P.leopoldi

Hei!
Jeg skal starte opp et akvarium for første gang, og har noen spørsmål.
Ser på beskrivelsen av P.leopoldi at den trenger god høyde i akvariet, vil dette være stort nok? http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=41836832&searchQuery=akvarium&authrecall=usermenu
Det er vel rundt 50-55cm høyt.

Og hvis det går, kan den gå sammen med en type Apistogramma og Bolivianske sommerfugler? Er det evt noen andre som passer med dem som bor i Sør Amerika?

Tusen takk for svar!
Det burde gå greit det. Men det er ikke så ofte man ser leopoldi scalarer i butikken. Det er stort sett bare vanlig scalarer som selges.
Og ikke kjøp skalarer ukritisk hvis de er merket "dvergskalarer". Dette betyr ikke nødvendigvis Pterophyllum leopoldi, jeg har sett åpenbare oppdrettsvarianter av Pterophyllum scalare solgt som "dvergscalare" i ellers seriøse butikker.
Ok. Regner med at 240l blir i minste laget for en vanlig scalare.
Lurer på om jeg kanskje skal gå for apistogramma borellii, hvis de er lettere å få tak i.
Ser at det står at bolivianske sommerfugler trenger rutinemessige vannbytter, betyr det at de ikke vil like at jeg er borte på 3 ukers ferie? Det er forøvrig 3-4 uker til den ferien, så kan det være lurt å vente med fisken til etter det, og heller sette inn noen snegler eller andre algespisere som kan holde karet rent?
Smoit
Ok. Regner med at 240l blir i minste laget for en vanlig scalare.

Nja, når karet er så høyt som 55 cm, skal det nok gå akkurat, i hvert fall hvis du er litt forsiktig med hvilke andre fisk du har dem med, og du sørger for å få utnyttet høyden (ikke for tykt bunnlag, fyll akvariet helt opp med vann).

Men det er klart, dvergciklider vil garantert ha bedre plass i et sånt kar, og det er mange pene og dvergciklider med personlighet, som kan være vel så interessante som skalarer.
Liker ikke helt at det akkurat går, vil gjerne at de har god plass til å svømme og kose seg.
Leste et sted at noen ikke anbefalte å ha flere apistogramma arter sammen fordi de har en tendens til å bli krysninger av det, men vil det være et problem i et kar på 240l?
Og tilbake til ferien, er det best å skaffe noen snegler og algespisere, eller er det bedre å la det stå tomt?
Smoit
Liker ikke helt at det akkurat går, vil gjerne at de har god plass til å svømme og kose seg. :)

Det syns jeg er en veldig god holdning.

Smoit
Leste et sted at noen ikke anbefalte å ha flere apistogramma arter sammen fordi de har en tendens til å bli krysninger av det, men vil det være et problem i et kar på 240l?

Ja, jeg vil tro det. I forhold til deres naturlige habitat, er alle akvarier knøttsmå.

Smoit
Og tilbake til ferien, er det best å skaffe noen snegler og algespisere, eller er det bedre å la det stå tomt?

Best å la det stå fisketomt til du er tilbake. Et nyoppstartet akvarium er ustabilt og bør ikke stå alene med dyr i. Fyll det med vann, start filteret, og tilsett evt. noen dråper ammoniakk som "mat" til filteret. (søk på "fiskeløs innkjøring" for å lese mer om det), og kanskje noen akvarieplanter.

Da slipper du også å bruke ferien på å bekymre deg over fiskene, og du kommer tilbake til et akvarium som er mer eller mindre klar til dyst. Innkjøring tar opptil 6 uker, og er den kjedeligste perioden for enhver akvarist. Får du denne perioden til å klaffe med ferien din, er det jo perfekt.
Tusen takk for bra svar! Nå får jeg bare prøve å finne ut av hvordan det skal se ut med bakgrunn, planter og diverse. Gleder meg!
Tilfeldig bekjentskap
© Tor Egil
Reklame for plussmedlemskap