aldri noen som har tatt baklengs salto. Finner det litt urovekkende at den gjør det, for det er ikke akkurat normal atferd hos en fisk eller scalare.
Ikke så mye å gjøre ved saken da det ikke finnes noen medisiner for fisk som gjør baklengs salto :p Men hold øye med den og se etter eventuelle andre symptomer. Manglende matlyst og lignende er andre tegn på sykdom. Det skal mye til før en scalare mister appetitten, grådige som de er, så hvis den begynner å spise mindre enn normalt er den nesten garantert syk.

Eventuelt er det lekshormoner i blodet dens som gjør at fisken blir så gira at den får disse raptusene... Har aldri hørt om det før, men man vet jo aldri.

Her er en video på hvordan den oppfører seg. Hva tenker dere?
Den har to ulike metoder for å komme seg ut av den trange "lomma" foran til høyre. En er å bakke ut...en annen er å gjøre en slik loop.
Hvor stort er dette akvariet ? For meg ser skalarene en smule frustrerte ut pga. dårlig plass ?
det er et 60 liters, og han har mye mer plass å bevege seg enn det vises på filmen, siden jeg filmer fra den korte siden av tanken-. Den velger jo selv å være der hele tiden, og flytter seg over hele tanken jevnlig også. Så jeg føler ikke at det er plassen som er problemet med denne oppførselen. Må nevnes at tanken er midlertidig. ( Skal få et 150 liters)
60 liter er alt for lite for scalare. De bør ikke ha noe mindre enn 200 liter, særlig når de er såpass store.
Det er jeg fullt klar over, derfor dette karet er midlertidig, som sagt.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap