Er dette akvariet egent til geophagus?

Vurderer å skaffe meg geophagus, da jeg synes disse er virkelig flotte fisk.
Men jeg har aldri hatt dem før, og lurer litt på fiskesammensetning osv.

Dette har jeg fra før av i min 720 liter:
- 5 stk Manacapuru scalarer
- 5 stk corydoras adolfoi

Hvis jeg f.eks kjøper 5 stk Geophagus altifrons, vil disse passe inn sammen med de nåværende fiskene?

I tillegg tenkte jeg å anskaffe meg noen apistogramma, men det blir kanskje litt mye fisk?

Marius

[External Image]
Geophagus må jo være helt topp i det karet, værre er det nok med apistogramma. De går nok ikke så godt sammen med corydorasen du har. Du må i tilfelle innrede karet så apistogrammaene får et område for seg selv. Corydorasen har en tendens til å svinse rundt over alt og apistoene er ofte litt aggressive og heiner om sitt revir. En gjeng med Geophagus vil jeg absolutt anbefale. Har selv hatt Geophagus Surrinamensis lekker fisk å se på og spennende oppførsel. Om jeg selv skulle hatt noe annet en Discus måtte det bli Geophagus .......Lykke til!!!
Finn-Erik Helberg
Geophagus må jo være helt topp i det karet, værre er det nok med apistogramma. De går nok ikke så godt sammen med corydorasen du har. Du må i tilfelle innrede karet så apistogrammaene får et område for seg selv. Corydorasen har en tendens til å svinse rundt over alt og apistoene er ofte litt aggressive og heiner om sitt revir. En gjeng med Geophagus vil jeg absolutt anbefale. Har selv hatt Geophagus Surrinamensis lekker fisk å se på og spennende oppførsel. Om jeg selv skulle hatt noe annet en Discus måtte det bli Geophagus .......Lykke til!!!

Tusen takk skal du ha, Finn-Erik, for info og råd. Da blir det 5 stk Geophagus altifrons på meg. Får de i morgen, og må si jeg gleder meg.

Men en ting, hvis jeg tar ut corydorasen av karet... Tror du det da kan gå, med både geophagus og apistogramma? Geophagusene blir jo ganske svære, men har hørt at de ikke er så veldig aggressive... Hva tror du er lurt? : )
Da er geophagusene på plass

[External Image]

[External Image]

[External Image]
spennende! hva slags treverk er det du har i akvarie der?
Ser meget bra ut, fantastisk fin fisk. Når det gjelder å ha apistoer sammen med Geophagus er begge fisker typer som holder seg mye i bunn av karet. Geophagus er en relativt fredlig siclide, mange apistoer er aggressive og kan legge beslag på et ganske så stort område av karet til trods av sin størrelse. Når du har en 720 liter og innreder den med en egen avdeling for apistoene så kan det nok gå bra, men det er nok ikke uten grunn at apistofolk har 15-20 +++ kar i reoler. Jeg hadde ikke valgt det når du nå har Geophagus, legg heller til 3-4 Geophagus til eller evt. Noen "Satanoperka" eller noen flere redback scalarer "Perualtum" er også fine, du har jo foreløpig god plass......
Grapejuice
spennende! hva slags treverk er det du har i akvarie der? :)

Det er jeg neimen ikke sikker på Fant en hel haug med kvister i ute ved veien, i grøften til naboen, (som han da ønsker å rydde vekk til 17. mai) så da plukket jeg diskret ut noen kvister selv. Kunne jo ikke la den sjansen gå fra meg når det var så flotte greiner. Om de hadde vært litt mørkere ville det vært helt perfekt, for min smak. Men med tanke på at jeg ikke trengte å forlate tomta for å få tak i de, så kan jeg vel heller ikke klage. :P

Finn-Erik Helberg
Geophagus er en relativt fredlig siclide, mange apistoer er aggressive og kan legge beslag på et ganske så stort område av karet til trods av sin størrelse. Når du har en 720 liter og innreder den med en egen avdeling for apistoene så kan det nok gå bra, men det er nok ikke uten grunn at apistofolk har 15-20 +++ kar i reoler. Jeg hadde ikke valgt det når du nå har Geophagus, legg heller til 3-4 Geophagus til eller evt. Noen "Satanoperka" eller noen flere redback scalarer "Perualtum" er også fine, du har jo foreløpig god plass......

Tenkte det samme, at jeg sikkert kan få noen flere scalarer. Det er allerede ett lekspar der, så vil liksom ikke pushe på med flere som eventuelt kan forstyrre, men noen få til kan vel ikke være til noen skade...

Ja, det er sant det du sier. Har hatt apistogramma selv flere ganger, og de er virkelig noen hissigpropper når de har yngel. Tok halve 240 literen min, da cacatuoides'ene fikk egg og yngel. :P
Skulle jeg hatt noen satanoperka, så måtte det nesten bli daemon eller acuticeps . Synes de var flotte!
Men jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk. Både fordi jeg ikke har hatt jordspisere før, og det er noe helt nytt for meg, men også fordi jeg helst vil ha fisk jeg kanskje har en mulighet for å få yngel på. Det synes jeg er morsomt. Det var derfor apisto liksom var et mulig forslag først, fordi det er enklere å få dem i lek, enn mye annet. Men det finnes sikkert andre spennende dvergciklider som ikke er apistogramma, og som ikke er umulige å få yngel på heller. Jeg får lete litt, så vil jeg sikkert finne noe etter hvert. Setter stor pris på tips da.

[External Image]

[External Image]
Ja det var de to tenkte på......Daemond har en kamerat av meg hatt, kjempefin ......
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap